- 4 - woorden zijn vermeld achter de vragen, gesteld in het in de vorige alinea bedoelde verslag. De nadere bestudering van het plan heeft de ontwerpers er toe ge bracht een alternatief plan aan ons voor te leggen, welk plan zelfs nog werd vergezeld van een variant op dat alternatief. Ter voorkoming van mis verstand zullen wij hieronder spreken van "plan", "alternatief" en "variant", respectievelijk wanneer wij bedoelden het plan, zoals U dat in 1963 werd overgelegd, het alternatieve plan, wat thans aan U wordt toege zonden en de variant, die op dat alternatieve plan is gemaakt. Bij vergelijking van het alternatief met het plan vallen de volgende belangrijke wijzigingen op: 1. De zuid-tangent, die in het plan was geprojecteerd op Ruiterskwartier en Zaailand en waartegen in de sectievergaderingen bezwaren zijn ge maakt, is verlegd naar de Willemskade. Wil deze Willemskade kunnen fun geren als zijde van de, de binnenstad omsluitende, wegenvierhoekdan zullen over de zuiderstadsgracht vaste bruggen moeten worden gebouwd, terwijl eveneens tracé-wijzigingen zullen moeten plaats vinden om het alsdan te verwachten verkeer te kunnen verwerken en om in de parkeerbe- hoefte te kunnen voorzien. In verband hiermede zullen de walmuren ge deeltelijk moeten worden verplaatst c.q. vernieuwd. In dit verband moeten wij er op wijzen, dat de zuidoostelijke hoek van het wegenvierkant bijzon der belangrijk zal worden. Het verkeer, komende uit zuidelijke richting via de nieuw geprojecteerde invalsweg, zal op dit punt de binnenstad bereiken. De grootste verkeersstroom zal juist op dit punt moeten worden verwerkt. Met het oog daarop ligt het naar onze mening voor de hand, dat ter plaatse geen beweegbare brug wordt gemaakt. Overkluizing van het in het tracé van deze nieuwe invalsweg gelegen gedeelte van de zuiderstadsgracht is hier een gebiedende eis. Wanneer hiertoe eenmaal besloten is, zal het naar onze mening slechts zeer weinig bezwaar ontmoeten ook de rest van de Zuider stadsgracht van vaste oeververbindingen te voorzien. De betekenis van dit gedeelte vaarwater voor de scheepvaart neemt af. De binnenscheepvaart- statistiek wijst in deze richting. Wanneer de doorvaart van het Nieuwe Kanaal naar de Zuiderstadsgracht door de overkluizing van een gedeelte van het water in het verlengde van de nieuwe invalsweg eenmaal onmogelijk is geworden, zal de Zuiderstadsgracht weinig betekenis meer voor de scheep vaarthebben. De verlegging van de zuid-tangent betekent voorts, dat het gebied binnen het wegenvierkant, de city, wordt vergroot. Wij achten deze wijziging een /erbetering van het plan, mede gelet op ie functie van het hele Stationskwartier, waarin het station van de Nederlandse Spoorwegen, het autobusstation en het vrijgekomen terrein van de oude veemarkt zulke belangrijke en vitale punten zijn. Door de verschuiving van de zuid-tangent wordt dit belangrijke stadsdeel meer bij het stadscentrum betrokken. Wij zijn dan ook ingenomen met dit alternatief, waarbij zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van de Willemskade een belangrijke functie is toegedacht. Een noodzakelijk gevolg van de evenbedoelde wijziging is het vormen van een duidelijke en overzichtelijke situatie in de omgeving van de nieuwe Verlaatsbrug. Door de verplaatsing van de zuid-tangent in zuidelijke rich ting, kan de in het verlengde van de Fonteinstraat gedichte brug achterwege blijven. De nieuwe Verlaatsbrug zal dan de zuidwestelijke toegang tot het stadscentrum en derhalve tot het wegenvierkant kunnen vormen. Nu is het U bekend, dat één van de uitgangspunten bij het ontwerpen van de wegenvier hoek is geweest, dat het van buiten komende verkeer op één van de hoeken van het vierkant de binnenstad benadert, opdat hot verkeer op dat punt een keus kan maken om de gewenste bestemming op de korts mogelijke manier te bereiken. Om nu vanaf de nieuwe Verlaatsbrug de zuid-westelijke hoek van het wegenvierkant te bereiken, c.q. vanaf die hock via de Verlaatsbrug de stad te verlaten, zal het nodig zijn een gedeelte van de bebouwing aan de Willemskade zuidzijde en de Langemarktstraat te amoveren. V/ij mogen U hiervoor verwijzen naar de tekening van het alternatief-plan die U hierbij wordt toegezonden. In dit verband merken wij verder op, dat de westtangent nu langs de Westerstadsgracht in zuidelijke richting is doorgetrokken tot de Willemskade. Voorts wijzen wij U op de mogelijkheid, welke