- 2 -
6. Een lid wilde eveneens gaarne de
reacties van het College vernemen
op de in de pers verschenen stukken.
7- Kan de Raad inzage krijgen van de
ter Secretarie verzamelde persbe
richten over het structuurplan?
vroeg hetzelfde lid.
bJ
9. Een lid vroeg of het niet beter was
geweest de raadsleden vóór de
sectievergaderingen te informeren
over het standpunt van Ir. Kuiper
met betrekking tot de ingediende
varianten
10. Bij de opstelling van het thans aan
geboden plan is uitgegaan van een
toekomstige ontwikkeling van Leeu
warden tot 115.000 inwoners.
Prof. Thijsse schat Leeuwarden in
het jaar 2000 op 600.000 inwoners.
Welke gevolgen zal het bereiken van
een groter inwonertal dan 115.000
op het plan hebben?
11. Heeft dit hele plan dan nog wel zin
en moet men zich niet spiegelen aan
Amsterdam dat de Sloterplas weer
opengraaft?
Structuurplan voor de gehele Gemeente.
12. Vele leden vroegen, of het verband
tussen dit structuurplan en een zo
danig plan voor de gehele Gemeente
wel gelegd was.
13. Herhaalde malen werd gevraagd om het
structuurplan voor de gehele Gemeen
te (desnoods vertrouwelijk) aan de
Raad ter inzage te geven.
Een serieuze behandeling van het
structuurplan voor de binnenstad
wordt door het ontbreken daarvan
ernstig gehandicapt, zei een lid.
14« In dit verband werd vooral gevraagd
hoe de aansluiting van de toekom
stige hoofdverkeerswegen op het
zgn. wegenvierkant wordt gezien.
Wij menen in de evenbedoelde raadsbri
op de belangrijkste reacties te zijn
ingegaan.
De bedoelde persberichten zullen voor
de openbare behandeling ter inzage
worden gelegd. Ook voordien kunnen del
raadsleden er op hun verzoek ter
Secretarie inzage van krijgen;
De ingediende bezwaren en varianten
zijn ter kennis van de ontwerpers ge
bracht. Dit heeft geleid tot eerderbel
doelde herziening van het plan.
Wij achten dit minder raadzaam omdat
een voortijdige stellingneming nader
overleg met de Raad en ons College in
de weg zou kunnen staan.
Er is niet van 115.000, maar van
130.000 inwoners uitgegaan. Dit cijfer
heeft enkel betrekking op onze eigen
Gemeente. De 600.000 inwoners waarover
Prof. Thijsse spreekt, gelden voor een
groter "gebied". Dit gebied zal een
groot gedeelte van Friesland omvatten.
Naar onze mening kan de binnenstad
de city-functie voor een veel groter
gebied vervullen, voor zover het het
citywinkelapparaat betreft; de uit
breiding van het kantorenapparaat zal
grotendeels buiten de binnenstad ge
vonden moeten worden.
Ook bij een grotere bevolkingsaanwas
dan thans verwacht wordt zal het plan
zijn zin behouden
Wij beantwoorden deze vraag bevesti
gend.
Het structuurplan voor de Gemeente zall
tegelijk met het binnenstadsplan aan
Uw Raad worden voorgelegd.
Dit zal U blijken uit het afzonderlijk
aan Uw Raad toe te zenden structuurpla
Men verzocht Burgemeester en Wethou
ders het plan naar aanleiding van
de ingediende bezwaren en varianten
van raadsleden en particulieren,
opnieuw met de ontwerpers te bespre
ken en eventueel te herzien.
Verkeer.
15» Enige leden vroegen om een onderzoek
ter verkrijging van de nodige gege
vens over de bestemming van het
stadsverkeer. Zijn cijfers hierover
te verstrekken?
16. Kunnen Burgemeester en Wethouders
een prognose geven van de invloed
die de totstandkoming van de zuide
lijke invalsweg en van het wegen
vierkant op het stadsverkeer zal
hebben?
17. Welke bedrijven zijn verkeeraantrek-
kend?
Wordt bij nieuwbouw de plicht tot
het creëren van parkeerruimte opge
legd, zo werd gevraagd.
19. Zal de stichting van supermarkten
in de buitenwijken niet leiden tot
ontlasting van het binnenstadsver-
keer? vroeg een lid.
20. Een lid verzocht mede te delen welke
verkeersmaatregelen het College van
Burgemeester en Wethouders denkt te
nemen als complement van het struc
tuurplan
Het is praktisch onmogelijk terzake
exacte gegevens te verzamelen.
Het lijkt ons onmogelijk een dergelijke
prognose te geven Het behoeft echter
geen twijfel, dat het effect van deze
weg zal strekken wot een beduidende
ontlasting van de Schrans en het
Zuiderplein, resp van de minder ge
schikte straten in de binnenstad.
Bedrijven met;
a. veel aan- en afvoer van goederen;
b. veel bezoek van personen;
c. een groot aantal personeelsleden.
Te denken valt aan fabrieken, winkels,
kantoren, scholen e.d.
Ingevolge art. 79 van de Bouwverorde
ning voor het stadsgebied kunnen wij
nadere eisen stellen t.a.v. parkeer
gelegenheid bij hst bouwen, uitbreiden,
geheel vernieuwen of veranderen van
woon- en andere gebouwen.
Wij menen dat een eventuele verlich- L-
ting teniet gedaan wordt door de groei
van inwonertal en autopark.
Wij hebben besloten reeds nu een aan
tal verkeersmaatregelen te treffen
voor de binnenstad (blauwe zone, een
richtingverkeer, wacht- en stopver
boden). Deze maatregelen kunnen los
worden gezien van het onderhavige
plan voor de binnenstad.
Naarmate het binnenstadsplan tot uit
voering komt kunnen uiteraard zo no
dig verdere verkeersmaatregelen worden
getroffen.
Van verschillende zijden werd er
voor gepleit de binnenstad te con
serveren en voor autoverkeer te slui
ten, daar deze in de toekomst toch
niet aangepast kan worden aan de
wassende autovloed. Is het dan niet
beter de dempingen achterwege te
laten, ruime parkeergelegenheid te
scheppen aan de rand van het cen
trum en dat zelf te maken tot een
prettige wandelstad?
Wij menen dat t.a.v. de binnenstad
een actieve rehabilitatiepolitiek ge
voerd moet worden zonder dat van alge
hele conservering sprake zal zijn.
Volledige sluiting van de binnenstad
voor alle autoverkeer is echter niet
mogelijk voor een goed functioneren
van de city (bevoorrading, openbaar
vervoer, bewoning). Het verkeersplan
beoogt echter een beperking van het
toekomstige verkeer binnen het-wegen-
vierkant (parkeerplaatsen zoveel moge
lijk aan de ring)Een belangrijk ge
deelte van het winkelcentrum zal in
hoofdzaak kunnen worden bestemd voor
het fiets- en voetgangersverkeer.