De brede trottoirs in de Weerd zullen, zolang deze straat niet voor
alle autoverkeer wordt gesloten, achterwege moeten blijven.
Zoals eerder is medegedeeld zal de verlegging van de Vrouwenpoorts-
brug eerst in het laatste stadium behoeven plaats te hebben.
De uitvoering van het plan in diverse fasen komt aan de orde zodra het
voorliggende ontwerp als uitgangspunt is aanvaard. Wij verwijzen overigens
naar de Memorie van Antwoord.
De Winkeliersvereniging "De Nieuwestad" wil de panden tussen de
Westerplantage en het Oldehoofsterkerkhof afbreken. De noodzaak hiervan
lijkt ons niet aanwezig. De Vereniging "De St. Jacobsstraat" vindt de
geprojecteerde "omloop" via Grote Hoogstraat als winkelplein totaal onge
schikt. O.i. kan de St. Jacobsstraat van deze "omloop", die de straat
dichter bij het winkelcentrum brengt, alleen maar voordeel verwachten.
Aan het verzoek van de vereniging "De Voorstreek Vooruit" om het weg
gedeelte tussen Brol en Amelandspijp voor het rijverkeer te sluiten, is
binnen het voorgelegde plan te voldoen.
G. Adres van de heer P. Meinema.
De heer P. Meinema is verontrust door de doorbraken en dempingen en
heeft daarom een plan ingediend, dat voorziet in een ring buiten de stads
grachten. Het snelverkeer dient zijns inziens uit de binnenstad te worden
geweerd. Dit dient te parkeren op door afbraak van KlanderijbuurtTulpen
burg en Houtstraten verkregen parkeerruimten. Over dit plan kan alleen
worden opgemerkt, dat het geen oplossing geeft voor de verbinding van
binnenstad met het omliggend gebied.
De door de heer Meinema gedachte ringweg, die goeddeels bestaande
trace's volgt, biedt op zichzelf geen oplossing voor het binnenstadspro
bleem.
H. Adres van de heer M.C.J. Wielenga
De heer M.C.J. Wielenga heeft veel waardering voor het plan voor de
binnenstad. Hij vraagt zich echter af of uitbreiding van het Stadhuis op de
huidige plaats wel juist is. Architectonisch acht hij het niet verantwoord
aan het stijlvolle, in vroeg 18e eeuwse rococostijl gebouwde Stadhuis een
gloednieuwe vleugel te bouwen, waardoor als in Groningen, de eenheid wordt
aangetast
De uitbreiding zou bovendien aan de direkte omgeving van het Stadhuis
afbreuk doen, de St. Jacobsstraat ontzetten en de doorkijk naar de Nieuwe
stad belemmeren. Bovendien is het de vraag of de nieuwbouw de toekomstige
uitbreiding van de dienst kan opvangen zonder voortgaande hoogbouw.
Adressant gaat dan op zoek naar meer geschikte plaatsen bij parkeer
terreinen cn somt dan op; de oude veemarkt en het gevangenisterrein (met
demping van Ooster- en Zuidergracht).
Het Stadhuis, liefst in Scandinavische stijl, zou op de begane grond
dagwinkels en restaurants kunnen bevatten en voorzien moeten zijn van een
binnenhof en een toren, stevig genoeg om een carillon in op te hangen, dat
dan zijn klanken zou kunnen laten horen over een energieke, dynamische
stad Leeuwarden.
Zoals blijkt, betreft dit adres maar zeer zijdelings het binnenstads
plan. Alleen de verlegging van de St. Jacobsstraat en de schaal van de
omgeving van het Stadhuis zijn hierbij in het geding.
Wij menen dat deze aspecten beter aan de orde kunnen worden gesteld
wanneer het Stadhuisplan aan Uw Raad zal worden voorgelegd.
IHet rapport van de Leeuwarder Jeugd Gemeenteraad.
T.b.v. de behandeling in de Jeugdgemeenteraad heeft de heer A.K.
Damstra een uitvoerig rapport over het plan voor de binnenstad samenge
steld.
Vooreerst wordt een beschrijving van het plan in zijn algemeenheid en
in onderdelen gegeven.
