pjj 1 I - 35 - >0' Se» 2e Kanaal- nieuwe 2e Kanaalbrug is in volle gang. Wij verwachten, dat deze brug orug en ver- tegen he-t eind van 1966 gereed zal zijn. De plannen voor de verbe- vanging Poppebrug. tering van de Julianastraat en de Franklinstraat, waarin tevens is begrepen het afbreken van de Poppebrug en het ter plaatse aanbrengen van een dam, zijn gereed en ter goedkeuring ingediend bij de sub sidiërende instanties. Het spreekt vanzelf, dat wij zullen trachten al deze werken voltooid te krijgen ten tijde van het gereedkomen van de nieuwe 2e Kanaalbrug. Oostergoplein. De huidige kruising Verlengde Schrans, Julianalaan en Ald- lansdyk is niet bevredigend. V/el is de Verlengde Schrans ter plaatse nog een voorrangsweg en hebben de getroffen verkeersmaatregelen een belangrijke beveiligende werking, dit betekent allerminst, dat de bestaande toestand lang kan worden gehandhaafd. Dagelijks ontstaan hier voor het verkeer gevaarlijke situaties. Dit klemt te meer naar mate in het uitbreidingsplan t AI. .lan meer scholen in gebruik komen. V/ij denken hier vooral aan de nu nog in aanbouw zijnde lagere tech nische school en de rijkskweekschool. Met het oog op het bovenstaande hebben wij ons beraden op mo gelijkheden, volgens welke aan de hierboven bedoelde bezwaren wordt tegemoetgekomen. Daarbij zijn wij tot de conclusie gekomen, dat het maken van een ongelijkvloerse kruising als de enige afdoende op lossing moet worden aangemerkt. Wij hebben dan ook opdracht gegeven de mogelijkheden daarvan te bestuderen en een plan daarvoor te ont werpen. Het spreekt vanzelf, dat dit geen eenvoudige opgaaf is, te minder nu zo veel mogelijk rekening moet worden gehouden met de bestaande bebouwing. Het is ons dan ook nog niet mogelijk, U over een dergelijke ongelijkvloerse kruising nadere mededelingen te doen. Wel kunnen wij U mededelen, dat wij ons hebben verenigd met een globaal plan tot het aanzienlijk verbeteren van de huidige kruising en de verbinding tussen de oostelijke helft van de Ver lengde Schrans en 't Nijlan voor het langzame verkeer. Deze maat regelen kunnen weliswaar niet voorzien in de toekomstige behoefte en moeten derhalve als voorlopig worden aangemerkt, doch wij achten het niettemin verantwoord en gewenst deze voorlopige maatregelen te treffen. Bedoeld globaal plan wordt thans uitgewerkt en zal zo spoedig mogelijk aan Uw Raad worden voorgelegd. Doortrekken en verbete ren Marshall- weg. Het is U bekend, dat één gedeelte van het plan tot het door trekken en verbeteren van de Marshallweg inmiddels is uitgevoerd, namelijk het gedeelte ten westen van de spoorlijn Leeuwarden-Stiens Een ander gedeelte, de demping van de mond van de spoorweghaven c.a., is in uitvoering tegelijk met de werken ter vernieuwing van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 190