- 6 - (eventueel met andere toevoerwegen) i.p.v. een nieuwe brug in het ver lengde van de Groeneweg te leggen, waardoor één gestrekt tracé van gas fabriek tot (nieuw-geprojecteerde) Vrouwenpoortsbrug ontstaat, dat te aantrekkelijk wordt voor het door gaand verkeer. 8. In tegenstelling tot voorbedoelde leden meende een ander lid dat de noordtangent overeenkomstig het plan ten uitvoer moet worden gelegd (dus met verplaatsing van de Vrouwen poortsbrug) Het doorgaande verkeer zou z.i. de Rondweg verkiezen. 9. De meeste leden hadden geen bezwaar tegen de voorgestelde verbreding van de Groeneweg. 10. Een lid vroeg of de Noordtangent wel nodig is. Kan niet worden volstaan met de bestaande route Noorderbrug en Spanjaardslaan? 11. Een ander lid informeerde naar het aantal woningen dat voor de noorde lijke doorbraak zal moeten worden geamoveerd. 12. Algemeen was men van oordeel dat de zuidelijke arm van het wegenvierkant te zeer _in de binnenstad was ge bracht. Als alternatieven voor de loop van de zuidtangent van het vier kant werden door onderscheidene le den voorgesteld: 1. noordbaan langs Zaailand,zuid- baan langs de Willemskade; 2. beide banen langs de Willemskade; 3. Lange Marktstraat-Sophialaan, Stationsweg (plan Jellema) of ver lenging van de Lange Marktstraat in oostelijke richting via de Van Swietenstraat (plan Dannen- berg) en doorbraak naar het Zuiderplein, Klanderijstraat, door te saneren Tulpenburg en Achter de Hoven. 13» In de onder 12, sub 2 geopperde ge- dachtengang zou eenaansluiting op het oostelijke deel van het wegen vierkant plaats kunnen vinden ten koste van versmalling of zelfs dem ping van de Zuidergracht (zoals in het plan Kuiper voorgesteld)even tueel door een nog iets verder gaan- de demping. Aansluiting op de west zijde zou naast versmalling of dem ping v.an de Zuidergracht tot aan de Verlaatsbrug verbreding van de Westersingel en verplaatsing van de té' komen. Voorlopig kan de bestaande brug worden gehandhaafd. Overigens ve: wijzen wij naar ons antwoord op vraag ei Hiermee zijn wij het volledig eens. De no.ordtangent is o.m. noodzakelijk voor de rehabilitatie van het noorde lijke deel van de binnenstad. Dit aantal bedraagt 92. In het thans voorgestelde alternatief plan is aan het hier geuite gevoelen tegemoet gekomen do'or de zuidtangent aan de beide zijden van de Willemskadö te projecteren. Het ontwikkelde alternatiefplan gaat grotendeels van dezelfde gedachte uit< geprojecteerde Fonteinbrug mee kun nen brengen. Wat is de mening van het College van Burgemeester en Wethou ders over deze alternatieven? 14. Zeer vele leden hadden bezwaar tegen de voorgestelde zuidelijke tangent van het wegenvierkant, vooral gelet op de ontwikkeling van het Ruiters- kwartier tot winkelcentrum. Geen ver keersweg tussen parkeerterrein en winkelfront, zo meenden zij. 15. Als voordeel verbonden aan verschui ving van de zuidelijke tangent werd genoemd dat daardoor het intercom munale verkeer met name ook de bus lijnen van het station af buiten de binnenstad zou blijven. Anderzijds werd de aandacht gevestigd op de centrumfunctie van Leeuwarden en be pleit dat de intercommunale bussen een stopplaats in de nabijheid var- de ziekenhuizen zouden behouden. 16. Men kan zich over het algemeen ver enigen met de voorgestelde oostelij ke tangent langs de (al dan niet ge dempte) Oostergracht. Een aantal le den wilde naast de brede verkeers ader langs de Oostergracht ook een oostelijke verkeersweg projecteren langs Bleeklaan, Alma Tademastraat over het Nieuwe Kanaal naar Emmaplein waar aansluiting op een verlengde zuidelijke tangent verkregen zou kunnen worden. III. AANSLUITINGEN OP HET WEGENVIERKANT. a) De noord-westhoek. 1Een lid vroeg of de huidige Vrouwen- poortsbrug beslist door een andere moet worden vervangen. Financieel zou behoud van de bestaande brug voor deliger zijn, terwijl de Prinsentuin dan niet door een autoweg geheel van de stad zou worden afgesneden. 2. Enige leden achtten de aansluiting van de geprojecteerde Vrouwenpoorts- brug op het westelijk stadsdeel wei nig gelukkig. Hoe stellen Burgemeester en Wethou ders zich voor dit op te lossen? (een parallelweg met de Harlinger- straatweg) 3. Een lid stelde voor terwille van een goede aansluiting van de west- op de noordtangent de bebouwing aan de Pier Panderstraat te slopen. Dit bezwaar heeft mede aanleiding ge geven tot de verschuiving van de zuid tangent naar de Willemskade, als thans voorgesteld. Een bijkomend voordeel van de verschui ving van de zuidtangent is een nauwere samenhang tussen het Stationskwartier en de binnenstad. Deze gedachte kan nader worden óverwo gen, maar dan niet in plaats van de oostelijke en zuidelijke tangent van de wegenvierhoekdoch daarnaast. Zoals onder punt 7 van onderdeel II opgemerkt, kan voorlopig de huidige Vrouwenpoortsbrug worden gehandhaafd. Deze aansluiting volgt uit het princi pe, waarvan voor de wegenvierhoek is uitgegaan. T.z.t. zal bij de uitwerking van het plan nader bezien kunnen wor den of alternatieve oplossingen moge lijk zijn. Deze kwestie zal na aanvaarding van het binnenstadsplan nader moeten wor den bezien.-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 206