9 4. Verscheidene leden meenden dat hand having van de Vrouwenpoortsbrug met een verkeersrotonde ter hoogte van de Plantage of ter hoogte van de (alsdan te slopen) Torenstraat ver kieslijker zou zijn. 5Bezwaar tegen verlegging van de Vrouwenpoortsbrug werd ook geopperd omdat dit functie-verlies van de Nieuwestad tengevolge zou kunnen hebben. b. De zuid-westhoek. 6. Een lid, dat verschuiving van de zui delijke tangent voorstond, wilde, omwille van een aansluiting op de westelijke tak van het wegenvier kant, een brug over de Zuiderstads gracht projecteren ter hoogte van en haaks op de huidige Verlaatsbrug. cDe zuid-oosthoek. 7. Verscheidene leden hadden bezwaar tegen het voorgestelde trace van de grote invalsweg naar de zuid-oost hoek van het wegenvierkant (de z.g. Kuiperweg) Een lid vroeg of er nog behoefte zou bestaan aan deze wanneer het rond wegstelsel voltooid zou zijn. Handhaving van de bestaande Vrouwen poortsbrug betekent een te zware ver keersdruk op de Nieuwestad, terwijl een goede aansluiting op de noord tangent practisch niet te verwezen lijken is. Naar ons oordeel zal een vermindering van het autoverkeer op de Nieuwestad de winkelfunctie van die straat ten goede komen. In het voorgested.de alternatiefplan is inderdaad een aansluiting van de west- op de zuidiangent gedacht over de Zuiderstadsgracht. 3. Een ander lid meende dat deze weg onmisbaar was. 9. Het eerstbedoelde lid stelde als alternatief voor de toegang naar het wegenvierkant te maken van de Schrans via de te dempen Potmarge naar de Zuidergrachtswal 10. Welke hoogte zou de bij dit idee noodzakelijke tunnel onder de spoor weg kunnen krijgen? 11. How. hoog zal de in het plan Kuiper geprojecteerde spooronderdoorgang worden? vroeg een ander lid. Zou de hoogte aanmerkelijk verschil len met die van een tunnel als voor gesteld door eerderbedoeld lid, zo ja, waaruit is dan dat verschil te verklaren? 12. Gevraagd werd of een andere oplos sing voor de aansluiting van de Zuidelijke invalsweg (de zgn. Kui perweg) mogelijk zou zijn bij hand- Deze nieuwe invalsweg is noodzakelijk omdat een groot c eel van Friesland vi deze weg het stadscentrum zal moeten bereiken. Deze weg is voorts van groot belang voor de toekomstige stn uitbreiding ten zuiden van het Van HarinxnakanaalDe Schrans en de Ver lengde Schrans zullen dit verkeer niet kunnen verwerken. Bovendien zui len de moeilijkheden toenemen naar mate men het stadscentrum dichter nadert. Ook na de totstandkoming van het ringwegstelsol is deze veeg naar onze mening nodig. Wij zijn deze mening ook toegedaan. Deze suggestie is moeilijk te rijmen met de gedachte, die aan de weg'envie: hoek ten grondslag ligt. Deze zou 4.20 m vrije hoogte moeten hebben; de hellingen zouden hieraan aangepast moeten worden. 4.20 meter vrije hoogte, maar minde! diep gelegen, omdat de spoorbaan hi veel meer verhoogd kan worden. De aansluiting van de zuidelijke in valsweg is niet afhankelijk van de demping van de Zuidergracht of van handhaving van de oorspronkelijk ge- having van de Zuidergracht en/of bij verschuiving van de zuidzijde van het wegen-kwadraat 3. Zou met het oog op de kosten een verschuiving van deze weg naar het oosten met aansluiting op de ver lengde Bleeklaan (plan Jellema) en demping van het Nieuwe Kanaal geen betere uitkomst bieden, vroeg een lid. 4. Een ander lid wilde de aansluiting op het zuid-oostelijke knooppunt in oostelijke richting verschuiving om zodoende de Lijempf te sparen. 5. Een lid vroeg hoeveel woningen het slachtoffer zullen worden van de doorbraken ten behoeve van de zuide lijke invalsweg (de zgn. Kuiperweg). 6. Een lid vroeg of hij het juist had, indien hij meende dat op de invals weg naar de zuid-oosthoek van de wegenvierhoek het verkeer uit het gebied 't Aldlan zoveel mogelijk moet worden geweerd. 7. Een lid vroeg naar de aansluitingen op de zgn. Kuiperweg in het oude Huizum. 8. Een ander lid vroeg of men de be handeling van het uitbreidingsplan 't Aldlan wel los kon zien van het saneringsplan. Behandeling van dat plan vóór het saneringsplan betekent dat de Raad zich daarbij vastlegt ten aanzien van de aansluiting op de zuid-oosthoek van het wegenvierkant. 9. Een lid meende dat het verkeer van de oostelijke stadswijken en het oostelijke deel van de rondweg in het plan voornamelijk over het te dempen Vliet is gedacht. Het lan ceerde als alternatieve mogelijkheid demping van het Nieuwe Kanaal dat a) veel breder is b) historisch van minder belang is. Door de weg in de diepte te leggen zou de bestaande verhouding tussen weg en straatwand niet verstoord be hoeven te worden. Bovendien heeft men dan als voordeel dat een directe kruisingsvrije verbinding van de rondweg tot het wegenvierkant ont staat projecteerde zuid-tangent van het wegenvierkant Deze verschuiving zou een nadelige in vloed hebben op de functie van de wegenvierhoek. Bovendien is deze op lossing moeilijk in overeenstemming te brengen met het door de Raad aan vaarde uitbreidingsplan 't Aldlan. Het aanwezige complex van de Lijempf blijft gespaard. In totaal zullen 140 panden, waar onder verschillende bouwvallige voor de aanleg van deze weg moeten worden gesloopt, waarvan de helft in het ge bied, vallend onder net uitbreidings plan 't Aldlan, de andere helft binnen het kader van het plan voor de binnen stad» Dit is niet het geval. Verwezen wordt naar het plan 1t Ald- l&n Wanneer de Raad de in het binnenstads plan voorgestelde aansluiting zou ver werpen, betekent dit dat een wijziging van het uitbreidingsplan t Aldlan onvermijdelijk is. Zoals de Raad be kend, is dit gedeelte van het uitbrei dingsplan inmiddels door Gedeputeerde Staten goedgekeurd. De zuid-oosthoek van de wegenvierhoek zal waarschijnlijk de belangrijkste van alle aansluitingen zijn; het ver dient daarom geen aanbeveling dit punt meer dan noodzakelijk te belas ten. Deze extra-belasti.ng zou worden verkregen, wanneer de door dit lid aangegeven alternatieve mogelijkheii zou worden benut. Het enige kruispunt» dat ongelijkvloers zou zijn, zou dan bij de Alma Tademastraat kunnen konen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 207