De brede trottoirs in de Weerd zullen, zolang deze straat niet voor alle autoverkeer wordt gesloten, achterwege moeten blijven. Zoals eerder is medegedeeld zal de verlegging van de Vrouwenpoorts- brug eerst in het laatste stadium behoeven plaats te hebben. De uitvoering van het plan in diverse fasen komt aan de orde zodra het voorliggende ontwerp als uitgangspunt is aanvaard. Wij verwijzen overigens naar de Memorie van Antwoord. De Winkeliersvereniging "De Nieuwestad" wil de panden tussen de Westerplantage en het Oldehoofsterkerkhof afbreken. De noodzaak hiervan lijkt ons niet aanwezig. De Vereniging "De St. Jacobsstraat" vindt de geprojecteerde "omloop" via Grote Hoogstraat als winkelplein totaal onge schikt. O.i. kan de St. Jacobsstraat van deze "omloop", die de straat dichter bij het winkelcentrum brengt, alleen maar voordeel verwachten. Aan het verzoek van de vereniging "De Voorstreek Vooruit" om het weg gedeelte tussen Brol en Amelandspijp voor het rijverkeer te sluiten, is binnen het voorgelegde plan te voldoen. G. Adres van de heer P. Meinema. De heer P. Meinema is verontrust door de doorbraken en dempingen en heeft daarom een plan ingediend, dat voorziet in een ring buiten de stads grachten. Het snelverkeer dient zijns inziens uit de binnenstad te worden geweerd. Dit dient te parkeren op door afbraak van KlanderijbuurtTulpen burg en Houtstraten verkregen parkeerruimten. Over dit plan kan alleen worden opgemerkt, dat het geen oplossing geeft voor de verbinding van binnenstad met het omliggend gebied. De door de heer Meinema gedachte ringweg, die goeddeels bestaande trace's volgt, biedt op zichzelf geen oplossing voor het binnenstadspro bleem. H. Adres van de heer M.C.J. Wielenga De heer M.C.J. Wielenga heeft veel waardering voor het plan voor de binnenstad. Hij vraagt zich echter af of uitbreiding van het Stadhuis op de huidige plaats wel juist is. Architectonisch acht hij het niet verantwoord aan het stijlvolle, in vroeg 18e eeuwse rococostijl gebouwde Stadhuis een gloednieuwe vleugel te bouwen, waardoor als in Groningen, de eenheid wordt aangetast De uitbreiding zou bovendien aan de direkte omgeving van het Stadhuis afbreuk doen, de St. Jacobsstraat ontzetten en de doorkijk naar de Nieuwe stad belemmeren. Bovendien is het de vraag of de nieuwbouw de toekomstige uitbreiding van de dienst kan opvangen zonder voortgaande hoogbouw. Adressant gaat dan op zoek naar meer geschikte plaatsen bij parkeer terreinen cn somt dan op; de oude veemarkt en het gevangenisterrein (met demping van Ooster- en Zuidergracht). Het Stadhuis, liefst in Scandinavische stijl, zou op de begane grond dagwinkels en restaurants kunnen bevatten en voorzien moeten zijn van een binnenhof en een toren, stevig genoeg om een carillon in op te hangen, dat dan zijn klanken zou kunnen laten horen over een energieke, dynamische stad Leeuwarden. Zoals blijkt, betreft dit adres maar zeer zijdelings het binnenstads plan. Alleen de verlegging van de St. Jacobsstraat en de schaal van de omgeving van het Stadhuis zijn hierbij in het geding. Wij menen dat deze aspecten beter aan de orde kunnen worden gesteld wanneer het Stadhuisplan aan Uw Raad zal worden voorgelegd. IHet rapport van de Leeuwarder Jeugd Gemeenteraad. T.b.v. de behandeling in de Jeugdgemeenteraad heeft de heer A.K. Damstra een uitvoerig rapport over het plan voor de binnenstad samenge steld. Vooreerst wordt een beschrijving van het plan in zijn algemeenheid en in onderdelen gegeven. Daarna worden de voor- en nadelen opgesomd en tot slot een aantal her zieningen