20 - Een lid vroeg of in het geraamde aantal parkeerplaatsen dat het struc tuurplan zal opleveren ook was inbe grepen de parkeerruimte die op de oude veemarkt gevonden kan worden. 5. Een ander lid opperde de mogelijk heid om bij sanering vrijkomende binnen-terreinen of na sloping ont stane open ruimten (het gevangenis terrein) tot parkeergelegenheid (eventueel parkeergarage) in te richten Hoe denkt het College van Burgemees ter en Wethouders over deze sugges ties? 6. Een lid deed de suggestie bij dem ping van de grachten ondergrondse garages te stichten in de bedding van de gracht, waardoor étagegewijs geparkeerd zou kunnen worden. 7- Ter verkrijging van meer parkeer ruimte stelde een lid voor ingeval van demping van de Zuiderstadsgracht ook het gedeelte van deze gracht tussen Beursbrug en prins Hendrik- brug te dempen. 8. Een lid verzocht de Arendstuin niet tot parkeerplaats in te richten. 9. Algemeen pleitte men voor een zoda nige situering van de parkeerter reinen dat deze voor de automobilist gemakkelijk te vinden zijn. In dit verband werd spreiding van parkeerplaatsen aan of nabij het wegenvierkant aanbevolen. Vandaar zal het gezochte doel in de binnen stad zich steeds op loopafstand be vinden Verwacht mag worden dat, bij een over schrijding van deze behoefte, voor de functie van de binnenstad ook het oude stadsgedeelte te klein zal zijn gewor den en de city zich tot verder buiten de grachten zal uitbreiden, zodat daar dan extra parkeergelegenheid no dig zal zijn. "Tenslotte zal op de duur ook de bouw van parkeergarages bevorderd moeten worden"Wij verwij zen overigens naar het antwoord op de vorige vraag. De oude veemarkt is nog niet in de be rekeningen betrokken. Deze mogelijkheden zullen bij de uit werking van het binnenstadsplan zeker worden benut. Zou Uw Raad tot demping van de Zuider gracht besluiten dan is deze suggestie het overwegen waard. De kosten zullen echter aanzienlijk zijn. Wij verwijzen naar de voorgelegde va riant op het alternatiefplan. Zolang op andere wij ze in de behoefte aan parkeerruimte voor de noord-oosthoek v van de binnenstad (Voorstreek-Nieuwe- buren e.o.) op geschikte wijze kan worden voorzien, zal het als parkeer ruimte aangegeven gedeelte van deze tuin niet worden aangelegd. Wij kun nen hier aan toevoegen, dat wij in middels opdracht hebben gegeven een plan te ontwerpen voor een definitief parkeerterrein nabij het Hoeksterend. Deze mening wordt volledig onderschre ven - 21 - 10a. Een lid vroeg of het auto-verkeer te blijven toelaten. het de bedoeling is op de Nieuwestad 10b. Een ander lid vroeg of het parkeren op de Nieuwestad toegestaan blijft. 11. Een lid vroeg of het vrijdags par keerverbod op de Willemskade na de verplaatsing van de veemarkt kan worden afgeschaft. JITVOERING IN FASEN. 1Alle leden wensten gaarne geïnfor meerd te worden over het uitvoerings programma van het plan. Waar, hoe en wanneer denken Burgemeester en Wethouders te beginnen en te ver volgen? 2. Een lid wilde hoge prioriteit toe kennen aan het scheppen van parkeer gelegenheid, de totstandkoming van het wegenvierkant en de demping van het Vliet. 3. Een ander lid meende dat de fase ring der uitvoering vooral door de verkeersmoeilijkheden bepaald wordt. Met het oog op de onmogelijke ver keerssituatie op de Schrans zal de weg naar de zuid-oosthoek van het wegenvierkant (de zgn. Kuiperweg) primair voor uitvoering in aanmer king komen. De verlichting voor de verkeers situatie op de Schrans door de tot standkoming van de zuidelijke rond weghelften zal naar de mening van dit lid binnen enige jaren weer te niet gedaan worden door de toene ming van het verkeer. 4. Nog een ander lid wilde verwezen lijking van de noordtangent van de wegenvierhoek voorrang verlenen in verband met de bouw van de Provinci ale Bibliotheek. De verbinding met de Vrouwenpoorts- brug zal dan provisorisch moeten ge schieden. 5. Weer een ander lid stelt dat de volg orde van uitvoering mede bepaald zal worden door de financiële moge lijkheden en de vraag in hoeverre de woningnood afbraak van panden toe laat Dit lid verzocht Burgemeester en Wethouders de samenhang tussen Het lijkt ons gewenst zowel het auto verkeer als het parkeren op de Nieuwe stad voorlopig toe te laten. Hierin is inmiddels wijziging ge bracht Wij stellen ons de volgende volgorde van uitvoering voor: 1 de noordtangent van de w'egenvier- hoek 2. de verbinding van de noordtangent met het centrum; 3. ae oosttangent en de zuidelijke- invalsweg; 4. de zuidtangent; 5. de westtangent; Wij delen de mening van dit lid. De geprojecteerde zuidelijke invals weg is inderdaad een van de belang rijkste delen van het plan; bij het gereedkomen van deze weg zal ook de zuid-oosthoek van de wegenvierhoek gereed moeten zijn. Het gedeelte van de noordtangent van de wegenvierhoek bij de Provinciale Bibliotheek met Oldehoofsterkerkhof zal waarschijnlijk het eerste gedeelte van het plan zijn, dat moet en kan worden uitgevoerd. Voorlopig dient tot aansluiting op de bestaande Vrou- wenpoortsbrug te worden overgegaan. Deze mening is juist; bij de verbete ring van straten zal het zeker nodig zijn de riolering aan te passen aan het plan voor de centrale riolering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 213