- 12 - verbreding van de Weerd gold dat daardoor de schaal van Raadhuisplein en omgeving verbroken zou worden. Zijn Burgemeester en Wethouders niet bevreesd dat de knusheid van het Raadhuisplein totaal verloren zal gaan bij verlegging van de westelij ke rooilijnen? 10. Een ander lid merkte op dat bij ver breding van de Weerd(waar hij tegen stander van is) het idee van een overdekte winkelstraat aldaar illu soir zou worden. 11. Als alternatief voor verbreding van de Weerd werd afbraak van de oost- wand van de St. Jacobsstraat voorge steld met daaraan gekoppeld uitbrei ding van het Stadhuis in zuidelijke richting. Een ander lid vroeg een onderzoek te doen instellen naar ver breding van de Minnemastraat en/of de Grote Hoogstraat. 12. Een lid vroeg of de ontwerpers van het plan eenrichtingverkeer gedacht hadden voor de verbrede Lombardsteeg in de richting van het Ruiterskwar- tier 13Bij handhaving van de Weerd zou een oplossing voor de afvloeiing van het verkeer misschien gevonden kunnen worden door verbreding van de St. Jacobsstraat, de Bagijnesteeg of Bagijnestraat 14. Een lid dat geen bezwaar had tegen verbreding van de Weerd pleitte voor éénrichtingsverkeer in de Weerd (richting Nieuwestad) en St. Jacobs straat (richting Hofplein). 15* Een lid vond de Wirdumerdijk wel breed genoeg voor tweerichtingver- keer zodat de verbreding Lombard- steeg zijns inziens achterwege kon blijven 16. Tegen de doorbraken Pijlsteeg-Beijer- straat en Droevendal-Koningstraat be stond minder bezwaar dan tegen de ver breding van Weerd en Lombardsteeg. Voor alle doorbraken geldt echter de vraag of zij geen onherstelbare scha de toebrengen aan de schoonheid en intimiteit van onze mooie binnenstad. Zie boven. Dit en dergelijke alternatieven zijn wel overwogen, maar weer verworpen voor het huidige plan ontstond. In het thans voorgestelde alternatief plan is de verbreding van Weerd en Lombardsteeg vervallen. Tot de te nemen verkeersmaatregelen behoort invoering van eenrichting verkeer in de St. Jacobsstraat. De verbreding van de Bagijnesteeg is een zeer ingrijpende maatregel; verbre ding van de Bagijnestraat maakt ver ruiming van het Raadhuisplein nodig en noopt tot opruiming van (een ge deelte van) de zuidelijke wand van de Bagijnestraat of van de Westerkerk (monumenten) De geslotenverklaring van de Weerd in de richting van het Raadhuisplein zal uitgebreid worden tot alle verkeer; de St. Jacobsstraat zal gesloten worden voor motorrijtuigen in de rich ting Nieuwestad. In het thans voorgestelde alternatief plan is de verbreding van Weerd en Lombardsteeg vervallen. De doorbraak Beijerstraat is gewijzigd (handhaving van de panden hoek Beijer- straat-Gouverneursplein en hoek Beijerstraat-Grote Kerkstraat). De schade, door de resterende doorbraken te lijden, moet worden afgewogen tegen de te behalen voordelen. - 13 - 17. Enige leden keerden zich tegen de doorbraak Pijlsteeg-Beijerstraat uit historisch zowel als verkeers technisch oogpunt. De weg en de par keerplaats zou dwars over en tegen de historische terp komen te liggen. Hoe denken Burgemeester en Wethou ders de moeilijkheden uit het hoogte verschil voortvloeiend te overwinnen? 18. Een lid merkte op dat de doorbraak Beijerstraat-Pijlsteeg geen panacee is tegen de verkrotting van het noordelijk stadsdeel. Welke maatre gelen denken Burgemeester en Wet houders verder te treffen? 19. Dit lid vroeg hoe de straatwand er uit zou komen te zien na de door braak Pijlsteeg-Beijerstraat. Achten Burgemeester en Wethouders die wand aantrekkelijk? Hoe denken zij de nieuwe straatwan- den langs de overige doorbraken te creëren? 20. Enige leden vroegen of niet een door braak oostelijk van de Beijerstraat mogelijk is. Kan het College niet enige alterna tieve tracés aan de Raad aanbieden? 21. Een ander lid vroeg of bedoelde ver schuiving niet tengevolge zou hebben dat meer panden gesloopt moeten word 22. De doorbraak bij het Droevendal zal de kanselarij ontwrichten. De voor wetenschappelijk werk nood zakelijke rust zal ernstig verstoord worden. Hoe denkt Uw College dit te ondervangen? 23. Een lid vroeg het College van Burge meester en Wethouders de noodzaak van de doorbraak Droevendal-Koning straat nader te adstrueren. Hoe tegen deze oplossing verkeers technische bezwaren zouden kunnen be staan is niet duidelijk; het hoogte verschil tussen Gouverneursplein en Grote Kerkstraat behoeft niet als ver keerstechnisch bezwaar te worden aan gemerkt; in onze vlakke stad is een iets hellende straat zeker wel te aanvaarden; aan de historische bezwa ren kan volgens het alternatiefplan voor een belangrijk gedeelte tegemoet worden gekomen. Het ligt in ons voornemen voor diverse stadsgedeelten partiële stedebouwkun- dige plannen te ontwerpen. De rehabili tatie van het noordelijk stadsdeel eist voorts een samenstel van maat regelen op het gebied van woningverbe tering, restauratie, riolering, huis vestingsbeleid etc. Bij iedere verbreding is getracht ten minste één bestaande straatwand te handhaven; bij sommige kan van twee bestaande wanden gebruik worden ge maakt; de geprojecteerde noordelijke toegang tot de binnenstad is juist om de gesignaleerde moeilijkheden zoveel mogelijk te beperken zé gekozen. De moeilijkheden bij de meeste verbre dingen zullen zich veelal vanzelf op lossen, omdat er dan panden aan de straat komen te ligger, die tot nu toe slechts één (winkel) front konden heb ben; hier en daar is nieuwbouw nood zakelijk. Oostelijk van de Beijerstraat (en van de Kleine Hoogstraat) zou een werke lijke doorbraak nodig zijn over de ge hele of het grootste deel van de lengte van de noordelijke toegang; deze zou zeer kostbaar worden (twee nieuwe straatwanden)nog een onderbreking van meerdere straatwanden geven en ongunstiger zijn t.o.v. de doeleinden die het plan beoogt te bereiken. Indordaad. Wij achten de belangen van de Kanse larij door het plan voor de binnenstad geenszins aangetast. Voor deze vraag zij verwezen naar de antwoorden op diverse vorige vragen. Hier zij nogmaals opgemerkt dat met deze nieuwe verkeersroute juist de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 209