Ho. 19886. BE RAAD DER GEI.IEEÏiTE LEEURARBEIT Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 23 no vember 1965 (bijlage 110. 385); Ti ~t Q T TT T rp o JJ ih O Jj u -L I 0 I. tot het vernieuwen van do walmuren van do stadsgracht tussen de Tontjepijp en de Langcpijp overeenkomstig do bij dit besluit be horende tekeningen nos 7-27-01 en 7-27-02; II. voor do uitvoering van het onder i bedoelde v/erk een krediet be schikbaar te stellen van f.450.000.--. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Verbreding en verbetering van het noordelijke gedeelte van de Schrans, Bijlage no. 386. Leeuwarden, 23 november 1965. Aan de Gemeenteraad. Uw Raad besloot op 16 juni j.l. tot het aangaan van een overeenkomst met de N.V, Nederlandse Spoorwegen inzake het verbreden c.a, van de over weg bij km. 26.536 van de spoorweg Harlingen-Nieuwe Schans (overweg Schrans) en voor de uitvoering van dit werk een krediet beschikbaar te stellen van 78.160,--. Uit ons desbetreffend voorstel van 3 juni j.l., bijlage no. 161, blijkt, dat de werken tot verplaatsing van de afsluitbomen en het aan brengen van de verhardingen enz. tussen de spoorrails door de N.S. zullen worden uitgevoerd en dat de Gemeente dient te zorgen voor het aanpassen van de aansluitende weggedeelten aan de nieuwe situatie. Voorts deelden wij U mede, dat het plan voor de van Gemeentewege uit te voeren werken in een vergevorderd stadium van voorbereiding verkeerde en dat dit plan op korte termijn aan Uw Raad ter vaststelling zou worden aangeboden. Het verheugt ons deze toezegging thans te kunnen inlossen. Het uitge werkte plan betreffende bovenbedoelde aangelegenheid ligt bij de stukken voor U ter inzage. Volgens dit plan, dat zich uitstrekt van het Zuiderplein tot aan de Raadhuisstraat, krijgt de rijweg over de gehele lengte een breedte van 2 x 6.00 m» Ter plaatse van de spoorwegovergang worden de rijbanen geschei den door een verhoogde vluchtstrook ter breedte van 1.00 m; overigens zullen de rijbanen worden gescheiden door een aslijn van witte verkeers- stenen. Waar nodig zullen ook kantlijnen van witte verkeersstenen worden aangebracht. Be verharding van de rijbanen zal bestaan uit klinkers. Be Hollanderdijk zal op de plaats van de panden Schrans 4 en 6 haaks op de Schrans worden aangesloten met aan het einde van de Hollanderdijk een ver keersgeleider. Be trottoirs en de riolering zullen aan de nieuwe situatie worden aangepast. Voor een nadere oriëntering mogen wij U naar de bij de stukken gevoegde tekening no. B-46-O4 verwijzen. Be kosten van deze werk zaamheden en de daaraan verbonden leveranties worden - inclusief die van het verleggen van kabels en buizen enz. - geraamd op 130.000,--. Volledigheidshalve vermelden wij hierbij, dat, alvorens tot de uit voering van dit werk kan worden overgegaan, de panden Schrans 4 en 6 nog moeten worden ontruimd en afgebroken, dat aan de noordzijde van de Hol landerdijk een strook grond van de N.S. moet worden aangekocht, dat de in deze grondstrook aanwezige benzinetanks zullen moeten worden verplaatst en dat nog een regeling zal moeten worden getroffen omtrent het verplaatsen van de benzinepompen aan de oostzijde van de Schrans. Wij hopen, dat al deze belemmeringen zo tijdig uit de weg kunnen worden geruimd, dat de uit voering van de verschillende werkzaamheden in het voorjaar van 1966 ter hand kan worden genomen. Be uit de investering voortvloeiende kapitaalslasten bedragen bij een afschrijvingstermijn van 40 jaar en een rente van 4naar raming 9*180,--. Bit bedrag kan op de stelpost voor de kapitaalslasten van nieuwe werken in mindering worden gebracht. Onder mededeling, dat de commissie voor openbare werken en de financiële commissie zich met het plan kunnen verenigen, geven wij U in overweging te besluiten overeenkomstig het hierbij gevoegde ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 390