22. Wat denkt het College van Burgemees
ter en Wethouders ervan in de toe
komst de hele binnenstad uitsluitend
toegankelijk te stellen voor voet
gangers; althans voor snelverkeer
te sluiten?
23. Een lid herinnerde aan het voorstel
van Winkeliersvereniging Voorstreek
om de Voorstreek voor autoverkeer
af te sluiten.
Hoe is de mening van het College
over deze gedachte?
Diversen
24. Een lid vroeg naar de betekenis van
de op de kaart aangegeven rooilij
nen, die hier en daar nogal achter-
uitgelegd zijn. Zijn dit de toekom
stige rooilijnen?
Dit lid achtte de Raad bij aanvaar
ding van het plan ook niet "in prin
cipe" gebonden aan de op de kaart
getekende rooilijnen.
25- Een lid vroeg of men gedacht heeft
aan mogelijkheden voor een toekom
stige metro.
26. Kan de Raad afschrift krijgen van
het door de gemeentelijke stedebouw
kundig adviseur voor de monumenten
zorg de heer Baart jr. gegeven ad
vies inzake het structuurplan? zo
werd gevraagd.
27. Een lid vroeg of de gemeentelijke
monumentenlijst klaar komt voor het
structuurplan uitgevoerd wordt.
28.
Bevriezingsverordening.
29. Een lid informeerde naar de stand
van zaken met betrekking tot de
Bevriezingsverordening.
Willen Burgemeester en Wethouders
deze gelijk met het structuurplan
behandelen?
Heeft een dergelijke verordening nog
wel zin na aanvaarding van het
structuurplan?
In de naaste toekomst zien wij dit
niet als een reële mogelijkheid.
Wij achten dit vooralsnog niet moge
lijk.
Aangezien het binnenstadsplan alszo-
danig geen rechtskracht kan bezitten
zullen voor de diverse onderdelen van
de binnenstad bestemmingsplannen moe
ten worden vastgesteld. Daarbij zullen
de nieuwe rooilijnen definitief moeten
worden aangewezen.
Wij achten het niet mogelijk hiermede
in dit plan rekening te houden.
Dit advies wordt U hierbij toegezonden
Vóór mei a.s. zal hot advies van Uw
Raad gevraagd worden over de ontwerp-
MonumentenlijstDe Raad kan dan aan
de Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen voorstellen bepaalde
objecten aan de lijst toe te voegen
dan wel daarvan af te voeren.
Wij hebben de Minister een verzoek ge
daan om een principe-toezegging t.a.v.
een aantal onderdelen van het binnen
stadsplan. Een beslissing van de Mini:
ter is eerst te verwachten na de in
diening van de uitgewerkte plannen.
Tot het maken hiervan hebben wij op
dracht gegeven.
Wij zijn van mening dat een verordeniï
welke net mogelijk maakt met het bin
nenstadsplan strijdige werken te weren
door de aanvaarding van zo'n plan juis
zin krijgt. Wij hebben dan ook beslo
ten een dergelijke verordening ter
visie te leggen en daarna aan Uw
Raad tor vaststelling aan te bieden.
Een lid vroeg of de Rijksregeling
voor financiering van saneringspro
jecten (de zgn. 80% regeling met
betrekking tot de verwervingskosten)
op het structuurplan van toepassing
is
- 5 -
II. DE WEGENVIERHOEK.
1De gedachte van een de binnenstad
omsluitend wegenvierkant vond alge
mene instemming. De uitwerking vond
men hier en daar echter minder ge
lukkig. Met name achtte men de zuid
zijde te noordelijk geprojecteerd
en bestond bezwaar tegen de voorge
nomen dempingen.
2. Een deel van de leden kon instemmen
met de gedachte van een wegenvier
kant binnen de grachten, een ander
deel achtte gehele of gedeeltelijke
verlegging naar buiten de grachten
gordel te verkiezen.
3. Een algemene vraag t.a.v. het wegen
vierkant betrof de bedoeling ervan.
Is het verkeersafleidend of verkeers-
toeleidend bedoeld?
4. Een lid voorzag als moeilijkheden
voor de verwezenlijking van het ge
projecteerde wegenvierkant: de lig
ging van de gevangenis, de voorge
stelde demping van de Oostergracht
en de aansluiting van de hoofdwegen
op het vierkant.
5. Algemeen was men van oordeel dat het
wegenvierkant niet het doorgaand
stadsverkeer (van west-Leeuwarden
naar oost en van noord naar zuid
etc.) moet aantrekken. Dit verkeer
moet zoveel mogelijk buiten de
grachten blijven.
6. In dit verband bepleitte een lid
een andere aansluiting voor de
Spanjaardslaan op de noorder tangent.
Een automobilist komende van de
Groningerstraatweg zou door het be
loop van deze aansluiting als het
ware vanzelf de Spanjaardslaan moe
ten inrijden. Do noordtangent zou
dan haaks op deze weg aangesloten
moeten worden, waardoor het door
gaand verkeer van het wegenvierkant
word': geweerd.
7. Verscheidene leden vreesden dat de
Noordertangent van het vierkant het
karakter van een doorgaande snelweg
zou krijgen.
Zou het om dit te verhinderen niet
beter zijn de Vrouwenpoortsbrug op
de bestaande plaats te handhaven
Wij hebben van deze opmerkingen goede
nota genomen. De genoemde bezwaren
hebben geleid tot een alternatief
plan.
Wij zijn van oordeel, dat in de huidige
situatie de voorgestelde oplossing
(waarbij het wegenvierkant binnen de
grachten ligt) het beste is te reali
seren. Een wegenvierhoek geheel buiten
de grachten bemoeilijkt de aansluiting
op het wegenpatroon van dë binnenstad.
Het wegenvierkant heeft primair e'en
opvang- en verdeelfunctie voor het
verkeer, dat in de binnenstad moet
zijn.
Wij menen, dat de opgesomde moeilijkhe
den niet onoverkomelijk zijn. Het
wegenvierkant kan ook zonder afbraak
van het gevangeniscomplex en demping
van de Oostergracht gerealiseerd wor
den, zoals ook uit het thans voorgestel
de alternatief plan blijkt.
Dit oordeel onderschrijven wij.
Wij zijn met dit lid van mening, dat
het van de Groningerstraatweg komende
verkeer via de Spanjaardslaan moet wor
den geleid. Bij de detaillering van
het plan zal hieroan aandacht moeten
worden besteed. Het lijkt ons niet
moeilijk om, met handhaving van de op
zet van het plan, ter plaatse een dui
delijke verkeersgeleiding tot stand te
brengen. Niettemin kan, indien daartoe de
noodzaak zou olijkon, de door dit lid De-
dodde T-aansluiting cp eenvoudige wijze worden
aangebracht. Gezien de functie van de
wegenvierhoek als omschreven onder
punt 3» menen wij vooralsnog aan de
geprojecteerde oplossing de voorkeur
te moeten geven.
Voor het bereiken van een goede oplos
sing van de toegang tot de binnenstad
aan de noordwesthoek is het o.i. nood
zakelijk de geprojecteerde Vrouwen
poortsbrug te handhaven. Dit onderdeel
van het plan zal echter pas in een
latere fase tot uitvoering behoeven