pjj
1
I
- 35 -
>0'
Se»
2e Kanaal-
nieuwe 2e Kanaalbrug is in volle gang. Wij verwachten, dat deze brug
orug en ver- tegen he-t eind van 1966 gereed zal zijn. De plannen voor de verbe-
vanging
Poppebrug. tering van de Julianastraat en de Franklinstraat, waarin tevens is
begrepen het afbreken van de Poppebrug en het ter plaatse aanbrengen
van een dam, zijn gereed en ter goedkeuring ingediend bij de sub
sidiërende instanties. Het spreekt vanzelf, dat wij zullen trachten
al deze werken voltooid te krijgen ten tijde van het gereedkomen
van de nieuwe 2e Kanaalbrug.
Oostergoplein. De huidige kruising Verlengde Schrans, Julianalaan en Ald-
lansdyk is niet bevredigend. V/el is de Verlengde Schrans ter plaatse
nog een voorrangsweg en hebben de getroffen verkeersmaatregelen een
belangrijke beveiligende werking, dit betekent allerminst, dat de
bestaande toestand lang kan worden gehandhaafd. Dagelijks ontstaan
hier voor het verkeer gevaarlijke situaties. Dit klemt te meer naar
mate in het uitbreidingsplan t AI. .lan meer scholen in gebruik komen.
V/ij denken hier vooral aan de nu nog in aanbouw zijnde lagere tech
nische school en de rijkskweekschool.
Met het oog op het bovenstaande hebben wij ons beraden op mo
gelijkheden, volgens welke aan de hierboven bedoelde bezwaren wordt
tegemoetgekomen. Daarbij zijn wij tot de conclusie gekomen, dat het
maken van een ongelijkvloerse kruising als de enige afdoende op
lossing moet worden aangemerkt. Wij hebben dan ook opdracht gegeven
de mogelijkheden daarvan te bestuderen en een plan daarvoor te ont
werpen. Het spreekt vanzelf, dat dit geen eenvoudige opgaaf is, te
minder nu zo veel mogelijk rekening moet worden gehouden met de
bestaande bebouwing. Het is ons dan ook nog niet mogelijk, U over
een dergelijke ongelijkvloerse kruising nadere mededelingen te
doen. Wel kunnen wij U mededelen, dat wij ons hebben verenigd met
een globaal plan tot het aanzienlijk verbeteren van de huidige
kruising en de verbinding tussen de oostelijke helft van de Ver
lengde Schrans en 't Nijlan voor het langzame verkeer. Deze maat
regelen kunnen weliswaar niet voorzien in de toekomstige behoefte
en moeten derhalve als voorlopig worden aangemerkt, doch wij achten
het niettemin verantwoord en gewenst deze voorlopige maatregelen
te treffen. Bedoeld globaal plan wordt thans uitgewerkt en zal zo
spoedig mogelijk aan Uw Raad worden voorgelegd.
Doortrekken
en verbete
ren Marshall-
weg.
Het is U bekend, dat één gedeelte van het plan tot het door
trekken en verbeteren van de Marshallweg inmiddels is uitgevoerd,
namelijk het gedeelte ten westen van de spoorlijn Leeuwarden-Stiens
Een ander gedeelte, de demping van de mond van de spoorweghaven
c.a., is in uitvoering tegelijk met de werken ter vernieuwing van