de werkgebieden - de binnenstad inbegrepen - liggen in een oost-weststrookJ omsloten door twee woongebieden. Aan de westzijde zijn reeds vrij omvang rijke industriegebieden aanwezig, welke nog voortdurend groeien, terwijl verwacht moet worden, dat binnen afzienbare tijd aan de oostzijde een tweede industriegebied moet worden aangelegd. Met het oog op de noodzaak van de aansluiting op spoor- en waterwegen en een goede verbinding met de bestaande stad is, wat de plaats van dit tweede industriegebied betreft, weinig keuze mogelijk. Naast de bestaande uitbreidingsplannen in het noorden en het zuid oosten van de stad moeten nieuwe woongebieden worden ontsloten. Hiervoor komt naar onze mening in de eerste plaats in aanmerking de Camminghabuur- sterpolder, gelegen ten oosten van de bestaande stad. Vervolgens kan ge dacht worden aan de Bullepolder, die onmiddellijk ten noorden van de Camminghabuursterpolder is gelegen. De aldaar te stichten wijken zullen een vrij grote omvang verkrijgen en zullen, mede gelet op de ligging, niet in sterke mate kunnen steunen op de bestaande binnenstad. Deze wijken zul len daarom op verschillend gebied veel eigen voorzieningen moeten hebben. Tussen de evenbedoelde nieuwe wijken en de bestaande stad zijn in het plan ruime groenstroken gedacht, welke in hoofdzaak een recreatieve bestem ming zullen moeten verkrijgen. Tevens zijn in deze tussenruimten de wegen met meer dan lokale betekenis gedacht. Het moet uitermate belangrijk worden geacht, dat de nieuwe woongebie den uitstekende verbindingen zullen verkrijgen met de city. Daarom is er i: het plan naar gestreefd elk gebied een duidelijke eigen verbinding met het hart van de stad te verschaffen. In recente uitbreidingsplannen is aan een juiste en directe verbinding met het hart van de binnenstad reeds veel zorg besteed. De problemen, die in dit opzicht moeten worden opgelost, zijn met betrekking tot de bovenbedoelde nieuwe wijken ten oosten van de stad nog groter. Wij wijzen U er in dit verband op, dat de Groningerstra?.' weg, mede door zijn dubbele functie, zowel voor het lokale als voor het interlokale verkeer, reeds nu zwaar belast is. Een tweede contact in lokaal verband lijkt daarom nu al van groot belang. Bij het totstand komen van één of twee nieuwe wijken ten oosten van de stad wordt het scheppen van bedoeld tweede contact zonder meer een gebiedende eis. De demping van het Vliet, die reeds gewenst is voor een betere aansluiting van de bestaan de oostelijke wijken, voorziet in een goede verbinding tussen de nieuw te bouwen oostelijke wijken en de city. In het plan is rekening gehouden met nieuwe interlokale wegen, name lijk naar Drachten, Bolsward en Dokkum. Deze nieuwe wegen bepalen, te samen met de E-10 route en de bestaande spoorlijnen en waterwegen voor een groot gedeelte het kaartbeeld. Op de kaart is tevens een mogelijkheid aan gegeven om de vaarweg naar Dokkum om te leggen, hetgeen voor de bereikbaar heid van de binnenstad aan de west- en de noordzijde van veel betekenis ka.' zijn. De hier anwezige beweegbare bruggen zouden dan voor een snelle doorstroming van het verkeer veel minder bezwaren opleveren dan thans het geval is. Het is zelfs mogelijk te denken aan vervaning van deze beweeg bare bruggen door vaste oeververbindingen. De huidige aansluiting van onze Gemeente op hot spoor- en waterwegen net is naar onze mening bevredigend. In dit opzicht beoogt het plan dan ook geen verandering. Wel biedt het plan ruimte voor nieuwe aansluitingen van de diverse werkgebieden. Ten slotte vestigen wij Uw aandacht op het gebied van de Grote en de Kleine Wielen, dat voor onze Gemeente, ook al ligt dit gebied op het territoir van een andere Gemeente, een belangrijke rol zal moeten spelen. Voor de recreatie van de bevolking van onze Gemeente zal dit gebied in een zeer grote behoefte blijken te voorzien. Volgens plan 1 vormt het Van Harinxmakanaal de zuidgrens van de stedelijke bebouwing. Een verdere bebouwing zal moeten plaats hebben ten zuiden van dit kanaal. Gelet op de huidige verkeersdrukte is het evident, dat dan van een tweede beweegbare brug over het kanaal gebruik moet worden gemaakt. Nu is deze tweede brug echter reeds nodig in het kader van de aanleg van de nieuwe weg Leeuwarden - Drachten. Aansluiting op deze nieuwe weg naar Drachten biedt nu kansen voor een uitbreiding ten zuiden van het kanaal. In plan 2 is van deze nieuwe weg een nuttig gebruik gemaakt. Volgens dit plan zal tussen de Werpstorhoek en Kempens een nieuwe grote woonwijk kunnen ontstaan, waar ongeveer 35-000 mensen zouden kunnen worden gehuisvest De bestemming van het meest zuidoostelijk gelegen en verticaal ge arceerde gebied onmiddellijk ten oosten van het dorp Hempens kan nog niet duidelijk worden'bepaald. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling zal dit een woon- of een werkgebied moeten zijn, al menen wij de voorkeur te moeten geven aan een bestemming tot woongebied. Het lijkt echter gewenst in deze voorshands een afwachtende houding aan te nemen. In de driehoek, die wordt gevormd door de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle, de Rijksweg en hot Van Harinxmakanaal is een gebied aangewezen, dat voor bijzondere bebouwing zou moeten worden bestemd. Speciaal zouden daar instellingen een plaats moeten vinden, waarvoor ten noorden van het Van Harinxmakanaal geen terrein meer kan worden Deschikbaar gesteld. Gedacht kan b.v. worden aan een atheneum en dergelijke. Evenals bij plan I vallen in het kaartbeeld verder op de kleinere woonkernen met hun uitbreidingen. Wij geven Uw Raad in overweging bovengenoemde en de in kaart hierbij gevoegde plannen 1 en 2 als basis te aanvaarden voor het toekomstige beleid inzake de ruimtelijke ordening. Bij aanvaarding van die plannen kunt U te gelegener tijd voorstellen van ons College tegemoet zien tot vaststelling van concrete en in onderdelen uitgewerkte bestemmingsplannen voor de diverse onderdelen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 215