Zijns inziens dient men te waken te- ontlasting van verkeer van de winkel
gen doorbreking van een winkelfront straten zelf wordt nagestreefd,
en dient het snelverkeer zoveel mo
gelijk van de Voorstreek geweerd te
worden.
OVERIGE DOORBRAKEN EN AMOVERINGEN.
1Men was algemeen van oordeel dat bij
verlegging van de zuidzijde van het
wegenvierkant hotel Amicitia ge
spaard zou kunnen blijven.
De weg erlangs zou dan ook verbeterd
moeten worden.
2. Verscheidene leden meenden dat ook
bij handhaving van het huidige we
genvierkant door een afbuiging in
de richting van de Beursbrug het
hotel kan blijven staan.
3. Een raadslid vroeg of de afbraak
van Amicitia en het I.W.G.L.-gebouw
wel nodig zijn.
4. Enige leden vroegen naar het nut van
de doorbraken rond de Ossekop
5. Maakt het plan het nodig de zuid-
wand van de Zuidergrachtswal af te
breken, zo werd gevraagd.
6. Kunnen Burgemeester en Wethouders
iets mededelen over een eventuele
verplaatsing van Strafgevangenis en
Huis van Bewaring? zo vroeg een lid.
Oefent de Gemeente hiertoe druk uit
op het Rijk?
Heeft het terrein al een bestemming
ontvangen en zo nee, is het dan
niet verstandig het tot parkeerter
rein-garage) te bestemmen?
DEMPINGEN.
1Vele leden keerden zich tegen de
voorgenomen dempingen en tegen aan
tasting van groenstroken.
De volgende argumenten werden door
onderscheidene leden gebezigd;
a. De grachten maken datgene uit
wat karakteristiek is voor
Leeuwarden;
b. Zoals blijkt uit de kaart van
Schotanus zijn de grachten in de
historie de grens van de city
geweest. Verwezenlijking van het
ingediende plan zou een totale
aantasting betekenen van het his
torische stadsbeeld dat gebaseerd
is op een compleet grachtenstel
sel
c. Ook indien het water niet meer als
vaarweg gebruikt wordt, behoudt het
toch een functie, zoals het groen
De verschuiving van de zuidzijde van
het wegenvierkant heeft tot gevolg,
dat Amicitia gespaard kan worden.
Zie onder 1
Idem.
Voor het afvloeien van het verkeer
uit de Peperstraat is hier verruiming
nodig.
Het lijkt ons gewenst de uitwerking
van de plannen terzake af te wachten.
Wij hebben de Minister van Justitie
inlichtingen gevraagd over de ver
plaatsing van het gevangeniscomplex.
De Minister heeft medegedeeld dat
van verplaatsing voorlopig geen spra
ke zal zijn. Bij een eventueel vrij
komen van het terrein zal uiteraard
ook v/orden nagegaan of het voor par
keerterrein moet worden bestemd.
Wij hebben met het oog op het belang
van handhaving van de grachtengordel
de ontwerpers van het plan verzocht
zodanige plannen te ontwerpen dat,
wellicht ten koste van enige versmal
ling, de grachten gespaard kunnen
worden. In het alternatiefplan is
alleen sprake van versmalling van de
grachten. De variant, inhoudende dem
ping van de Zuiderstadsgracht, moet
niettemin worden geprefereerd.
een functie als long voor de stad
heeft. Het moet, ook ingeval het
alleen als waterpartij fungeert,
kost wat kost, behouden worden,
zij het dat misschien versmalling
noodzakelijk zal blijken.
d. Het waarschuwend voorbeeld de af
schuwelijke producten van vroege
re dempwoede (Nieuweburen, Twee-
baksmarkt, Gedempte Keizersgracht)
maant tot grote voorzichtigheid
ten aanzien van verdere dempingen.
e. De grachten hebben ook een water
staatkundige functie.
f. De voorgestelde dempingen lokken
verdergaande demping uit. Demping
van de Zuidergracht heeft als lo
gische consequentie een verdere
demping langs de Willemskade.
2. Een voorwaarde voor het behoud van
de grachten is het schoonhouden van
de grachten. In dit verband stelde
een lid de vraag of het dempen van
Ooster- en Zuidergracht niet een toe
neming van stank en vervuiling ten
gevolge zal hebben.
3. Een lid merkte op dat de A.R.-frac
tie bij de begrotingsbehandeling
1963 reeds zijn standpunt inzake
demping heeft uitgesproken.
4. Gevraagd werd om een globale becijfe
ring van het kostenverschil tussen
demping en behouden van de Zuider
gracht, de Oostergracht en het Vliet
(kosten onderhoud kademuren en vaste
bruggen tegenover kosten onderhoud
weg en gevels en afkoopsommen be
drijven)
Bij demping van de Zuidergracht zouden
zo goed mogelijke voorzieningen voor
ondergrondse doorstroming getroffen
moeten worden.
Het is ons niet mogelijk thans een
dergelijke becijfering over te leggen.
5. Een lid verzocht Burgemeester en Wet
houders een onderzoek te doen instel
len naar de betekenis van het Nieuwe
Kanaal van de Kanaalbrug tot de Rond
weg voor de scheepvaart.
6. Een lid vroeg om de cijfers aangaan
de het scheepvaartverkeer dat van de
Zuidergracht gebruik maakt.
7. Hetzelfde lid wilde gaarne vergelij
kende gegevens zien over de mogelijke
parkeergelegenheid bij demping of
versmalling van de Zuidergracht.
De cijfers zijn tor inzage gelegd.
Ook deze cijfers liggen ter inzage,
Het verschil in parkeerruimte bij dem
ping of versmalling van de Zuidergracht
is afhankelijk van de mate van ver
smalling; Overigens moge worden ver
wezen naar de antwoorden onder het
hoofdstuk: Parkeerplaatsen.
Zuidergracht en Nieuwe Kanaal.
8. Enige leden verklaarden zich voor
demping van het Nieuwe Kanaal en van
de Zuidergracht (van de 2e Kanaal-
brug tot de Verlaatsbrug)andere
leden verzetten zich hiertegen.
Ons College is in meerderheid even
eens geporteerd voor demping van de
Zuidergracht. De Raad zal hieromtrent
een principebesluit moeten nemen.