aanbevolen. In het beschrijvende gedeelte, waarover wij kort kunnen zijn, wordt abusievelijk gesteld, dat volgens het plan de demping van de oostelijke stadsgracht noodzakelijk is. Dit is nooit meer dan mogelijk of wenselijk genoemd, zoals ook blijkt uit het alternatief zonder demping. Onder; "III Voor- en nadelen", stelt de rapporteur tegenover elkaar a. openlegging van de city voor al het verkeer; b. afsluiting van de binnenstad voor het gemotoriseerd verkeer. Het is echter onjuist wanneer hij meent, dat één van deze uitgangspunten (het onder a bedoelde) de basis van het binnenstadsplan vormt. Hot plan beoogt een compromis tussen historische waarden en economische belangen. Rapporteur beseft ook wel, dat een tussenweg gevonden dient te worden en stelt dan ook voor; meer éénrichtingverkeerbevoorrading gedi.rende be paalde uren. De door ons voor de binnenstad genomen veri-ceersmaat: egelen zullen naar wij hopen aan deze wens tegemoet komen. In tegenstelling tot wat rapporteur stelt is niet de ligging van het Stadhuis als zodanig een belangrijk uitgangspunt van het plan geweest. Uitgangspunt is geweest, dat het Stadhuis hier in feite centraal ligt en dat het jammer zou zijn als het moest verdwijnen voor een museum of iets dergelijks, waar minder stimulerende werking van uitgaat. Uitbreiding van het Stadhuis ter plaatse is voor het saneringsplan op zichzelf geen dringende eis. Het Rapport pleit voorts voor herstel van de woonfunctie var. de binnenstad (ille). Wij zijn van oordeel, dat hieraan inderdaad de nodige aandacht dient te worden besteed. Over de verplaatsing van de Vrouwenpoortsbrug is m.b.t. de liervoor behandelde adressen al het nodige gezegd. Inderdaad is een plan tot ver betering van de aansluiting op de Nieuwestad gereed. Nu de demping van de Oostergracht niet meer wordt voorgesteld kan be handeling van het daarop betrekking hebbend bezwaar achterwege werden ge laten. Ditzelfde geldt voor het aangevochten kruispunt Weerd-Nieuwestad-Oude Lombardsteeg, al zal het bezwaar tegen de Pijlsteeg-Kleine Hoogstraat verbinding wel niet geheel worden weggenomen door de thans voorgestelde wijziging. De alternatieve voorstellen, die de heer Damstra doet, zijn: 1. handhaving wegenvierkant met enige wijzigingen; 2. vervallen van het wegenkruis. Ad 1de voorgestelde wijzigingen betreffen: a. de noordtangent loopt niet langs de Nieuweburen, maar noordelijker langs de Wissesdwinger b. h noordoostelijke knooppunt wordt iets opgeschoven; c. een brug over de stadsgracht in het verlengde van het Cambuurster- pad; d. versmalling van de Oostergracht met aan weerszijden rijbanen; e. verlenging van deze rijbanen over het Nieuwe Kanaal (2 vaste bruggen) in zuidelijke richting; f. verlenging van de Lange Marktstraat Van Swietenstraat over het Zuiderplein naar Achter de Hoven en Willem Lodewijkstraat g. verbinding Raadhuisstraat met deze zuidtak; h. verbreding Prins Hendrikstraat en brug; i. verbreding overweg Schrans; j. benutting van de Westerplantage als verbinding tussen Wilhelmina- plein en Oldehoofsterkerkhof Wanneer wij deze voorstellen leggen naast het thans aanhangige alterna- tief zien wij, dat dit in grote mate overeenstemt met de wensen van de Jeugd Gemeenteraad. Afwijkend blijven het gedeelte van het tracé van de noordtangent, dat de achterkanten van de slechte bebouwing van de Nieuweburen bloot zal leggen en de zuidelijke parallel Lange Marktstraat - Willem Lodewijkstraatdie een doorbraak eist in het verlengde van de Jan Swietenstraat, moeilijkheden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 176