- 12 -
verbreding van de Weerd gold dat
daardoor de schaal van Raadhuisplein
en omgeving verbroken zou worden.
Zijn Burgemeester en Wethouders niet
bevreesd dat de knusheid van het
Raadhuisplein totaal verloren zal
gaan bij verlegging van de westelij
ke rooilijnen?
10. Een ander lid merkte op dat bij ver
breding van de Weerd(waar hij tegen
stander van is) het idee van een
overdekte winkelstraat aldaar illu
soir zou worden.
11. Als alternatief voor verbreding van
de Weerd werd afbraak van de oost-
wand van de St. Jacobsstraat voorge
steld met daaraan gekoppeld uitbrei
ding van het Stadhuis in zuidelijke
richting. Een ander lid vroeg een
onderzoek te doen instellen naar ver
breding van de Minnemastraat en/of de
Grote Hoogstraat.
12. Een lid vroeg of de ontwerpers van
het plan eenrichtingverkeer gedacht
hadden voor de verbrede Lombardsteeg
in de richting van het Ruiterskwar-
tier
13Bij handhaving van de Weerd zou een
oplossing voor de afvloeiing van het
verkeer misschien gevonden kunnen
worden door verbreding van de St.
Jacobsstraat, de Bagijnesteeg of
Bagijnestraat
14. Een lid dat geen bezwaar had tegen
verbreding van de Weerd pleitte voor
éénrichtingsverkeer in de Weerd
(richting Nieuwestad) en St. Jacobs
straat (richting Hofplein).
15* Een lid vond de Wirdumerdijk wel
breed genoeg voor tweerichtingver-
keer zodat de verbreding Lombard-
steeg zijns inziens achterwege kon
blijven
16. Tegen de doorbraken Pijlsteeg-Beijer-
straat en Droevendal-Koningstraat be
stond minder bezwaar dan tegen de ver
breding van Weerd en Lombardsteeg.
Voor alle doorbraken geldt echter de
vraag of zij geen onherstelbare scha
de toebrengen aan de schoonheid en
intimiteit van onze mooie binnenstad.
Zie boven.
Dit en dergelijke alternatieven zijn
wel overwogen, maar weer verworpen
voor het huidige plan ontstond.
In het thans voorgestelde alternatief
plan is de verbreding van Weerd en
Lombardsteeg vervallen.
Tot de te nemen verkeersmaatregelen
behoort invoering van eenrichting
verkeer in de St. Jacobsstraat. De
verbreding van de Bagijnesteeg is een
zeer ingrijpende maatregel; verbre
ding van de Bagijnestraat maakt ver
ruiming van het Raadhuisplein nodig
en noopt tot opruiming van (een ge
deelte van) de zuidelijke wand van de
Bagijnestraat of van de Westerkerk
(monumenten)
De geslotenverklaring van de Weerd in
de richting van het Raadhuisplein zal
uitgebreid worden tot alle verkeer;
de St. Jacobsstraat zal gesloten
worden voor motorrijtuigen in de rich
ting Nieuwestad.
In het thans voorgestelde alternatief
plan is de verbreding van Weerd en
Lombardsteeg vervallen.
De doorbraak Beijerstraat is gewijzigd
(handhaving van de panden hoek Beijer-
straat-Gouverneursplein en hoek
Beijerstraat-Grote Kerkstraat). De
schade, door de resterende doorbraken
te lijden, moet worden afgewogen tegen
de te behalen voordelen.
- 13 -
17. Enige leden keerden zich tegen de
doorbraak Pijlsteeg-Beijerstraat
uit historisch zowel als verkeers
technisch oogpunt. De weg en de par
keerplaats zou dwars over en tegen
de historische terp komen te liggen.
Hoe denken Burgemeester en Wethou
ders de moeilijkheden uit het hoogte
verschil voortvloeiend te overwinnen?
18. Een lid merkte op dat de doorbraak
Beijerstraat-Pijlsteeg geen panacee
is tegen de verkrotting van het
noordelijk stadsdeel. Welke maatre
gelen denken Burgemeester en Wet
houders verder te treffen?
19. Dit lid vroeg hoe de straatwand er
uit zou komen te zien na de door
braak Pijlsteeg-Beijerstraat. Achten
Burgemeester en Wethouders die wand
aantrekkelijk?
Hoe denken zij de nieuwe straatwan-
den langs de overige doorbraken te
creëren?
20. Enige leden vroegen of niet een door
braak oostelijk van de Beijerstraat
mogelijk is.
Kan het College niet enige alterna
tieve tracés aan de Raad aanbieden?
21. Een ander lid vroeg of bedoelde ver
schuiving niet tengevolge zou hebben
dat meer panden gesloopt moeten word
22. De doorbraak bij het Droevendal zal
de kanselarij ontwrichten.
De voor wetenschappelijk werk nood
zakelijke rust zal ernstig verstoord
worden. Hoe denkt Uw College dit te
ondervangen?
23. Een lid vroeg het College van Burge
meester en Wethouders de noodzaak
van de doorbraak Droevendal-Koning
straat nader te adstrueren.
Hoe tegen deze oplossing verkeers
technische bezwaren zouden kunnen be
staan is niet duidelijk; het hoogte
verschil tussen Gouverneursplein en
Grote Kerkstraat behoeft niet als ver
keerstechnisch bezwaar te worden aan
gemerkt; in onze vlakke stad is een
iets hellende straat zeker wel te
aanvaarden; aan de historische bezwa
ren kan volgens het alternatiefplan
voor een belangrijk gedeelte tegemoet
worden gekomen.
Het ligt in ons voornemen voor diverse
stadsgedeelten partiële stedebouwkun-
dige plannen te ontwerpen. De rehabili
tatie van het noordelijk stadsdeel
eist voorts een samenstel van maat
regelen op het gebied van woningverbe
tering, restauratie, riolering, huis
vestingsbeleid etc.
Bij iedere verbreding is getracht ten
minste één bestaande straatwand te
handhaven; bij sommige kan van twee
bestaande wanden gebruik worden ge
maakt; de geprojecteerde noordelijke
toegang tot de binnenstad is juist om
de gesignaleerde moeilijkheden zoveel
mogelijk te beperken zé gekozen. De
moeilijkheden bij de meeste verbre
dingen zullen zich veelal vanzelf op
lossen, omdat er dan panden aan de
straat komen te ligger, die tot nu toe
slechts één (winkel) front konden heb
ben; hier en daar is nieuwbouw nood
zakelijk.
Oostelijk van de Beijerstraat (en van
de Kleine Hoogstraat) zou een werke
lijke doorbraak nodig zijn over de ge
hele of het grootste deel van de lengte
van de noordelijke toegang; deze zou
zeer kostbaar worden (twee nieuwe
straatwanden)nog een onderbreking
van meerdere straatwanden geven en
ongunstiger zijn t.o.v. de doeleinden
die het plan beoogt te bereiken.
Indordaad.
Wij achten de belangen van de Kanse
larij door het plan voor de binnenstad
geenszins aangetast.
Voor deze vraag zij verwezen naar de
antwoorden op diverse vorige vragen.
Hier zij nogmaals opgemerkt dat met
deze nieuwe verkeersroute juist de