- 2 - 9. de op het terrein te stichten opstallen dienen te worden ontworp.-:. onder supervisie van de architect der gemeente Leeuwarden; 10. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door koopster aan te wijzen notaris te Leeuwarden Aldus vastgesteld in de openbare vergader: van Voorzitter, Secretari; Verbeteren Singelstraat. Bijlage no. 187. Leeuwarden, 25 juni 1965» Aan de Gemeenteraad. De klinkerverharding van de Singelstraat, die een belangrijke ver binding vormt.tussen de Spanjaardslaan en de Noordersingel, verkeert in een toestand die dringend verbetering behoeft. Een afdoende verbetering is echter slechts mogelijk indien het zandbed van deze straat op een dikte van 45 cm wordt gebracht. Dit laatste betekent, dat de gehele straat zal moeten worden opgebroken. Met de directeur der Openbare V/erken zijn wij van oordeel, dat van deze gelegenheid gebruik dient te worden gemaakt om de in deze straat aanwezige riolering te verbeteren, c.q. te vernieuwen, omdat deze riolering thans niet past in het plan voor het centrale rioleringsstelsel in deze Gemeente en omdat deze riolering zo oud is, dat het optreden van storingen daarin waarschijnlijk zeer spoedig te verwachten is. Verder menen wij, dat het aanbeveling verdient deze straat daarna van een asfaltverharding te voorzien. Zulks is niet alleen aantrekkelijk omdat daarmede het aantrekken van vakbekwame straatmakers ten zeerste kan worden beperkt, maar ook omdat het onderhoud van geasfalteerde straten op den duur goedkoper blijkt te zijn dan het onderhoud van oen normale klinkerverharding, hetgeen het besteden van een iets hoger bedrag voor eerste aanleg zeker rechtvaardigt. Op grond van het vorenstaande hebben wij de directeur der Openbare V/orken verzocht een plan tot het asfalteren van de Singel straat en tot aanpassing van de riolering in die straat bij ons in te dienen. Dit plan ligt thans bij de stukken voor U ter inzage. Naast do eerdergenoemde voorzieningen voorziet het plan in het aan leggen van parkeerstroken langs de beide zijden van de weg. Deze stroken zijn zodanig ontworpen, dat een regelmatige plaatsing van bomen en lantaarnpalen wordt verkregen. De overblijvende trottoirstrook krijgt een breedte van plm. 2.10 m; de eigenlijke rijweg krijgt een breedte van 7.50 m. De asfaltconstructie zal worden opgebouwd uit een fundering van 13 cm grindasfaltbeton (op een zandlaag van 45 cm), met daarop een voorlopige deklaag van 3 cm grofdicht asfaltbeton. Na verloop van tijd dient daarop dan nog een definitieve toplaag van 2 cm fijndicht asfalt beton te worden aangebracht. Voorts dienen voorzieningen te worden ge troffen met betrekking tot do in de straat aanwezige gas-, water- en elektriciteitsleidingen en met betrekking tot de straatverlichting. Wij mogen U terzake verwijzen naar do bij de stukken overgelegde tekeningen. De kosten van hot werk bodragen, inclusief de kosten van het ver leggen van kabels en buizen, naar raming 120.000,--. Hierin is een bedrag begrepen van naar raming 90*000--dat betrekking heeft op de asfaltoring van de Singelstraat en op het maken van parkeerstroken. De kosten van het verbeteren c.q. vernieuwen van de riolering bedragen naar raming 30.000,--. De uit deze investeringen voortvloeiende kapitaals- lasten bedragen naar raming: 1. asfalteren en maken parkeerstroken: afschrijving: 5 van 90*000,-- 4*500,-- ronte: 4~g van f 90.000,-- 4«050>~~ 8.550,—

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 369