9» Verscheidene leden hadden ernstig bezwaar tegen demping van de Zuider gracht. Wanneer wij ervan uitgaan dat de gevangenis op de duur ver dwijnt, is deze demping dan wel nood zakelijk, vroegen zij. 0. Een lid vroeg of demping van de Zui dergracht tot gevolg zou kunnen heb ben dat een tunnel naar de Schrans beter mogelijk wordt (in verband met langere aanlooproute). 1De moeste leden hadden in hot alge meen geen bezwaar tegen de vervan ging van beweegbare bruggen door vaste bruggen over het Nieuwe Ka naal en de Zuidergracht. Bij demping van het Viet en eventu eel ook het Nieuwe Kanaal zal in plaats van de bouw van bruggen vol staan kunnen worden met het leggen van dammen 2. Welke invloed zal een dam in de Zui dergracht hebben op het circulatie systeem van de grachten? vroeg een lid. et Vliet. Zeer vele leden waren voorstanders van demping van het Vliet, zowel uit het oogpunt van kosten-besparing in verband met onderhoud kademuren als in verkeerstechnisch opzicht en ten opzichte van sanering van de langs het Vliet gelegen buurten. Een lid vroeg naar het nut van dem ping van het Vliet. Een lid achtte demping van het Vliet uit den boze omdat daardoor verkeer dat de rondweg behoort te nemen naar het wegenvierkant getrokken wordt. Een lid merkte op dat de bebouwing langs het Vliet, wanneer dit gedempt wordt, belangrijk gewijzigd zal moeten worden. Zoals uit het voorgelegde alternatief plan blijkt, is demping van de Zuider gracht niet noodzakelijk. Eventuele demping beoogt slechts verruiming van de parkeermogelijkheid Volgens de bestaande plannen is de aan looproute aan de zuidzijde de kortste; de uitmonding op het Zuiderplein brengt de grootste moeilijkheden mede. Het streven dient erop gericht te zijn niet te ver van het station uit te monden. Zowel in het alternatief plan als in de variant daarop is een tunnel naar de Schrans mogelijk. De nadelen van een dam kunnen door het aanbrengen van duikers tot zeer geringe proporties worden terugge bracht Naast de factoren, ondér vraag 13 ge noemd door zeer vele leden, kan worden opgemerkt, dat het gedempte Vliet een goede verbinding met de stad zal ge ven voor het oude oostelijke stads deel, het nieuwe en de t.z.t. ver der oostelijk te ontwerpen stadswijk (-en) Het verkeer op het gedempte Vliet is verkeer dat "loodrecht" staat op het verkeer dat van de ringweg gebruik kan maken. Het ligt derhalve allerminst voor de hand, dat dit laatste verkeer naar het wegenvierkant wordt getrokken. Dit kan inderdaad het geval zijn. 17. Meer leden vroegen naar de invloed van afsluiting van het Vliet op het koeiwatercircuit van het P.E.B. Oostergracht 18. Enige leden keerden zich fel tegen demping van de Oostergracht aange zien dit een onherstelbare aantas ting van het stadsbeeld zou beteke nen. Zij zouden ter verwezenlijking van de oostelijke tangent er des noods wel mee kunnen instemmen dat de Oostergracht enigszins zou worden versmald. 19. Andere leden stelden als alternatief voor demping; amovering van de be bouwing tussen Oosterkade en Ge dempte Keizersgracht. Zij gaven liever de straatwand prijs dan de gracht. 20. Tegen deze oplossing (afbraak be bouwing tussen Oosterkade en Gedempte Keizersgracht) hadden veel leden het bezwaar dat daardoor de verhou ding tussen de hoogte van de straat- wand en de breedte van de weg en gracht totaal verloren zou gaan. Zij gaven dan de voorkeur aan ver smalling van het water. 21 Een lid vroeg of bij behoud van de Oostergracht ook het laatste gedeel te van de gracht tussen Oosterbrug en het Nieuwe Kanaal behouden zou kunnen worden. Of zou dit deel over kluisd moeten worden? 22. Een lid vroeg hoe het behoud van de Oostergracht in overeenstemming is te brengen met het streven naar ver ruiming van de parkeermogelijkheid SITUERING STADHUI? 1. Verscheidene leden merkten op dat het plan de indruk maakt geheel gericht te zijn op het centraal stellen van het Stadhuis. Zij stelden de vraag of de geprojecteerde doorbraken in de binnenstad afhankelijk zijn van de plaats van het Stadhuis. Met an dere woorden zullen deze ook plaats moeten vinden bij gehele of gedeel telijke verplaatsing van het Stad huis? 2. Verscheidene leden spraken zich uit voor verplaatsing van het Stadhuis, hetzij geheel, hetzij ten aanzien van het werkgedeelte (waarbij het Voor het P.E.B. is een afsluiting in het Vliet op twee plaatsen nodig i.v.m. de uitbreiding, die onlangs gereed is gekomen, opdat het P.E.B. kan be schikken over een ander koelwatercir cuit In het voorgestelde alternatiefplan is de Oostergracht - met enige ver smalling - behouden. Wij mogen voor de beantwoording van deze vraag verwijzen naar de eerder- bedoelde raadsbrief, sub "E. Adres van de heer II. Jellema". Zie hiervoor. In het alternatiefplan is alleen het zuid-oostelijke kruispunt zelf over kluisd gedacht. Verwezen wordt naar de antwoorden op vorige vragen. Het is niet de bedoeling van het plan het Stadhuis centraal te stellen. Wel is van een bestaand levend element ge bruik gemaakt als mogelijke stimulans voor het noordelijk stadsdeel. De door braak Weerd-Lombardsteeg is in het al ternatiefplan vervallen. De doorbraak Droevendal-Koningstraat is onafhanke lijk van het Stadhuisplan toch nodig. Deze opmerkingen zijn voor het Stad huisplan van belang, voor het plan voor de binnenstad van minder impor tantie. Het voornaamste belang is de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 211