Een volgens deze plannen te bouwen tunnel zou naar zijn mening niet voldoen aan de eisen, die daaraan behoren te worden gesteld. De directeur was en is nog van mening, dat het bouwen van een tunnel alleen mogelijk is ten oosten van de bestaande overweg. Slechts dan zal voldoende ruimte ontstaan om een bevredigende toegang tot en uitgang van de tunnel te verkrijgen. Daar kwam bij, dat in die tijd werd begonnen met de studies voor een stedebouwkundig plan voor onze binnenstad. Het overwegvraagstuk en het opvangen van het verkeer vanuit het zuiden zouden punten vormen, die bij het ontwerpen van het binnenstadsplan in beschouwing moesten worden genomen. Inmiddels is het plan voor de binnenstad gereed gekomen en door Uw Raad aanvaard. Daarbij is er van uitgegaan, dat het gemotoriseerde verkeer, dat noodzakelijk in de binnenstad moet zijn, zo lang mogelijk aan de rand van de city wordt gehouden. Daartoe wordt het verkeer, dat binnen de stads grachten komt, op hei zogenaamde wegenvierkant geleid. De toegang tot het hart van dc stad aal slechts op bepaalde, met zorg gekozen punten, dienen te :orden toegelaten. In dit verband wijzen wij U voorts op de in het uit breidingsplan 1 - Aldlan geprojecteerde nieuwe zuidelijke invalsweg, welke net zoeven oemide wegenvierkant bereikt op de zuidoostelijke punt. Het principe van het binnenstadsplan komt in dit opzicht volkomen tot zijn recht- Het gevolg var het aanleggen van de nieuwe zuidelijke invalsweg zal zijn, d t de Schrans belangrijk aan betekenis zal inboeten. Toch zal deze 3V.u en t bei angrijke verkeersfunctie moeten blijven vervullen, al zal deze functie meer van loka_.e betekenis zijn. Wij denken met name aan de verbin ding ...ssen het zuidelijke stadsdeel, vooral voorzoveel gelegen ten westen van aSchrans on le Verlengde Schrans, en de binnenstad. Vooral met het oog op da snel toenemende motorisering van het verkeer mag de betekenis van deze -- ert hiding: niet worden onderschat en moeten terzake eisen worden gesteld. Wij bebben daarom de gedachte aan een tunnel tussen de Schrans en het Zuiderplein allerminst 1 osgelaten. Dij enzo overwegingen werden wij geconfronteerd met verschillende as pecten, die wij b successievelijk willen noemen. In de u sti •-laats wijzen wij nogmaals op het plan voor de binnenstad en het daarin opgenomen zogenaamde wegenvierkant. Zoals wij zoëven reeds stelden r' s éér -n r de uitgangspunten bij het ontwerpen van dit wegenvier kant guwöest, aa at /an buiten komende verkeer op één van de hoeken van het vierkant de binnenstad benadert, opdat het verkeer op dat punt een keus kan maken om de gewenste bestemming op de kortst mogelijke manier te bereiken. Dit uitgangspunt nu wordt min of meer ondergraven, wanneer tussen de Schrans on het Zuiderplein een tunnel wordt gemaakt, die het verkeer via Zuiderplein toch rechtstreeks naar het hart van de stad zal leiden. Wij achten het bouwen van een tunnel, alsvoren bedoeld, niettemin verant woord, nu deze tunnelweg op een zodanig punt op de zuidtangent van het wegenvierkant uit kan komen, dat het voor de city bestemde verkeer zonder grote moe 11 ijkhoden kan worden gevoegd hij het verkeer op het wegenvierkant, en derhalve al naar de behoefte onmiddellijk ten noorden van de tunnel rechts dan wel links af kan slaan. Voorts moeten wij U er op wijzen, dat hot uit c'e tunnel komende verkeer rechtstreeks via een nieuw te bouwen brug op de Virdumerdijk kan worden geleid en derhalve wordt gevoerd op één van de verkeerslassen, waarvan wij spraken in ons voorstel van 5 april j.1. bijlage no. 81, bladzijde 7> sub 4» Vervolgens merken wij op, dat de bouw van een tunnel, zoals die op de kaart van het plan voor de binnenstad reeds is aangegeven, een vrij rigo- rcuze ingreep noodzakelijk maakt in de bestaande bebouwing achter de Klande- rij cn aan het Zuiderplein. De houw van de tunnel eist de afbraak van ten minste 56 woningen. Deze woningen komen evenwel toch binnen niet te lange tijd voor amove- ring 1 aanmerkirw;Het uitvoeren van een plan voor evenbedoeld kunstwerk zei deze afbraak alleen maar bespoedigen. Het gevolg hiervan is, dat op een eerder tijdstip moet worden gezorgd voor vervangende woonruimte voor de te- treffende gezinnen. Verder wordt door de