Verbetering verkeerssituatie Stationsplein.
Bijlage no.185 Leeuwarden, 24 juni 1965-
Aan de Gemeenteraad.
Zoals U bekend is, voldoet de verkeerssituatie op het Stationsplein
reeds geruime tijd niet meer aan de eisen, welke het hedendaagse verkeer
stelt. De bezwaren, die zich hier doen gevoelen, verergeren met de nog
voortdurende stijging van de verkeersintensiteit. Als knelpunten kunnen
in het bijzonder genoemd worden de parkeermoeilijkheden, de halteplaatsen
van de stadsautobusdienst, de standplaatsregeling voor taxi's en het ont
breken van voetgangersoversteekplaatsen.
Ter verbetering van de bestaande situatie heeft de directeur der Open
bare V/erken thans een uitgewerkt plan ingediend, hetwelk wij U hierbij
voorleggen. Een korto beschrijving van dit plan moge hierna volgen.
Direct ten westen van de uitgang van het station is een perron ter
lengte van bijna 40 m aangebracht, te bereiken via een oversteekplaats.
Aan de zuidzijde van dit perron bevinden zich 6 achter elkaar gelegen
standplaatsen voor taxi's in een "halve"goot, van waaruit de chauffeurs
kunnen wegrijden, wanneer het bedrijf, waartoe zij behoren, hun tegen
woordigheid elders vraagt. Aan de noordzijde van het perron kunnen 3
stadsbussen gelijktijdig een plaats vinden. Een vierde plaats bevindt
zich iets oostelijker en is speciaal bestemd voor bussen, die niet eerst
meer via de Sophialaan naar de centrale halte behoeven te rijden. Ten
zuiden van de standplaats van deze laatste bus, direct ten oosten van de
uitgang van het station der N.S., bevindt zich een parkeerplaats voor 17
auto's, die alle kunnen parkeren en déparkeren buiten de rijbaan, hetgeen
zeer belangrijk is uit een oogpunt van verkeersveiligheid. Deze parkeer
plaats dient evenals de bestaande, die vervalt, te worden bestemd voor
kortparkeerders(wachtverbod voor langer dan een half uur, behalve van
22 tot 9 uur). Ook zal een wachtverbod dienen te worden vastgesteld voor
de rijbaan tussen het bus- en taxiperron en het trottoir voor het stations
gebouw, alsmede voor de weggedeelten bij de toegang tot het kantoor van
Van Gend en Loos en van het VVVgebouwtjeTenslotte dient het inrijden
van eerstgenoemde rijbaan uit oostelijke richting voor alle voertuigen te
worden verboden en zullen een aantal op de tekening aangegeven voetgangers
oversteekplaatsen worden aangebracht. De langgerekte verkeersgeleider
tegenover de uitgang van het station wordt onderbroken door een doorgang
ter breedte van tenminste 6 m, waardoor de stadsbussen, taxi's en parti
culiere wagens, die reizigers voor de ingang van het station hebben afge
zet, een geleide route in de richting van de Sophialaan verkrijgen.
In het kader der werkzaamheden zal een aantal kabels en buizen moeten
worden verlegd of verwijderd en zal de openbare verlichting moeten worden
gewijzigd en uitgebreid. Wij mogen U hiervoor verder verwijzen naar de
bij de stukken gevoegde tekeningen.
Op en nabij de oude veemarkt, welk gebied grenst aan het Stationsplein,
zullen te zijner tijd eveneens werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.
Aard en omvang van deze werkzaamheden zullen mede worden beïnvloed door de
plaats van het toekomstige bodeterrein. Naar de verschillende aspecten van
dit laatste punt hebben wij intussen een nieuw onderzoek ingesteld. Wij
hopen U omtrent een en ander binnenkort een uitgewerkt voorstel te doen
toekomen. Verder merken wij nog op, dat wij eveneens een plan voorbereiden
voor de verbetering van de Sophialaan. Het staat echter wel vast, dat de
uitwerking hiervan het plan voor het Stationsplein niet wezenlijk zal
beïnvloeden.