Ho. 19886.
BE RAAD DER GEI.IEEÏiTE LEEURARBEIT
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 23 no
vember 1965 (bijlage 110. 385);
Ti ~t Q T TT T rp o
JJ ih O Jj u -L I 0
I. tot het vernieuwen van do walmuren van do stadsgracht tussen de
Tontjepijp en de Langcpijp overeenkomstig do bij dit besluit be
horende tekeningen nos 7-27-01 en 7-27-02;
II. voor do uitvoering van het onder i bedoelde v/erk een krediet be
schikbaar te stellen van f.450.000.--.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verbreding en verbetering van het noordelijke gedeelte van de Schrans,
Bijlage no. 386. Leeuwarden, 23 november 1965.
Aan de Gemeenteraad.
Uw Raad besloot op 16 juni j.l. tot het aangaan van een overeenkomst
met de N.V, Nederlandse Spoorwegen inzake het verbreden c.a, van de over
weg bij km. 26.536 van de spoorweg Harlingen-Nieuwe Schans (overweg Schrans)
en voor de uitvoering van dit werk een krediet beschikbaar te stellen van
78.160,--.
Uit ons desbetreffend voorstel van 3 juni j.l., bijlage no. 161,
blijkt, dat de werken tot verplaatsing van de afsluitbomen en het aan
brengen van de verhardingen enz. tussen de spoorrails door de N.S. zullen
worden uitgevoerd en dat de Gemeente dient te zorgen voor het aanpassen van
de aansluitende weggedeelten aan de nieuwe situatie. Voorts deelden wij U
mede, dat het plan voor de van Gemeentewege uit te voeren werken in een
vergevorderd stadium van voorbereiding verkeerde en dat dit plan op korte
termijn aan Uw Raad ter vaststelling zou worden aangeboden.
Het verheugt ons deze toezegging thans te kunnen inlossen. Het uitge
werkte plan betreffende bovenbedoelde aangelegenheid ligt bij de stukken
voor U ter inzage.
Volgens dit plan, dat zich uitstrekt van het Zuiderplein tot aan de
Raadhuisstraat, krijgt de rijweg over de gehele lengte een breedte van
2 x 6.00 m» Ter plaatse van de spoorwegovergang worden de rijbanen geschei
den door een verhoogde vluchtstrook ter breedte van 1.00 m; overigens
zullen de rijbanen worden gescheiden door een aslijn van witte verkeers-
stenen. Waar nodig zullen ook kantlijnen van witte verkeersstenen worden
aangebracht. Be verharding van de rijbanen zal bestaan uit klinkers. Be
Hollanderdijk zal op de plaats van de panden Schrans 4 en 6 haaks op de
Schrans worden aangesloten met aan het einde van de Hollanderdijk een ver
keersgeleider. Be trottoirs en de riolering zullen aan de nieuwe situatie
worden aangepast. Voor een nadere oriëntering mogen wij U naar de bij de
stukken gevoegde tekening no. B-46-O4 verwijzen. Be kosten van deze werk
zaamheden en de daaraan verbonden leveranties worden - inclusief die van
het verleggen van kabels en buizen enz. - geraamd op 130.000,--.
Volledigheidshalve vermelden wij hierbij, dat, alvorens tot de uit
voering van dit werk kan worden overgegaan, de panden Schrans 4 en 6 nog
moeten worden ontruimd en afgebroken, dat aan de noordzijde van de Hol
landerdijk een strook grond van de N.S. moet worden aangekocht, dat de in
deze grondstrook aanwezige benzinetanks zullen moeten worden verplaatst
en dat nog een regeling zal moeten worden getroffen omtrent het verplaatsen
van de benzinepompen aan de oostzijde van de Schrans. Wij hopen, dat al
deze belemmeringen zo tijdig uit de weg kunnen worden geruimd, dat de uit
voering van de verschillende werkzaamheden in het voorjaar van 1966 ter
hand kan worden genomen.
Be uit de investering voortvloeiende kapitaalslasten bedragen bij een
afschrijvingstermijn van 40 jaar en een rente van 4naar raming
9*180,--. Bit bedrag kan op de stelpost voor de kapitaalslasten van
nieuwe werken in mindering worden gebracht.
Onder mededeling, dat de commissie voor openbare werken en de
financiële commissie zich met het plan kunnen verenigen, geven wij U in
overweging te besluiten overeenkomstig het hierbij gevoegde ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen Burgemeester.
de Jong Secretaris.