9
4. Verscheidene leden meenden dat hand
having van de Vrouwenpoortsbrug met
een verkeersrotonde ter hoogte van
de Plantage of ter hoogte van de
(alsdan te slopen) Torenstraat ver
kieslijker zou zijn.
5Bezwaar tegen verlegging van de
Vrouwenpoortsbrug werd ook geopperd
omdat dit functie-verlies van de
Nieuwestad tengevolge zou kunnen
hebben.
b. De zuid-westhoek.
6. Een lid, dat verschuiving van de zui
delijke tangent voorstond, wilde,
omwille van een aansluiting op de
westelijke tak van het wegenvier
kant, een brug over de Zuiderstads
gracht projecteren ter hoogte van en
haaks op de huidige Verlaatsbrug.
cDe zuid-oosthoek.
7. Verscheidene leden hadden bezwaar
tegen het voorgestelde trace van de
grote invalsweg naar de zuid-oost
hoek van het wegenvierkant (de z.g.
Kuiperweg)
Een lid vroeg of er nog behoefte zou
bestaan aan deze wanneer het rond
wegstelsel voltooid zou zijn.
Handhaving van de bestaande Vrouwen
poortsbrug betekent een te zware ver
keersdruk op de Nieuwestad, terwijl
een goede aansluiting op de noord
tangent practisch niet te verwezen
lijken is.
Naar ons oordeel zal een vermindering
van het autoverkeer op de Nieuwestad
de winkelfunctie van die straat ten
goede komen.
In het voorgested.de alternatiefplan
is inderdaad een aansluiting van de
west- op de zuidiangent gedacht over
de Zuiderstadsgracht.
3. Een ander lid meende dat deze weg
onmisbaar was.
9. Het eerstbedoelde lid stelde als
alternatief voor de toegang naar het
wegenvierkant te maken van de Schrans
via de te dempen Potmarge naar de
Zuidergrachtswal
10. Welke hoogte zou de bij dit idee
noodzakelijke tunnel onder de spoor
weg kunnen krijgen?
11. How. hoog zal de in het plan Kuiper
geprojecteerde spooronderdoorgang
worden? vroeg een ander lid.
Zou de hoogte aanmerkelijk verschil
len met die van een tunnel als voor
gesteld door eerderbedoeld lid, zo
ja, waaruit is dan dat verschil te
verklaren?
12. Gevraagd werd of een andere oplos
sing voor de aansluiting van de
Zuidelijke invalsweg (de zgn. Kui
perweg) mogelijk zou zijn bij hand-
Deze nieuwe invalsweg is noodzakelijk
omdat een groot c eel van Friesland vi
deze weg het stadscentrum zal moeten
bereiken. Deze weg is voorts van
groot belang voor de toekomstige stn
uitbreiding ten zuiden van het Van
HarinxnakanaalDe Schrans en de Ver
lengde Schrans zullen dit verkeer
niet kunnen verwerken. Bovendien zui
len de moeilijkheden toenemen naar
mate men het stadscentrum dichter
nadert. Ook na de totstandkoming van
het ringwegstelsol is deze veeg naar
onze mening nodig.
Wij zijn deze mening ook toegedaan.
Deze suggestie is moeilijk te rijmen
met de gedachte, die aan de weg'envie:
hoek ten grondslag ligt.
Deze zou 4.20 m vrije hoogte moeten
hebben; de hellingen zouden hieraan
aangepast moeten worden.
4.20 meter vrije hoogte, maar minde!
diep gelegen, omdat de spoorbaan hi
veel meer verhoogd kan worden.
De aansluiting van de zuidelijke in
valsweg is niet afhankelijk van de
demping van de Zuidergracht of van
handhaving van de oorspronkelijk ge-
having van de Zuidergracht en/of
bij verschuiving van de zuidzijde
van het wegen-kwadraat
3. Zou met het oog op de kosten een
verschuiving van deze weg naar het
oosten met aansluiting op de ver
lengde Bleeklaan (plan Jellema) en
demping van het Nieuwe Kanaal geen
betere uitkomst bieden, vroeg een
lid.
4. Een ander lid wilde de aansluiting
op het zuid-oostelijke knooppunt in
oostelijke richting verschuiving om
zodoende de Lijempf te sparen.
5. Een lid vroeg hoeveel woningen het
slachtoffer zullen worden van de
doorbraken ten behoeve van de zuide
lijke invalsweg (de zgn. Kuiperweg).
6. Een lid vroeg of hij het juist had,
indien hij meende dat op de invals
weg naar de zuid-oosthoek van de
wegenvierhoek het verkeer uit het
gebied 't Aldlan zoveel mogelijk
moet worden geweerd.
7. Een lid vroeg naar de aansluitingen
op de zgn. Kuiperweg in het oude
Huizum.
8. Een ander lid vroeg of men de be
handeling van het uitbreidingsplan
't Aldlan wel los kon zien van het
saneringsplan. Behandeling van dat
plan vóór het saneringsplan betekent
dat de Raad zich daarbij vastlegt
ten aanzien van de aansluiting op de
zuid-oosthoek van het wegenvierkant.
9. Een lid meende dat het verkeer van
de oostelijke stadswijken en het
oostelijke deel van de rondweg in
het plan voornamelijk over het te
dempen Vliet is gedacht. Het lan
ceerde als alternatieve mogelijkheid
demping van het Nieuwe Kanaal dat
a) veel breder is
b) historisch van minder belang is.
Door de weg in de diepte te leggen
zou de bestaande verhouding tussen
weg en straatwand niet verstoord be
hoeven te worden. Bovendien heeft
men dan als voordeel dat een directe
kruisingsvrije verbinding van de
rondweg tot het wegenvierkant ont
staat
projecteerde zuid-tangent van het
wegenvierkant
Deze verschuiving zou een nadelige in
vloed hebben op de functie van de
wegenvierhoek. Bovendien is deze op
lossing moeilijk in overeenstemming
te brengen met het door de Raad aan
vaarde uitbreidingsplan 't Aldlan.
Het aanwezige complex van de Lijempf
blijft gespaard.
In totaal zullen 140 panden, waar
onder verschillende bouwvallige voor
de aanleg van deze weg moeten worden
gesloopt, waarvan de helft in het ge
bied, vallend onder net uitbreidings
plan 't Aldlan, de andere helft binnen
het kader van het plan voor de binnen
stad»
Dit is niet het geval.
Verwezen wordt naar het plan 1t Ald-
l&n
Wanneer de Raad de in het binnenstads
plan voorgestelde aansluiting zou ver
werpen, betekent dit dat een wijziging
van het uitbreidingsplan t Aldlan
onvermijdelijk is. Zoals de Raad be
kend, is dit gedeelte van het uitbrei
dingsplan inmiddels door Gedeputeerde
Staten goedgekeurd.
De zuid-oosthoek van de wegenvierhoek
zal waarschijnlijk de belangrijkste
van alle aansluitingen zijn; het ver
dient daarom geen aanbeveling dit
punt meer dan noodzakelijk te belas
ten. Deze extra-belasti.ng zou worden
verkregen, wanneer de door dit lid
aangegeven alternatieve mogelijkheii
zou worden benut. Het enige kruispunt»
dat ongelijkvloers zou zijn, zou dan
bij de Alma Tademastraat kunnen konen.