Zijns inziens dient men te waken te- ontlasting van verkeer van de winkel gen doorbreking van een winkelfront straten zelf wordt nagestreefd, en dient het snelverkeer zoveel mo gelijk van de Voorstreek geweerd te worden. OVERIGE DOORBRAKEN EN AMOVERINGEN. 1Men was algemeen van oordeel dat bij verlegging van de zuidzijde van het wegenvierkant hotel Amicitia ge spaard zou kunnen blijven. De weg erlangs zou dan ook verbeterd moeten worden. 2. Verscheidene leden meenden dat ook bij handhaving van het huidige we genvierkant door een afbuiging in de richting van de Beursbrug het hotel kan blijven staan. 3. Een raadslid vroeg of de afbraak van Amicitia en het I.W.G.L.-gebouw wel nodig zijn. 4. Enige leden vroegen naar het nut van de doorbraken rond de Ossekop 5. Maakt het plan het nodig de zuid- wand van de Zuidergrachtswal af te breken, zo werd gevraagd. 6. Kunnen Burgemeester en Wethouders iets mededelen over een eventuele verplaatsing van Strafgevangenis en Huis van Bewaring? zo vroeg een lid. Oefent de Gemeente hiertoe druk uit op het Rijk? Heeft het terrein al een bestemming ontvangen en zo nee, is het dan niet verstandig het tot parkeerter rein-garage) te bestemmen? DEMPINGEN. 1Vele leden keerden zich tegen de voorgenomen dempingen en tegen aan tasting van groenstroken. De volgende argumenten werden door onderscheidene leden gebezigd; a. De grachten maken datgene uit wat karakteristiek is voor Leeuwarden; b. Zoals blijkt uit de kaart van Schotanus zijn de grachten in de historie de grens van de city geweest. Verwezenlijking van het ingediende plan zou een totale aantasting betekenen van het his torische stadsbeeld dat gebaseerd is op een compleet grachtenstel sel c. Ook indien het water niet meer als vaarweg gebruikt wordt, behoudt het toch een functie, zoals het groen De verschuiving van de zuidzijde van het wegenvierkant heeft tot gevolg, dat Amicitia gespaard kan worden. Zie onder 1 Idem. Voor het afvloeien van het verkeer uit de Peperstraat is hier verruiming nodig. Het lijkt ons gewenst de uitwerking van de plannen terzake af te wachten. Wij hebben de Minister van Justitie inlichtingen gevraagd over de ver plaatsing van het gevangeniscomplex. De Minister heeft medegedeeld dat van verplaatsing voorlopig geen spra ke zal zijn. Bij een eventueel vrij komen van het terrein zal uiteraard ook v/orden nagegaan of het voor par keerterrein moet worden bestemd. Wij hebben met het oog op het belang van handhaving van de grachtengordel de ontwerpers van het plan verzocht zodanige plannen te ontwerpen dat, wellicht ten koste van enige versmal ling, de grachten gespaard kunnen worden. In het alternatiefplan is alleen sprake van versmalling van de grachten. De variant, inhoudende dem ping van de Zuiderstadsgracht, moet niettemin worden geprefereerd. een functie als long voor de stad heeft. Het moet, ook ingeval het alleen als waterpartij fungeert, kost wat kost, behouden worden, zij het dat misschien versmalling noodzakelijk zal blijken. d. Het waarschuwend voorbeeld de af schuwelijke producten van vroege re dempwoede (Nieuweburen, Twee- baksmarkt, Gedempte Keizersgracht) maant tot grote voorzichtigheid ten aanzien van verdere dempingen. e. De grachten hebben ook een water staatkundige functie. f. De voorgestelde dempingen lokken verdergaande demping uit. Demping van de Zuidergracht heeft als lo gische consequentie een verdere demping langs de Willemskade. 2. Een voorwaarde voor het behoud van de grachten is het schoonhouden van de grachten. In dit verband stelde een lid de vraag of het dempen van Ooster- en Zuidergracht niet een toe neming van stank en vervuiling ten gevolge zal hebben. 3. Een lid merkte op dat de A.R.-frac tie bij de begrotingsbehandeling 1963 reeds zijn standpunt inzake demping heeft uitgesproken. 4. Gevraagd werd om een globale becijfe ring van het kostenverschil tussen demping en behouden van de Zuider gracht, de Oostergracht en het Vliet (kosten onderhoud kademuren en vaste bruggen tegenover kosten onderhoud weg en gevels en afkoopsommen be drijven) Bij demping van de Zuidergracht zouden zo goed mogelijke voorzieningen voor ondergrondse doorstroming getroffen moeten worden. Het is ons niet mogelijk thans een dergelijke becijfering over te leggen. 5. Een lid verzocht Burgemeester en Wet houders een onderzoek te doen instel len naar de betekenis van het Nieuwe Kanaal van de Kanaalbrug tot de Rond weg voor de scheepvaart. 6. Een lid vroeg om de cijfers aangaan de het scheepvaartverkeer dat van de Zuidergracht gebruik maakt. 7. Hetzelfde lid wilde gaarne vergelij kende gegevens zien over de mogelijke parkeergelegenheid bij demping of versmalling van de Zuidergracht. De cijfers zijn tor inzage gelegd. Ook deze cijfers liggen ter inzage, Het verschil in parkeerruimte bij dem ping of versmalling van de Zuidergracht is afhankelijk van de mate van ver smalling; Overigens moge worden ver wezen naar de antwoorden onder het hoofdstuk: Parkeerplaatsen. Zuidergracht en Nieuwe Kanaal. 8. Enige leden verklaarden zich voor demping van het Nieuwe Kanaal en van de Zuidergracht (van de 2e Kanaal- brug tot de Verlaatsbrug)andere leden verzetten zich hiertegen. Ons College is in meerderheid even eens geporteerd voor demping van de Zuidergracht. De Raad zal hieromtrent een principebesluit moeten nemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 210