22. Wat denkt het College van Burgemees ter en Wethouders ervan in de toe komst de hele binnenstad uitsluitend toegankelijk te stellen voor voet gangers; althans voor snelverkeer te sluiten? 23. Een lid herinnerde aan het voorstel van Winkeliersvereniging Voorstreek om de Voorstreek voor autoverkeer af te sluiten. Hoe is de mening van het College over deze gedachte? Diversen 24. Een lid vroeg naar de betekenis van de op de kaart aangegeven rooilij nen, die hier en daar nogal achter- uitgelegd zijn. Zijn dit de toekom stige rooilijnen? Dit lid achtte de Raad bij aanvaar ding van het plan ook niet "in prin cipe" gebonden aan de op de kaart getekende rooilijnen. 25- Een lid vroeg of men gedacht heeft aan mogelijkheden voor een toekom stige metro. 26. Kan de Raad afschrift krijgen van het door de gemeentelijke stedebouw kundig adviseur voor de monumenten zorg de heer Baart jr. gegeven ad vies inzake het structuurplan? zo werd gevraagd. 27. Een lid vroeg of de gemeentelijke monumentenlijst klaar komt voor het structuurplan uitgevoerd wordt. 28. Bevriezingsverordening. 29. Een lid informeerde naar de stand van zaken met betrekking tot de Bevriezingsverordening. Willen Burgemeester en Wethouders deze gelijk met het structuurplan behandelen? Heeft een dergelijke verordening nog wel zin na aanvaarding van het structuurplan? In de naaste toekomst zien wij dit niet als een reële mogelijkheid. Wij achten dit vooralsnog niet moge lijk. Aangezien het binnenstadsplan alszo- danig geen rechtskracht kan bezitten zullen voor de diverse onderdelen van de binnenstad bestemmingsplannen moe ten worden vastgesteld. Daarbij zullen de nieuwe rooilijnen definitief moeten worden aangewezen. Wij achten het niet mogelijk hiermede in dit plan rekening te houden. Dit advies wordt U hierbij toegezonden Vóór mei a.s. zal hot advies van Uw Raad gevraagd worden over de ontwerp- MonumentenlijstDe Raad kan dan aan de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen voorstellen bepaalde objecten aan de lijst toe te voegen dan wel daarvan af te voeren. Wij hebben de Minister een verzoek ge daan om een principe-toezegging t.a.v. een aantal onderdelen van het binnen stadsplan. Een beslissing van de Mini: ter is eerst te verwachten na de in diening van de uitgewerkte plannen. Tot het maken hiervan hebben wij op dracht gegeven. Wij zijn van mening dat een verordeniï welke net mogelijk maakt met het bin nenstadsplan strijdige werken te weren door de aanvaarding van zo'n plan juis zin krijgt. Wij hebben dan ook beslo ten een dergelijke verordening ter visie te leggen en daarna aan Uw Raad tor vaststelling aan te bieden. Een lid vroeg of de Rijksregeling voor financiering van saneringspro jecten (de zgn. 80% regeling met betrekking tot de verwervingskosten) op het structuurplan van toepassing is - 5 - II. DE WEGENVIERHOEK. 1De gedachte van een de binnenstad omsluitend wegenvierkant vond alge mene instemming. De uitwerking vond men hier en daar echter minder ge lukkig. Met name achtte men de zuid zijde te noordelijk geprojecteerd en bestond bezwaar tegen de voorge nomen dempingen. 2. Een deel van de leden kon instemmen met de gedachte van een wegenvier kant binnen de grachten, een ander deel achtte gehele of gedeeltelijke verlegging naar buiten de grachten gordel te verkiezen. 3. Een algemene vraag t.a.v. het wegen vierkant betrof de bedoeling ervan. Is het verkeersafleidend of verkeers- toeleidend bedoeld? 4. Een lid voorzag als moeilijkheden voor de verwezenlijking van het ge projecteerde wegenvierkant: de lig ging van de gevangenis, de voorge stelde demping van de Oostergracht en de aansluiting van de hoofdwegen op het vierkant. 5. Algemeen was men van oordeel dat het wegenvierkant niet het doorgaand stadsverkeer (van west-Leeuwarden naar oost en van noord naar zuid etc.) moet aantrekken. Dit verkeer moet zoveel mogelijk buiten de grachten blijven. 6. In dit verband bepleitte een lid een andere aansluiting voor de Spanjaardslaan op de noorder tangent. Een automobilist komende van de Groningerstraatweg zou door het be loop van deze aansluiting als het ware vanzelf de Spanjaardslaan moe ten inrijden. Do noordtangent zou dan haaks op deze weg aangesloten moeten worden, waardoor het door gaand verkeer van het wegenvierkant word': geweerd. 7. Verscheidene leden vreesden dat de Noordertangent van het vierkant het karakter van een doorgaande snelweg zou krijgen. Zou het om dit te verhinderen niet beter zijn de Vrouwenpoortsbrug op de bestaande plaats te handhaven Wij hebben van deze opmerkingen goede nota genomen. De genoemde bezwaren hebben geleid tot een alternatief plan. Wij zijn van oordeel, dat in de huidige situatie de voorgestelde oplossing (waarbij het wegenvierkant binnen de grachten ligt) het beste is te reali seren. Een wegenvierhoek geheel buiten de grachten bemoeilijkt de aansluiting op het wegenpatroon van dë binnenstad. Het wegenvierkant heeft primair e'en opvang- en verdeelfunctie voor het verkeer, dat in de binnenstad moet zijn. Wij menen, dat de opgesomde moeilijkhe den niet onoverkomelijk zijn. Het wegenvierkant kan ook zonder afbraak van het gevangeniscomplex en demping van de Oostergracht gerealiseerd wor den, zoals ook uit het thans voorgestel de alternatief plan blijkt. Dit oordeel onderschrijven wij. Wij zijn met dit lid van mening, dat het van de Groningerstraatweg komende verkeer via de Spanjaardslaan moet wor den geleid. Bij de detaillering van het plan zal hieroan aandacht moeten worden besteed. Het lijkt ons niet moeilijk om, met handhaving van de op zet van het plan, ter plaatse een dui delijke verkeersgeleiding tot stand te brengen. Niettemin kan, indien daartoe de noodzaak zou olijkon, de door dit lid De- dodde T-aansluiting cp eenvoudige wijze worden aangebracht. Gezien de functie van de wegenvierhoek als omschreven onder punt 3» menen wij vooralsnog aan de geprojecteerde oplossing de voorkeur te moeten geven. Voor het bereiken van een goede oplos sing van de toegang tot de binnenstad aan de noordwesthoek is het o.i. nood zakelijk de geprojecteerde Vrouwen poortsbrug te handhaven. Dit onderdeel van het plan zal echter pas in een latere fase tot uitvoering behoeven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 205