- 10 -
d- De overige aansluitingen.
20. De kleinere aftakkingen van het we
genvierkant naar het noorden (bij de
Wissesdwinger) en het oosten (aan
sluiting op het Cambuursterpad)
stuitten op weinig bezwaar.
T.a.v. deze laatste verbinding werd
gevraagd of zij wel voldoende aan
sluitingsmogelijkheid op het ooste
lijk stadsdeel had en of de straat
niet te smal is voor het beoogde doel,
21. Een lid vroeg aandacht voor een be
tere aansluiting van Huizum en 't
Nijlan op de Schrans. Wordt aan deze
verbinding in het kader van het
structuurplan nog aandacht besteed?
HET WEOENKIill 13 BINNEN HET WEG EN7IËRKAN T
1De noodzaak van de doorbraken ten be
hoeve van de binnenwegen in het wegen
vierkant achtte men onvoldoende aange
toond
Burgemeester en Wethouders zullen met
sterke argumenten moeten komen omdat
deze doorbraken zeer grote bezwaren
van verkeerstechnische aard (kruisin
gen Nieuwestad en Voorstreek) en zeer
hoge kosten zullen meebrengen.
2. Men vroeg zich af of de doorbraken
binnen het wegenvierkant geen afbreuk
doen aan de opzet ervan: het door
gaand verkeer buiten de binnenstad te
houden. Het wegenkruis zal immers ver
keer saantrekkend werken, meende men.
3. Enige leden merkten op dat goede par
keergelegenheid aan de rand van het
wegen"rierkant de behoefte aan door
braken ten behoeve van het wegenkruis
zou doen verminderen. Men parkeert
bijv. op het Zaailand of op een te
scheppen parkeerterrein tussen Ooster
kade en gedempte Keizersgracht en be
geeft zich dan te voet naar de Hieuwe
st ad of de Voorstreek. Doorbraken
Lombardsteeg-Weerd en Droevendal-
Koningstraat zijn dan niet nodig.
4- Een lid dat zich tegen de voorgestelde
doorbraken keerde vroeg of er geen
mogelijkheid bestond de binnenstad
Het Cambuursterpad is inderdaad smal
en ontleent zijn belang in het plan
aan zijn centrale uitmonding in de
oostelijke uitbreidingen, die deze
route bijzonder geschikt maken voor
het langzame verkeer. In de toekomst
is een verbreding van deze weg zeker
niet uitgesloten.
De hier voorgestane verbeteringen val
len buiten het plan voor de binnenstad,
Gezien de vele moeilijkheden, verbon
den aan de realisering van het wegen
kruis, hebben wij de ontwerpers ver
zocht dit onderdeel nader te bezien.
In het thans voorgelegde alternatief
plan is de omvang van de doorbraken
aanzienlijk beperkt.
Dit wegenkruis wa; zodanig geprojec
teerd dat de kans op het gebruik ervan
als traverse voor het verkeer, dat
niet binnen het wegenvierkant moet
zijn, zo klein mogelijk is. Voor het
verkeer, dat er wel moet zijn moest
in het oorspronkelijke plan dit kruis
ook het verkeer aantrekken, om de win
kelroutes zoveel mogelijk te ontlas
ten. In de nieuwe opzet is het wegen
kruis echter vervangen door een twee
tal lussen. De ervaring daarmee kan
worden afgewacht. Eventueel kan in een
later stadium ondor ogen worden gezien
of koppeling van de lussen noodzake
lijk is.
De£
kleiner de wegenvierhoek is des
te juister is deze opmerking; toch kan
dit niet alle verkeer binnen de vier
hoek overbodig maken; in een geheel
nieuwe binnenstad zou in die richting
meer te bereiken ?ijn.
Wij zijn eveneens van mening dat
expeditiestraten zeer wenselijk zijn.
De aanleg ervan stuit echter op grote
- 11 -
beter bereikbaar te maken door expe
ditiestraten achter winkel- en be
drijfspanden.
Een lid informeerde naar de breedte
van de wegen van wegenvierhoek en
wegenkruis
6. Een lid vroeg waarom de armen van
het wegenkruis binnen de vierhoek
elkaar in het centrum ontmoeten. De
verkeersaantrekkende werking van
het wegenkruis wordt erdoor vergroot.
Zijns inziens zou verbreding van de
Weerd achterwege kunnen blijven zon
der dat zulks de bereikbaarheid van
het centrum behoeft te schaden mits
men eenrichtingverkeer toepast en ge
noegen neemt met iets grotere af
standen.
7. Een lid stelde voor verbreding van
trottoirruimte in Weerd en Lombard-
steeg te verkrijgen door middel van
portiekbouw (teruglegging rooilijn
begane grond en overbouw hogere ver
diepingen)
8. De voorgestelde verbreding van Weerd
en Lombardsteeg stuitte op bezwaar
bij zeer vele leden.
De bezwaren waren:
1doorbreking van het winkelfront
der Nieuwestad schaadt de winkel
stand en is een groot ongerief
voor het winkelend publiek dat
steeds meer behoefte heeft aan
rustig winkelen;
2. een nieuw druk kruispunt op de
Nieuwestad is uit den boze;
3. door de snelle toeneming van het
verkeer zal verbreding een oplos
sing blijken die ten koste van
grote offers slechts tijdelijk
uitweg biedt.
9. Enige leden achtten uit verkeers
technische overwegingen de verbre
ding van de Lombardsteeg wel wense
lijk ter afvloeiing van het over de
ïïieuwestad gaande verkeer. De ver
bredingen van de Weerd achtten zij
daarentegen niet nodig.
9a. Andere leden waren tegen de verbre
ding van de Lombardsteeg maar konden
de doorbraak langs de Weerd wel
accepteren. Als argument tégen de
praktische bezwaren.
Onze gedachten gaan er naar uit de
breedte van de rijwegen van de wegen
vierhoek te brengen op 9 meter per
rijrichting voor de dubbele gedeelten
en 11 meter voor de enkele gedeel
ten; voor de straten, die van de we
genvierhoek naar het centrum voeren
is de breedte bij 2 zijdige bebouwing
11 meter, bij éénzijdige bebouwing 9
meter gedacht.
In het alternatiefplan is de verbre
ding van de Weerd achterwege gelaten.
De verkeersmaatregelen, die voor de
binnenstad zullen worden ingevoerd,
houden o.m. een uitbreiding van het
eenrichtingverkeer in.
Technisch zou dit mogelijk zijn. Waar
het echter thans de bedoeling is de
straatwanden te handhaven is het niet
nodig.
In het thans voorgestelde alternatief-
plan is de verbreding van Weerd en
Lombardsteeg vervallen.
Zie boven.
Zie boven.