op de teke ning is aangegeven, om de Westersingel een belangrijker betekenis te geven voor het verkeer. Deze singel zal een verbeterde verbinding kunnen vormen tussen het noordwestelijke deel van de stad en de omgeving van het Sta tion der N.S. Aldus kan een ontlasting van het verkeer op de wegenrecht hoek binnen de stadsgrachten worden verkregen. In dit kader moeten wij voorts aandacht schenken aan de bovenbedoelde variant op het alternatief-planDeze variant houdt namelijk de demping in van de.Zuiderstadsgracht en wel van de Westerkade tot aan de zuidoostelijke hoek van het wegenvierkant. De ontwerpers zijn hiertoe gekomen, omdat zij voor de opgaaf stonden mogelijkheden te zoeken voor het scheppen van vol doende parkeergelegenheid. De aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid achten zij, naar onze mening volkomen terecht, een eerste voorwaarde om het stadscentrum levend te houden en tot verdere ontwikkeling te brengen. Het alternatief-plan zal niet meer parkeerplaatsen opleveren dan in het plan was voorzien. De groei van het aantal auto's is echter zodanig, dat verwacht moet worden dat reeds binnen enkele jaren in het gebied, omsloten door de wegenrechthoek, geen lang-parkeerders meer kunnen worden toegelaten. De noodzaak van parkeergelegenheid zal dan in de eerste plaats aan de zuid en de oostzijde van het stadscentrum ontstaan. Voor de zuidoosthoek, bij de nieuwe invalsweg door het plan 't Aldlan, zal deze noodzaak zich on middellijk na het aanleggen van de weg doen gevoelen, doch de parkeerbe- hoefte bij de zuidwesthoek van het wegenvierkant moet evenmin worden onder schat. Weliswaar ligt aan de zuidzijde van de Langemarktstraat nog het oude veemarktterrein, doch op de duur zal ook de aldaar aanwezige ruimte ontoereikend zijn, ook al blijft de bestemming parkeerterrein. Alhoewel wij demping van de Zuiderstadsgracht betreuren, achten wij het teloorgaan van dit water veel minder erg dan van andere delen van de stadsgracht. De Zuiderstadsgracht vormt naar onze mening namelijk niet een duidelijke scheiding tussen de binnenstad en een functioneel anders geaarde wijk ten zuiden daarvan. Integendeel, de Stationswijk heeft juist hetzelfde karakter als het aangrenzende deel van de binnenstad. Met handhaving van de Ooster stadsgracht zou volgens de variant een doorlopende waterverbinding gehand haafd blijven, zonder doodlopende einden, zoals in het plan het geval was bij de Beurs en bij de Prins FrederikkazerneDaar komt bij, dat de Zuiderstadsgracht, althans het gedeelte tussen de V/esterstadsgracht en de Wirdumerpoortsbrug, naar onze mening minder karakteristiek is dan de andere gedeelten var. de stadsgracht. Wij zijn van mening, dat een beslissing over het wel of niet aanvaarden van de variant niet kan worden uitgesteld. Wordt deze variant immers aanvaard, dan zal het niet meer nodig zijn of is het althans niet meer verantwoord walmuren te verplaatsen c.q. te ver nieuwen, hetgeen immers nodig zal zijn bij aanvaarding van het alternatief. Wij wijzen voorts op een in deplorabele toestand verkerend gedeelte van de muur aan de Zuidergrachtswal en op de slechte conditie van de Prins Hendrik- brug. Bij het nemen van maatregelen zal rekening moeten worden gehouden met de toekomstige situatie. Wij kunnen U mededelen, dat bovenstaande overwegingen ons er toe hebben gebracht Uw Raad voor te stellen zich in principe uit te spreken voor demping van de Zuiderstadsgracht overeenkomstig de op de variant aangegeven projectie. Daarbij merken wij op, dat de uitvoering van een dergelijk besluit niet ter hand kan worden genomen dan met goedvinden van het Provinciaal Bestuur, aangezien het in casu gaat over een provinciaal vaarwater, terwijl tevens overleg nodig zal zijn met de Minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, omdat ook de Zuiderstadsgracht staat ver meld op de ontwerp-monumentenlijst. Eén lid van ons College wenst in dit verband te zien aangetekend, dat hij het bovenweergegeven standpunt niet deelt. Dit lid acht het in dit stadium, zonder te beschikken over die ge gevens op grond waarvan de betekenis van de scheepvaart door dit yaarwater kan worden vastgesteld, nog niet verantwoord een beslissing te nemen in zake het verder belemmeren of wel het onmogelijk maken van het scheepvaart verkeer tussen de Westerstadsgracht en het Nieuwe Kanaal door het maken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 170