uitvoering van het werk een aantal bedrijven ge troffen. Wij noemen een timmerbedrijf, een meubelfabriek, een garagebe drijf en een drietal winkels. Ten slotte zal een zestal kantoorgebouwen het veld moeten ruimen. Hiertegenover staat, dat op deze wijze een daadwer kelijk begin wordt gemaakt met de sanering van deze buurt. Daardoor zal een zeer gunstig gelegen terrein worden geschapen voor het treffen van diverse stedelijke voorzieningen. Behalve op bovenvermelde aspecten vestigen wij Uw aandacht op het feit, dat het drukke verkeer langs de Schrans en het Zuiderplein door ge bruikmaking van een tunnel te allen tijde in beweging kan blijven en niet meer door een spoorwegovergang wordt gestagneerd. Verkeerscongesties worden op deze wijze vermeden. Uit de volgende berekening blijkt, dat per voer tuig een niet te verwaarlozen tijdwinst kan worden geboekt, indien gebruik kan worden gemaakt van de - overigens iets langere - tannelroute en der halve niet meer behoeft te worden gewacht voor een gesloten overweg. Het verschil in weglengte tussen de normale route - via de gelijkvloerse spoor wegovergang - en de route via de tunnel zal rond 65 m bedragen. Bij een ge middelde autosnelheid van 30 km per uur zal dan een tijdverlies van rond 8 seconden ontstaan, althans zolang voor de huidige overweg geen ahobs zijn aangebracht. Indien wordt uitgegaan van een gemiddelde sluitingsduur van de overweg van 3 minuten, kan worden gesteld, dat de tijdsbesparing bij gebruik van de tunnel 180 - 8 172 seconden per voertuig bedraagt. In werkelijkheid zal deze besparing echter nog groter zijn, omdat het verkeer na de opening van de overwegbomen vrij veel tijd nodig heeft om weer op gang te komen. Op grond van vorenstaande overwegingen zijn wij tot de conclusie ge komen, dat het gewenst is een plan voor de bouw van een verkeerstunnel ten oosten van de Schrans te doen ontwerpen en zo mogelijk op korte termijn uit te voeren. Wij hebben daarom, na kennisneming van de voorbereidende studies van de dienst der Openbare Werken, aan de NVNederlandsche Spoor wegen gevraagd of zij bereid is voor het bouwen van de tunnel een plan te ontwerpen en ons mede te delen, hoeveel de kosten van voorbereiding van dit plan zullen bedragen. Het lag in onze bedoeling om na ontvangst van hot bericht van genoemde vennootschap Uw Raad voor te stellen een aanvullend krediet beschikbaar te stellen voor de voorbereiding van dit werk. In verband met de consequenties van de ophoging van de gehele spoor lijn? gelegen tussen het station N.S. en de Tijnje, waarover hierna uit voerig zal worden gehandeld, heeft U.S. aan ons verzoek nog geen gevolg kunnen geven. Niettemin lijkt het ons thans gewenst terzake van de bouw van een tunnel het standpunt van Uw Raad te vernemen. Indien Uw Raad in beginsel besluit over te gaan tot de bouw van een tunnel, als bovenbedoeld, zullen wij U uiteraard nog een nader voorstel doen toekomen tot het be schikbaarstellen van een voorbereidingskrediet. Verbreding van de spoorwegovergang in de Schrans. Vooruitlopende op de totstandkoming van en naast de bovenbedoelde tunnel blijft het noodzakelijk de bestaande overweg tussen de Schrans en het Zuiderplein te gebruiken. Deze overweg is echter veel te smal en zal derhalve belangrijk moeten worden verbreed. Uw Raad heeft intussen op 16 juni j.l. besloten terzake een overeenkomst met de N.V. Nederlandsche Spoorwegen aan te gaan. Het plan van de directeur der Openbare Werken voor de bestratingswerken, welke moeten worden uitgevoerd in aansluiting op de door de NSte treffen voorzieningen kunt U zeer binnenkort tegemoet zien. Op grond van de door Hare Majesteit de Koningin genomen beschikking, waarbij hot nog voor de uitvoering van evenbedoelde werken benodigde per ceel voor onteigening is aangewezen, mogen wij stellen, dat ook de eigen domspositie binnenkort geen belemmering meer kan vormen voor de verbreding van de spoorwegovergang. Verwacht mag dan ook worden, dat dit werk spoedig kan worden aangevat. Ophogen spoorbaan tussen stationsemplacement en Tijnje In het door Uw Raad vastgestelde uitbreidingsplan "'t Aldlan" is een belangrijke nieuwe invalsweg naar de stad van uit zuidelijke richting ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 386