- 10 - d- De overige aansluitingen. 20. De kleinere aftakkingen van het we genvierkant naar het noorden (bij de Wissesdwinger) en het oosten (aan sluiting op het Cambuursterpad) stuitten op weinig bezwaar. T.a.v. deze laatste verbinding werd gevraagd of zij wel voldoende aan sluitingsmogelijkheid op het ooste lijk stadsdeel had en of de straat niet te smal is voor het beoogde doel, 21. Een lid vroeg aandacht voor een be tere aansluiting van Huizum en 't Nijlan op de Schrans. Wordt aan deze verbinding in het kader van het structuurplan nog aandacht besteed? HET WEOENKIill 13 BINNEN HET WEG EN7IËRKAN T 1De noodzaak van de doorbraken ten be hoeve van de binnenwegen in het wegen vierkant achtte men onvoldoende aange toond Burgemeester en Wethouders zullen met sterke argumenten moeten komen omdat deze doorbraken zeer grote bezwaren van verkeerstechnische aard (kruisin gen Nieuwestad en Voorstreek) en zeer hoge kosten zullen meebrengen. 2. Men vroeg zich af of de doorbraken binnen het wegenvierkant geen afbreuk doen aan de opzet ervan: het door gaand verkeer buiten de binnenstad te houden. Het wegenkruis zal immers ver keer saantrekkend werken, meende men. 3. Enige leden merkten op dat goede par keergelegenheid aan de rand van het wegen"rierkant de behoefte aan door braken ten behoeve van het wegenkruis zou doen verminderen. Men parkeert bijv. op het Zaailand of op een te scheppen parkeerterrein tussen Ooster kade en gedempte Keizersgracht en be geeft zich dan te voet naar de Hieuwe st ad of de Voorstreek. Doorbraken Lombardsteeg-Weerd en Droevendal- Koningstraat zijn dan niet nodig. 4- Een lid dat zich tegen de voorgestelde doorbraken keerde vroeg of er geen mogelijkheid bestond de binnenstad Het Cambuursterpad is inderdaad smal en ontleent zijn belang in het plan aan zijn centrale uitmonding in de oostelijke uitbreidingen, die deze route bijzonder geschikt maken voor het langzame verkeer. In de toekomst is een verbreding van deze weg zeker niet uitgesloten. De hier voorgestane verbeteringen val len buiten het plan voor de binnenstad, Gezien de vele moeilijkheden, verbon den aan de realisering van het wegen kruis, hebben wij de ontwerpers ver zocht dit onderdeel nader te bezien. In het thans voorgelegde alternatief plan is de omvang van de doorbraken aanzienlijk beperkt. Dit wegenkruis wa; zodanig geprojec teerd dat de kans op het gebruik ervan als traverse voor het verkeer, dat niet binnen het wegenvierkant moet zijn, zo klein mogelijk is. Voor het verkeer, dat er wel moet zijn moest in het oorspronkelijke plan dit kruis ook het verkeer aantrekken, om de win kelroutes zoveel mogelijk te ontlas ten. In de nieuwe opzet is het wegen kruis echter vervangen door een twee tal lussen. De ervaring daarmee kan worden afgewacht. Eventueel kan in een later stadium ondor ogen worden gezien of koppeling van de lussen noodzake lijk is. De£ kleiner de wegenvierhoek is des te juister is deze opmerking; toch kan dit niet alle verkeer binnen de vier hoek overbodig maken; in een geheel nieuwe binnenstad zou in die richting meer te bereiken ?ijn. Wij zijn eveneens van mening dat expeditiestraten zeer wenselijk zijn. De aanleg ervan stuit echter op grote - 11 - beter bereikbaar te maken door expe ditiestraten achter winkel- en be drijfspanden. Een lid informeerde naar de breedte van de wegen van wegenvierhoek en wegenkruis 6. Een lid vroeg waarom de armen van het wegenkruis binnen de vierhoek elkaar in het centrum ontmoeten. De verkeersaantrekkende werking van het wegenkruis wordt erdoor vergroot. Zijns inziens zou verbreding van de Weerd achterwege kunnen blijven zon der dat zulks de bereikbaarheid van het centrum behoeft te schaden mits men eenrichtingverkeer toepast en ge noegen neemt met iets grotere af standen. 7. Een lid stelde voor verbreding van trottoirruimte in Weerd en Lombard- steeg te verkrijgen door middel van portiekbouw (teruglegging rooilijn begane grond en overbouw hogere ver diepingen) 8. De voorgestelde verbreding van Weerd en Lombardsteeg stuitte op bezwaar bij zeer vele leden. De bezwaren waren: 1doorbreking van het winkelfront der Nieuwestad schaadt de winkel stand en is een groot ongerief voor het winkelend publiek dat steeds meer behoefte heeft aan rustig winkelen; 2. een nieuw druk kruispunt op de Nieuwestad is uit den boze; 3. door de snelle toeneming van het verkeer zal verbreding een oplos sing blijken die ten koste van grote offers slechts tijdelijk uitweg biedt. 9. Enige leden achtten uit verkeers technische overwegingen de verbre ding van de Lombardsteeg wel wense lijk ter afvloeiing van het over de ïïieuwestad gaande verkeer. De ver bredingen van de Weerd achtten zij daarentegen niet nodig. 9a. Andere leden waren tegen de verbre ding van de Lombardsteeg maar konden de doorbraak langs de Weerd wel accepteren. Als argument tégen de praktische bezwaren. Onze gedachten gaan er naar uit de breedte van de rijwegen van de wegen vierhoek te brengen op 9 meter per rijrichting voor de dubbele gedeelten en 11 meter voor de enkele gedeel ten; voor de straten, die van de we genvierhoek naar het centrum voeren is de breedte bij 2 zijdige bebouwing 11 meter, bij éénzijdige bebouwing 9 meter gedacht. In het alternatiefplan is de verbre ding van de Weerd achterwege gelaten. De verkeersmaatregelen, die voor de binnenstad zullen worden ingevoerd, houden o.m. een uitbreiding van het eenrichtingverkeer in. Technisch zou dit mogelijk zijn. Waar het echter thans de bedoeling is de straatwanden te handhaven is het niet nodig. In het thans voorgestelde alternatief- plan is de verbreding van Weerd en Lombardsteeg vervallen. Zie boven. Zie boven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 208