Verbetering verkeerssituatie Stationsplein. Bijlage no.185 Leeuwarden, 24 juni 1965- Aan de Gemeenteraad. Zoals U bekend is, voldoet de verkeerssituatie op het Stationsplein reeds geruime tijd niet meer aan de eisen, welke het hedendaagse verkeer stelt. De bezwaren, die zich hier doen gevoelen, verergeren met de nog voortdurende stijging van de verkeersintensiteit. Als knelpunten kunnen in het bijzonder genoemd worden de parkeermoeilijkheden, de halteplaatsen van de stadsautobusdienst, de standplaatsregeling voor taxi's en het ont breken van voetgangersoversteekplaatsen. Ter verbetering van de bestaande situatie heeft de directeur der Open bare V/erken thans een uitgewerkt plan ingediend, hetwelk wij U hierbij voorleggen. Een korto beschrijving van dit plan moge hierna volgen. Direct ten westen van de uitgang van het station is een perron ter lengte van bijna 40 m aangebracht, te bereiken via een oversteekplaats. Aan de zuidzijde van dit perron bevinden zich 6 achter elkaar gelegen standplaatsen voor taxi's in een "halve"goot, van waaruit de chauffeurs kunnen wegrijden, wanneer het bedrijf, waartoe zij behoren, hun tegen woordigheid elders vraagt. Aan de noordzijde van het perron kunnen 3 stadsbussen gelijktijdig een plaats vinden. Een vierde plaats bevindt zich iets oostelijker en is speciaal bestemd voor bussen, die niet eerst meer via de Sophialaan naar de centrale halte behoeven te rijden. Ten zuiden van de standplaats van deze laatste bus, direct ten oosten van de uitgang van het station der N.S., bevindt zich een parkeerplaats voor 17 auto's, die alle kunnen parkeren en déparkeren buiten de rijbaan, hetgeen zeer belangrijk is uit een oogpunt van verkeersveiligheid. Deze parkeer plaats dient evenals de bestaande, die vervalt, te worden bestemd voor kortparkeerders(wachtverbod voor langer dan een half uur, behalve van 22 tot 9 uur). Ook zal een wachtverbod dienen te worden vastgesteld voor de rijbaan tussen het bus- en taxiperron en het trottoir voor het stations gebouw, alsmede voor de weggedeelten bij de toegang tot het kantoor van Van Gend en Loos en van het VVVgebouwtjeTenslotte dient het inrijden van eerstgenoemde rijbaan uit oostelijke richting voor alle voertuigen te worden verboden en zullen een aantal op de tekening aangegeven voetgangers oversteekplaatsen worden aangebracht. De langgerekte verkeersgeleider tegenover de uitgang van het station wordt onderbroken door een doorgang ter breedte van tenminste 6 m, waardoor de stadsbussen, taxi's en parti culiere wagens, die reizigers voor de ingang van het station hebben afge zet, een geleide route in de richting van de Sophialaan verkrijgen. In het kader der werkzaamheden zal een aantal kabels en buizen moeten worden verlegd of verwijderd en zal de openbare verlichting moeten worden gewijzigd en uitgebreid. Wij mogen U hiervoor verder verwijzen naar de bij de stukken gevoegde tekeningen. Op en nabij de oude veemarkt, welk gebied grenst aan het Stationsplein, zullen te zijner tijd eveneens werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Aard en omvang van deze werkzaamheden zullen mede worden beïnvloed door de plaats van het toekomstige bodeterrein. Naar de verschillende aspecten van dit laatste punt hebben wij intussen een nieuw onderzoek ingesteld. Wij hopen U omtrent een en ander binnenkort een uitgewerkt voorstel te doen toekomen. Verder merken wij nog op, dat wij eveneens een plan voorbereiden voor de verbetering van de Sophialaan. Het staat echter wel vast, dat de uitwerking hiervan het plan voor het Stationsplein niet wezenlijk zal beïnvloeden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 365