-
6 -
(eventueel met andere toevoerwegen)
i.p.v. een nieuwe brug in het ver
lengde van de Groeneweg te leggen,
waardoor één gestrekt tracé van gas
fabriek tot (nieuw-geprojecteerde)
Vrouwenpoortsbrug ontstaat, dat te
aantrekkelijk wordt voor het door
gaand verkeer.
8. In tegenstelling tot voorbedoelde
leden meende een ander lid dat de
noordtangent overeenkomstig het plan
ten uitvoer moet worden gelegd (dus
met verplaatsing van de Vrouwen
poortsbrug) Het doorgaande verkeer
zou z.i. de Rondweg verkiezen.
9. De meeste leden hadden geen bezwaar
tegen de voorgestelde verbreding van
de Groeneweg.
10. Een lid vroeg of de Noordtangent wel
nodig is. Kan niet worden volstaan
met de bestaande route Noorderbrug
en Spanjaardslaan?
11. Een ander lid informeerde naar het
aantal woningen dat voor de noorde
lijke doorbraak zal moeten worden
geamoveerd.
12. Algemeen was men van oordeel dat de
zuidelijke arm van het wegenvierkant
te zeer _in de binnenstad was ge
bracht. Als alternatieven voor de
loop van de zuidtangent van het vier
kant werden door onderscheidene le
den voorgesteld:
1. noordbaan langs Zaailand,zuid-
baan langs de Willemskade;
2. beide banen langs de Willemskade;
3. Lange Marktstraat-Sophialaan,
Stationsweg (plan Jellema) of ver
lenging van de Lange Marktstraat
in oostelijke richting via de
Van Swietenstraat (plan Dannen-
berg) en doorbraak naar het
Zuiderplein, Klanderijstraat,
door te saneren Tulpenburg en
Achter de Hoven.
13» In de onder 12, sub 2 geopperde ge-
dachtengang zou eenaansluiting op
het oostelijke deel van het wegen
vierkant plaats kunnen vinden ten
koste van versmalling of zelfs dem
ping van de Zuidergracht (zoals in
het plan Kuiper voorgesteld)even
tueel door een nog iets verder gaan-
de demping. Aansluiting op de west
zijde zou naast versmalling of dem
ping v.an de Zuidergracht tot aan de
Verlaatsbrug verbreding van de
Westersingel en verplaatsing van de
té' komen. Voorlopig kan de bestaande
brug worden gehandhaafd. Overigens ve:
wijzen wij naar ons antwoord op vraag
ei
Hiermee zijn wij het volledig eens.
De no.ordtangent is o.m. noodzakelijk
voor de rehabilitatie van het noorde
lijke deel van de binnenstad.
Dit aantal bedraagt 92.
In het thans voorgestelde alternatief
plan is aan het hier geuite gevoelen
tegemoet gekomen do'or de zuidtangent
aan de beide zijden van de Willemskadö
te projecteren.
Het ontwikkelde alternatiefplan gaat
grotendeels van dezelfde gedachte uit<
geprojecteerde Fonteinbrug mee kun
nen brengen. Wat is de mening van het
College van Burgemeester en Wethou
ders over deze alternatieven?
14. Zeer vele leden hadden bezwaar tegen
de voorgestelde zuidelijke tangent
van het wegenvierkant, vooral gelet
op de ontwikkeling van het Ruiters-
kwartier tot winkelcentrum. Geen ver
keersweg tussen parkeerterrein en
winkelfront, zo meenden zij.
15. Als voordeel verbonden aan verschui
ving van de zuidelijke tangent werd
genoemd dat daardoor het intercom
munale verkeer met name ook de bus
lijnen van het station af buiten de
binnenstad zou blijven. Anderzijds
werd de aandacht gevestigd op de
centrumfunctie van Leeuwarden en be
pleit dat de intercommunale bussen
een stopplaats in de nabijheid var-
de ziekenhuizen zouden behouden.
16. Men kan zich over het algemeen ver
enigen met de voorgestelde oostelij
ke tangent langs de (al dan niet ge
dempte) Oostergracht. Een aantal le
den wilde naast de brede verkeers
ader langs de Oostergracht ook een
oostelijke verkeersweg projecteren
langs Bleeklaan, Alma Tademastraat
over het Nieuwe Kanaal naar Emmaplein
waar aansluiting op een verlengde
zuidelijke tangent verkregen zou
kunnen worden.
III. AANSLUITINGEN OP HET WEGENVIERKANT.
a) De noord-westhoek.
1Een lid vroeg of de huidige Vrouwen-
poortsbrug beslist door een andere
moet worden vervangen. Financieel
zou behoud van de bestaande brug voor
deliger zijn, terwijl de Prinsentuin
dan niet door een autoweg geheel van
de stad zou worden afgesneden.
2. Enige leden achtten de aansluiting
van de geprojecteerde Vrouwenpoorts-
brug op het westelijk stadsdeel wei
nig gelukkig.
Hoe stellen Burgemeester en Wethou
ders zich voor dit op te lossen?
(een parallelweg met de Harlinger-
straatweg)
3. Een lid stelde voor terwille van een
goede aansluiting van de west- op de
noordtangent de bebouwing aan de
Pier Panderstraat te slopen.
Dit bezwaar heeft mede aanleiding ge
geven tot de verschuiving van de zuid
tangent naar de Willemskade, als thans
voorgesteld.
Een bijkomend voordeel van de verschui
ving van de zuidtangent is een nauwere
samenhang tussen het Stationskwartier
en de binnenstad.
Deze gedachte kan nader worden óverwo
gen, maar dan niet in plaats van de
oostelijke en zuidelijke tangent van
de wegenvierhoekdoch daarnaast.
Zoals onder punt 7 van onderdeel II
opgemerkt, kan voorlopig de huidige
Vrouwenpoortsbrug worden gehandhaafd.
Deze aansluiting volgt uit het princi
pe, waarvan voor de wegenvierhoek is
uitgegaan. T.z.t. zal bij de uitwerking
van het plan nader bezien kunnen wor
den of alternatieve oplossingen moge
lijk zijn.
Deze kwestie zal na aanvaarding van
het binnenstadsplan nader moeten wor
den bezien.-