9» Verscheidene leden hadden ernstig
bezwaar tegen demping van de Zuider
gracht. Wanneer wij ervan uitgaan
dat de gevangenis op de duur ver
dwijnt, is deze demping dan wel nood
zakelijk, vroegen zij.
0. Een lid vroeg of demping van de Zui
dergracht tot gevolg zou kunnen heb
ben dat een tunnel naar de Schrans
beter mogelijk wordt (in verband met
langere aanlooproute).
1De moeste leden hadden in hot alge
meen geen bezwaar tegen de vervan
ging van beweegbare bruggen door
vaste bruggen over het Nieuwe Ka
naal en de Zuidergracht.
Bij demping van het Viet en eventu
eel ook het Nieuwe Kanaal zal in
plaats van de bouw van bruggen vol
staan kunnen worden met het leggen
van dammen
2. Welke invloed zal een dam in de Zui
dergracht hebben op het circulatie
systeem van de grachten? vroeg een
lid.
et Vliet.
Zeer vele leden waren voorstanders
van demping van het Vliet, zowel uit
het oogpunt van kosten-besparing in
verband met onderhoud kademuren als
in verkeerstechnisch opzicht en ten
opzichte van sanering van de langs
het Vliet gelegen buurten.
Een lid vroeg naar het nut van dem
ping van het Vliet.
Een lid achtte demping van het Vliet
uit den boze omdat daardoor verkeer
dat de rondweg behoort te nemen naar
het wegenvierkant getrokken wordt.
Een lid merkte op dat de bebouwing
langs het Vliet, wanneer dit gedempt
wordt, belangrijk gewijzigd zal
moeten worden.
Zoals uit het voorgelegde alternatief
plan blijkt, is demping van de Zuider
gracht niet noodzakelijk. Eventuele
demping beoogt slechts verruiming van
de parkeermogelijkheid
Volgens de bestaande plannen is de aan
looproute aan de zuidzijde de kortste;
de uitmonding op het Zuiderplein
brengt de grootste moeilijkheden mede.
Het streven dient erop gericht te
zijn niet te ver van het station uit
te monden. Zowel in het alternatief
plan als in de variant daarop is een
tunnel naar de Schrans mogelijk.
De nadelen van een dam kunnen door
het aanbrengen van duikers tot zeer
geringe proporties worden terugge
bracht
Naast de factoren, ondér vraag 13 ge
noemd door zeer vele leden, kan worden
opgemerkt, dat het gedempte Vliet een
goede verbinding met de stad zal ge
ven voor het oude oostelijke stads
deel, het nieuwe en de t.z.t. ver
der oostelijk te ontwerpen stadswijk
(-en)
Het verkeer op het gedempte Vliet is
verkeer dat "loodrecht" staat op het
verkeer dat van de ringweg gebruik kan
maken. Het ligt derhalve allerminst
voor de hand, dat dit laatste verkeer
naar het wegenvierkant wordt getrokken.
Dit kan inderdaad het geval zijn.
17. Meer leden vroegen naar de invloed
van afsluiting van het Vliet op het
koeiwatercircuit van het P.E.B.
Oostergracht
18. Enige leden keerden zich fel tegen
demping van de Oostergracht aange
zien dit een onherstelbare aantas
ting van het stadsbeeld zou beteke
nen. Zij zouden ter verwezenlijking
van de oostelijke tangent er des
noods wel mee kunnen instemmen dat
de Oostergracht enigszins zou worden
versmald.
19. Andere leden stelden als alternatief
voor demping; amovering van de be
bouwing tussen Oosterkade en Ge
dempte Keizersgracht.
Zij gaven liever de straatwand prijs
dan de gracht.
20. Tegen deze oplossing (afbraak be
bouwing tussen Oosterkade en Gedempte
Keizersgracht) hadden veel leden
het bezwaar dat daardoor de verhou
ding tussen de hoogte van de straat-
wand en de breedte van de weg en
gracht totaal verloren zou gaan.
Zij gaven dan de voorkeur aan ver
smalling van het water.
21 Een lid vroeg of bij behoud van de
Oostergracht ook het laatste gedeel
te van de gracht tussen Oosterbrug
en het Nieuwe Kanaal behouden zou
kunnen worden. Of zou dit deel over
kluisd moeten worden?
22. Een lid vroeg hoe het behoud van de
Oostergracht in overeenstemming is
te brengen met het streven naar ver
ruiming van de parkeermogelijkheid
SITUERING STADHUI?
1. Verscheidene leden merkten op dat het
plan de indruk maakt geheel gericht
te zijn op het centraal stellen van
het Stadhuis. Zij stelden de vraag
of de geprojecteerde doorbraken in
de binnenstad afhankelijk zijn van
de plaats van het Stadhuis. Met an
dere woorden zullen deze ook plaats
moeten vinden bij gehele of gedeel
telijke verplaatsing van het Stad
huis?
2. Verscheidene leden spraken zich uit
voor verplaatsing van het Stadhuis,
hetzij geheel, hetzij ten aanzien
van het werkgedeelte (waarbij het
Voor het P.E.B. is een afsluiting in
het Vliet op twee plaatsen nodig i.v.m.
de uitbreiding, die onlangs gereed is
gekomen, opdat het P.E.B. kan be
schikken over een ander koelwatercir
cuit
In het voorgestelde alternatiefplan
is de Oostergracht - met enige ver
smalling - behouden.
Wij mogen voor de beantwoording van
deze vraag verwijzen naar de eerder-
bedoelde raadsbrief, sub "E. Adres
van de heer II. Jellema".
Zie hiervoor.
In het alternatiefplan is alleen het
zuid-oostelijke kruispunt zelf over
kluisd gedacht.
Verwezen wordt naar de antwoorden op
vorige vragen.
Het is niet de bedoeling van het plan
het Stadhuis centraal te stellen. Wel
is van een bestaand levend element ge
bruik gemaakt als mogelijke stimulans
voor het noordelijk stadsdeel. De door
braak Weerd-Lombardsteeg is in het al
ternatiefplan vervallen. De doorbraak
Droevendal-Koningstraat is onafhanke
lijk van het Stadhuisplan toch nodig.
Deze opmerkingen zijn voor het Stad
huisplan van belang, voor het plan
voor de binnenstad van minder impor
tantie. Het voornaamste belang is de