54 - Hoofdstuk III. Volgno. 80. itrusting politie. 1Een lid vroeg of het College in lichtingen kan verstrekken over de mening van de Burgemeester "betreffende eventuele wederinvoe ring van paarden bij de politie dienst. Volgno. 92. Yerkeersvoorzieningen. 1Een lid vroeg in hoeverre er in de omgeving van de Noorderbrug voorzieningen zullen worden ge troffen voor het oversteken van voetgangers. 2. Een lid vroeg of een oversteek plaats voor voetgangers kan worden gemaakt in de Spanjaards laan bij het Rengerspark (kin derboerderij 3. