- 2 -
9. de op het terrein te stichten opstallen dienen te worden ontworp.-:.
onder supervisie van de architect der gemeente Leeuwarden;
10. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en
verleden voor een door koopster aan te wijzen notaris te
Leeuwarden
Aldus vastgesteld in de openbare vergader:
van
Voorzitter,
Secretari;
Verbeteren Singelstraat.
Bijlage no. 187. Leeuwarden, 25 juni 1965»
Aan de Gemeenteraad.
De klinkerverharding van de Singelstraat, die een belangrijke ver
binding vormt.tussen de Spanjaardslaan en de Noordersingel, verkeert in
een toestand die dringend verbetering behoeft. Een afdoende verbetering
is echter slechts mogelijk indien het zandbed van deze straat op een dikte
van 45 cm wordt gebracht. Dit laatste betekent, dat de gehele straat
zal moeten worden opgebroken.
Met de directeur der Openbare V/erken zijn wij van oordeel, dat van
deze gelegenheid gebruik dient te worden gemaakt om de in deze straat
aanwezige riolering te verbeteren, c.q. te vernieuwen, omdat deze
riolering thans niet past in het plan voor het centrale rioleringsstelsel
in deze Gemeente en omdat deze riolering zo oud is, dat het optreden van
storingen daarin waarschijnlijk zeer spoedig te verwachten is.
Verder menen wij, dat het aanbeveling verdient deze straat daarna
van een asfaltverharding te voorzien. Zulks is niet alleen aantrekkelijk
omdat daarmede het aantrekken van vakbekwame straatmakers ten zeerste kan
worden beperkt, maar ook omdat het onderhoud van geasfalteerde straten op
den duur goedkoper blijkt te zijn dan het onderhoud van oen normale
klinkerverharding, hetgeen het besteden van een iets hoger bedrag voor
eerste aanleg zeker rechtvaardigt.
Op grond van het vorenstaande hebben wij de directeur der Openbare
V/orken verzocht een plan tot het asfalteren van de Singel straat en tot
aanpassing van de riolering in die straat bij ons in te dienen. Dit plan
ligt thans bij de stukken voor U ter inzage.
Naast do eerdergenoemde voorzieningen voorziet het plan in het aan
leggen van parkeerstroken langs de beide zijden van de weg. Deze stroken
zijn zodanig ontworpen, dat een regelmatige plaatsing van bomen en
lantaarnpalen wordt verkregen. De overblijvende trottoirstrook krijgt een
breedte van plm. 2.10 m; de eigenlijke rijweg krijgt een breedte van
7.50 m. De asfaltconstructie zal worden opgebouwd uit een fundering van
13 cm grindasfaltbeton (op een zandlaag van 45 cm), met daarop een
voorlopige deklaag van 3 cm grofdicht asfaltbeton. Na verloop van tijd
dient daarop dan nog een definitieve toplaag van 2 cm fijndicht asfalt
beton te worden aangebracht. Voorts dienen voorzieningen te worden ge
troffen met betrekking tot do in de straat aanwezige gas-, water- en
elektriciteitsleidingen en met betrekking tot de straatverlichting. Wij
mogen U terzake verwijzen naar do bij de stukken overgelegde tekeningen.
De kosten van hot werk bodragen, inclusief de kosten van het ver
leggen van kabels en buizen, naar raming 120.000,--. Hierin is een
bedrag begrepen van naar raming 90*000--dat betrekking heeft op de
asfaltoring van de Singelstraat en op het maken van parkeerstroken. De
kosten van het verbeteren c.q. vernieuwen van de riolering bedragen naar
raming 30.000,--. De uit deze investeringen voortvloeiende kapitaals-
lasten bedragen naar raming:
1. asfalteren en maken parkeerstroken:
afschrijving: 5 van 90*000,-- 4*500,--
ronte: 4~g van f 90.000,-- 4«050>~~
8.550,—