No. 10458» DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 1965 ("bijlage no. 209); gelet op de artikelen 170 en 228 van de Gemeentewet BESLUIT met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten te s-Gravenhage een 6$ rentende lening aan te gaan, groot 2.500.000,-- tegen een koers van 100^ en verder onder de voorwaarden, vermeld in de bij dit besluit behorende ontwerp-overeenkomst van geldlening. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Verbeteren Franklinstraat. Bijlage no. 210. Leeuwarden, 16 juli 1965» Aan de Gemeenteraad. Het is U bekend, dat de Franklinstraat, gelegen tassen de Poppebrug en de 2e Kanaalbrug, een onderdeel vormt van de ringweg in de stad. Ten einde het drukke verkeer langs deze ringweg te kunnen verwerken is het profiel van de ringweg ruim opgezet, n.l. een middenbaan ter breedte van 9.00 m, ter weerszijden daarvan een parallelweg ter breedte van 5?50 m en daarnaast een trottoir ter breedte van 5?50 m; tussen de middenbaan en de parallelwegen een groenstrook ter breedte van 2,25 m. Het aanleggen van de ringweg nadert thans zijn voltooiing. Aan het gereedkomen van de ontbre kende schakels wordt met voortvarendheid gewerkt opdat de gehele ringweg binnen afzienbare tijd gebruikt zal kunnen worden. Het bestaande profiel van de Franklinstraat wijkt echter in niet ge ringe mate af van het hiervoren omschreven profiel van het overige gedeelte van de ringweg. Wij achten deze situatie niet houdbaar, omdat zij te veel afbreuk doet aan het karakter van de ringweg. Wij hebben daarom aan de directeur der Openbare V/erken de opdracht verstrekt een plan te ontwerpen voor het aanpassen van het profiel van de Franklinstraat aan het algemene ringwegprofiel Uit de bij de stukken voor U ter inzage gelegde tekening no. R5-09-04 blijkt, dat een volledige aanpassing niet mogelijk is in verband met de aan weerszijden van de Franklinstraat aanwezige bebouwing. Het aan U voorgelegde plan gaat er van uit, dat de middenbaan in ieder geval een breedte krijgt van 9»00 m; de stroken tussen de middenbaan en de parallel wegen zijn versmald tot 1.00 m en zullen in verband daarmede van een tegel verharding worden voorzien; de parallelwegen krijgen waar mogelijk een breedte van 5 50 m, maar zullen op enkele gedeelten noodgedwongen niet breder kunnen worden dan 4>00 m. De overblijvende ruimte zal worden ge bruikt voor het aanleggen van een trottoir. De breedte hiervan varieert van 5,50 m tot 1,50 m. De middenbaan krijgt zoals gebruikelijk een asfalt- verharding; in de beide parallelwegen, die van een klinkerverharding zullen worden voorzien, zal een nieuw riool moeten worden gelegd, dat aangepast wordt aan het centrale stelsel. Voor het realiseren van dit plan is het nodig, dat de Gemeente de be schikking krijgt over een aantal grondstroken, die thans nog deel uitmaken van particuliere erven. Wij zullen U zo spoedig mogelijk de nodige voor stellen doen tot het aankopen en tot het onttrekken aan de erfpacht van deze grondstroken. Teneinde een goede aansluiting te verkrijgen van de Franklinstraat op de Archipelweg dienen voorts voorzieningen te worden getroffen met be trekking tot het vervangen van de Poppebrug. Deze beweegbare brug is als schakel in de stadsringweg uiteraard veel te smal en kan in zijn huidige vorm niet worden gehandhaafd. Een oplossing zou kunnen worden bereikt door het vervangen van de be staande brug door een bredere beweegbare brug, aangepast aan het ringweg prof ielDe kosten van deze oplossing zouden echter zeer hoog zijn en boven dien zou jaarlijks een niet onbelangrijk bedrag moeten worden besteed voor het bedienen en het onderhouden van de brug. Een naar onze mening veel aantrekkelijker oplossing wordt bereikt indien de bestaande brug wordt vervangen door een dam in het Vliet. Naast een zeer belangrijke kostenbesparing levert dit het voordeel op, dat het aantal beweegbare bruggen in de ringweg wordt beperkt tot drie, hetgeen voor het wegverkeer ongetwijfeld van belang is. Daar staat tegenover, dat inge val van afdamming het scheepvaartverkeer in het gedeelte van het Vliet tussen de Poppebrug en de Camminghabrug niet meer mogelijk zal zijn. De

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 412