Daarna worden de voor- en nadelen opgesomd en tot slot een aantal her
zieningen aanbevolen.
In het beschrijvende gedeelte, waarover wij kort kunnen zijn, wordt
abusievelijk gesteld, dat volgens het plan de demping van de oostelijke
stadsgracht noodzakelijk is. Dit is nooit meer dan mogelijk of wenselijk
genoemd, zoals ook blijkt uit het alternatief zonder demping.
Onder; "III Voor- en nadelen", stelt de rapporteur tegenover elkaar
a. openlegging van de city voor al het verkeer;
b. afsluiting van de binnenstad voor het gemotoriseerd verkeer.
Het is echter onjuist wanneer hij meent, dat één van deze uitgangspunten
(het onder a bedoelde) de basis van het binnenstadsplan vormt. Hot plan
beoogt een compromis tussen historische waarden en economische belangen.
Rapporteur beseft ook wel, dat een tussenweg gevonden dient te worden
en stelt dan ook voor; meer éénrichtingverkeerbevoorrading gedi.rende be
paalde uren. De door ons voor de binnenstad genomen veri-ceersmaat: egelen
zullen naar wij hopen aan deze wens tegemoet komen.
In tegenstelling tot wat rapporteur stelt is niet de ligging van het
Stadhuis als zodanig een belangrijk uitgangspunt van het plan geweest.
Uitgangspunt is geweest, dat het Stadhuis hier in feite centraal ligt en
dat het jammer zou zijn als het moest verdwijnen voor een museum of iets
dergelijks, waar minder stimulerende werking van uitgaat. Uitbreiding van
het Stadhuis ter plaatse is voor het saneringsplan op zichzelf geen
dringende eis.
Het Rapport pleit voorts voor herstel van de woonfunctie var. de
binnenstad (ille). Wij zijn van oordeel, dat hieraan inderdaad de nodige
aandacht dient te worden besteed.
Over de verplaatsing van de Vrouwenpoortsbrug is m.b.t. de liervoor
behandelde adressen al het nodige gezegd. Inderdaad is een plan tot ver
betering van de aansluiting op de Nieuwestad gereed.
Nu de demping van de Oostergracht niet meer wordt voorgesteld kan be
handeling van het daarop betrekking hebbend bezwaar achterwege werden ge
laten.
Ditzelfde geldt voor het aangevochten kruispunt Weerd-Nieuwestad-Oude
Lombardsteeg, al zal het bezwaar tegen de Pijlsteeg-Kleine Hoogstraat
verbinding wel niet geheel worden weggenomen door de thans voorgestelde
wijziging.
De alternatieve voorstellen, die de heer Damstra doet, zijn:
1. handhaving wegenvierkant met enige wijzigingen;
2. vervallen van het wegenkruis.
Ad 1de voorgestelde wijzigingen betreffen:
a. de noordtangent loopt niet langs de Nieuweburen, maar noordelijker
langs de Wissesdwinger
b. h noordoostelijke knooppunt wordt iets opgeschoven;
c. een brug over de stadsgracht in het verlengde van het Cambuurster-
pad;
d. versmalling van de Oostergracht met aan weerszijden rijbanen;
e. verlenging van deze rijbanen over het Nieuwe Kanaal (2 vaste
bruggen) in zuidelijke richting;
f. verlenging van de Lange Marktstraat Van Swietenstraat over het
Zuiderplein naar Achter de Hoven en Willem Lodewijkstraat
g. verbinding Raadhuisstraat met deze zuidtak;
h. verbreding Prins Hendrikstraat en brug;
i. verbreding overweg Schrans;
j. benutting van de Westerplantage als verbinding tussen Wilhelmina-
plein en Oldehoofsterkerkhof
Wanneer wij deze voorstellen leggen naast het thans aanhangige alterna-
tief zien wij, dat dit in grote mate overeenstemt met de wensen van de
Jeugd Gemeenteraad.
Afwijkend blijven het gedeelte van het tracé van de noordtangent, dat
de achterkanten van de slechte bebouwing van de Nieuweburen bloot zal
leggen en
de zuidelijke parallel Lange Marktstraat - Willem Lodewijkstraatdie een
doorbraak eist in het verlengde van de Jan Swietenstraat, moeilijkheden