- 2 - 6. Een lid wilde eveneens gaarne de reacties van het College vernemen op de in de pers verschenen stukken. 7- Kan de Raad inzage krijgen van de ter Secretarie verzamelde persbe richten over het structuurplan? vroeg hetzelfde lid. bJ 9. Een lid vroeg of het niet beter was geweest de raadsleden vóór de sectievergaderingen te informeren over het standpunt van Ir. Kuiper met betrekking tot de ingediende varianten 10. Bij de opstelling van het thans aan geboden plan is uitgegaan van een toekomstige ontwikkeling van Leeu warden tot 115.000 inwoners. Prof. Thijsse schat Leeuwarden in het jaar 2000 op 600.000 inwoners. Welke gevolgen zal het bereiken van een groter inwonertal dan 115.000 op het plan hebben? 11. Heeft dit hele plan dan nog wel zin en moet men zich niet spiegelen aan Amsterdam dat de Sloterplas weer opengraaft? Structuurplan voor de gehele Gemeente. 12. Vele leden vroegen, of het verband tussen dit structuurplan en een zo danig plan voor de gehele Gemeente wel gelegd was. 13. Herhaalde malen werd gevraagd om het structuurplan voor de gehele Gemeen te (desnoods vertrouwelijk) aan de Raad ter inzage te geven. Een serieuze behandeling van het structuurplan voor de binnenstad wordt door het ontbreken daarvan ernstig gehandicapt, zei een lid. 14« In dit verband werd vooral gevraagd hoe de aansluiting van de toekom stige hoofdverkeerswegen op het zgn. wegenvierkant wordt gezien. Wij menen in de evenbedoelde raadsbri op de belangrijkste reacties te zijn ingegaan. De bedoelde persberichten zullen voor de openbare behandeling ter inzage worden gelegd. Ook voordien kunnen del raadsleden er op hun verzoek ter Secretarie inzage van krijgen; De ingediende bezwaren en varianten zijn ter kennis van de ontwerpers ge bracht. Dit heeft geleid tot eerderbel doelde herziening van het plan. Wij achten dit minder raadzaam omdat een voortijdige stellingneming nader overleg met de Raad en ons College in de weg zou kunnen staan. Er is niet van 115.000, maar van 130.000 inwoners uitgegaan. Dit cijfer heeft enkel betrekking op onze eigen Gemeente. De 600.000 inwoners waarover Prof. Thijsse spreekt, gelden voor een groter "gebied". Dit gebied zal een groot gedeelte van Friesland omvatten. Naar onze mening kan de binnenstad de city-functie voor een veel groter gebied vervullen, voor zover het het citywinkelapparaat betreft; de uit breiding van het kantorenapparaat zal grotendeels buiten de binnenstad ge vonden moeten worden. Ook bij een grotere bevolkingsaanwas dan thans verwacht wordt zal het plan zijn zin behouden Wij beantwoorden deze vraag bevesti gend. Het structuurplan voor de Gemeente zall tegelijk met het binnenstadsplan aan Uw Raad worden voorgelegd. Dit zal U blijken uit het afzonderlijk aan Uw Raad toe te zenden structuurpla Men verzocht Burgemeester en Wethou ders het plan naar aanleiding van de ingediende bezwaren en varianten van raadsleden en particulieren, opnieuw met de ontwerpers te bespre ken en eventueel te herzien. Verkeer. 15» Enige leden vroegen om een onderzoek ter verkrijging van de nodige gege vens over de bestemming van het stadsverkeer. Zijn cijfers hierover te verstrekken? 16. Kunnen Burgemeester en Wethouders een prognose geven van de invloed die de totstandkoming van de zuide lijke invalsweg en van het wegen vierkant op het stadsverkeer zal hebben? 17. Welke bedrijven zijn verkeeraantrek- kend? Wordt bij nieuwbouw de plicht tot het creëren van parkeerruimte opge legd, zo werd gevraagd. 19. Zal de stichting van supermarkten in de buitenwijken niet leiden tot ontlasting van het binnenstadsver- keer? vroeg een lid. 20. Een lid verzocht mede te delen welke verkeersmaatregelen het College van Burgemeester en Wethouders denkt te nemen als complement van het struc tuurplan Het is praktisch onmogelijk terzake exacte gegevens te verzamelen. Het lijkt ons onmogelijk een dergelijke prognose te geven Het behoeft echter geen twijfel, dat het effect van deze weg zal strekken wot een beduidende ontlasting van de Schrans en het Zuiderplein, resp van de minder ge schikte straten in de binnenstad. Bedrijven met; a. veel aan- en afvoer van goederen; b. veel bezoek van personen; c. een groot aantal personeelsleden. Te denken valt aan fabrieken, winkels, kantoren, scholen e.d. Ingevolge art. 79 van de Bouwverorde ning voor het stadsgebied kunnen wij nadere eisen stellen t.a.v. parkeer gelegenheid bij hst bouwen, uitbreiden, geheel vernieuwen of veranderen van woon- en andere gebouwen. Wij menen dat een eventuele verlich- L- ting teniet gedaan wordt door de groei van inwonertal en autopark. Wij hebben besloten reeds nu een aan tal verkeersmaatregelen te treffen voor de binnenstad (blauwe zone, een richtingverkeer, wacht- en stopver boden). Deze maatregelen kunnen los worden gezien van het onderhavige plan voor de binnenstad. Naarmate het binnenstadsplan tot uit voering komt kunnen uiteraard zo no dig verdere verkeersmaatregelen worden getroffen. Van verschillende zijden werd er voor gepleit de binnenstad te con serveren en voor autoverkeer te slui ten, daar deze in de toekomst toch niet aangepast kan worden aan de wassende autovloed. Is het dan niet beter de dempingen achterwege te laten, ruime parkeergelegenheid te scheppen aan de rand van het cen trum en dat zelf te maken tot een prettige wandelstad? Wij menen dat t.a.v. de binnenstad een actieve rehabilitatiepolitiek ge voerd moet worden zonder dat van alge hele conservering sprake zal zijn. Volledige sluiting van de binnenstad voor alle autoverkeer is echter niet mogelijk voor een goed functioneren van de city (bevoorrading, openbaar vervoer, bewoning). Het verkeersplan beoogt echter een beperking van het toekomstige verkeer binnen het-wegen- vierkant (parkeerplaatsen zoveel moge lijk aan de ring)Een belangrijk ge deelte van het winkelcentrum zal in hoofdzaak kunnen worden bestemd voor het fiets- en voetgangersverkeer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 204