20 -
Een lid vroeg of in het geraamde
aantal parkeerplaatsen dat het struc
tuurplan zal opleveren ook was inbe
grepen de parkeerruimte die op de
oude veemarkt gevonden kan worden.
5. Een ander lid opperde de mogelijk
heid om bij sanering vrijkomende
binnen-terreinen of na sloping ont
stane open ruimten (het gevangenis
terrein) tot parkeergelegenheid
(eventueel parkeergarage) in te
richten
Hoe denkt het College van Burgemees
ter en Wethouders over deze sugges
ties?
6. Een lid deed de suggestie bij dem
ping van de grachten ondergrondse
garages te stichten in de bedding
van de gracht, waardoor étagegewijs
geparkeerd zou kunnen worden.
7- Ter verkrijging van meer parkeer
ruimte stelde een lid voor ingeval
van demping van de Zuiderstadsgracht
ook het gedeelte van deze gracht
tussen Beursbrug en prins Hendrik-
brug te dempen.
8. Een lid verzocht de Arendstuin niet
tot parkeerplaats in te richten.
9. Algemeen pleitte men voor een zoda
nige situering van de parkeerter
reinen dat deze voor de automobilist
gemakkelijk te vinden zijn.
In dit verband werd spreiding van
parkeerplaatsen aan of nabij het
wegenvierkant aanbevolen. Vandaar
zal het gezochte doel in de binnen
stad zich steeds op loopafstand be
vinden
Verwacht mag worden dat, bij een over
schrijding van deze behoefte, voor de
functie van de binnenstad ook het oude
stadsgedeelte te klein zal zijn gewor
den en de city zich tot verder buiten
de grachten zal uitbreiden, zodat
daar dan extra parkeergelegenheid no
dig zal zijn. "Tenslotte zal op de
duur ook de bouw van parkeergarages
bevorderd moeten worden"Wij verwij
zen overigens naar het antwoord op de
vorige vraag.
De oude veemarkt is nog niet in de be
rekeningen betrokken.
Deze mogelijkheden zullen bij de uit
werking van het binnenstadsplan zeker
worden benut.
Zou Uw Raad tot demping van de Zuider
gracht besluiten dan is deze suggestie
het overwegen waard. De kosten zullen
echter aanzienlijk zijn.
Wij verwijzen naar de voorgelegde va
riant op het alternatiefplan.
Zolang op andere wij ze in de behoefte aan
parkeerruimte voor de noord-oosthoek v
van de binnenstad (Voorstreek-Nieuwe-
buren e.o.) op geschikte wijze kan
worden voorzien, zal het als parkeer
ruimte aangegeven gedeelte van deze
tuin niet worden aangelegd. Wij kun
nen hier aan toevoegen, dat wij in
middels opdracht hebben gegeven een
plan te ontwerpen voor een definitief
parkeerterrein nabij het Hoeksterend.
Deze mening wordt volledig onderschre
ven
- 21 -
10a. Een lid vroeg of
het auto-verkeer
te blijven toelaten.
het de bedoeling is
op de Nieuwestad
10b. Een ander lid vroeg of het parkeren
op de Nieuwestad toegestaan blijft.
11. Een lid vroeg of het vrijdags par
keerverbod op de Willemskade na de
verplaatsing van de veemarkt kan
worden afgeschaft.
JITVOERING IN FASEN.
1Alle leden wensten gaarne geïnfor
meerd te worden over het uitvoerings
programma van het plan. Waar, hoe
en wanneer denken Burgemeester en
Wethouders te beginnen en te ver
volgen?
2. Een lid wilde hoge prioriteit toe
kennen aan het scheppen van parkeer
gelegenheid, de totstandkoming van
het wegenvierkant en de demping
van het Vliet.
3. Een ander lid meende dat de fase
ring der uitvoering vooral door de
verkeersmoeilijkheden bepaald wordt.
Met het oog op de onmogelijke ver
keerssituatie op de Schrans zal de
weg naar de zuid-oosthoek van het
wegenvierkant (de zgn. Kuiperweg)
primair voor uitvoering in aanmer
king komen.
De verlichting voor de verkeers
situatie op de Schrans door de tot
standkoming van de zuidelijke rond
weghelften zal naar de mening van
dit lid binnen enige jaren weer te
niet gedaan worden door de toene
ming van het verkeer.
4. Nog een ander lid wilde verwezen
lijking van de noordtangent van de
wegenvierhoek voorrang verlenen in
verband met de bouw van de Provinci
ale Bibliotheek.
De verbinding met de Vrouwenpoorts-
brug zal dan provisorisch moeten ge
schieden.
5. Weer een ander lid stelt dat de volg
orde van uitvoering mede bepaald
zal worden door de financiële moge
lijkheden en de vraag in hoeverre de
woningnood afbraak van panden toe
laat
Dit lid verzocht Burgemeester en
Wethouders de samenhang tussen
Het lijkt ons gewenst zowel het auto
verkeer als het parkeren op de Nieuwe
stad voorlopig toe te laten.
Hierin is inmiddels wijziging ge
bracht
Wij stellen ons de volgende volgorde
van uitvoering voor:
1 de noordtangent van de w'egenvier-
hoek
2. de verbinding van de noordtangent
met het centrum;
3. ae oosttangent en de zuidelijke-
invalsweg;
4. de zuidtangent;
5. de westtangent;
Wij delen de mening van dit lid.
De geprojecteerde zuidelijke invals
weg is inderdaad een van de belang
rijkste delen van het plan; bij het
gereedkomen van deze weg zal ook de
zuid-oosthoek van de wegenvierhoek
gereed moeten zijn.
Het gedeelte van de noordtangent van
de wegenvierhoek bij de Provinciale
Bibliotheek met Oldehoofsterkerkhof
zal waarschijnlijk het eerste gedeelte
van het plan zijn, dat moet en kan
worden uitgevoerd. Voorlopig dient
tot aansluiting op de bestaande Vrou-
wenpoortsbrug te worden overgegaan.
Deze mening is juist; bij de verbete
ring van straten zal het zeker nodig
zijn de riolering aan te passen aan
het plan voor de centrale riolering.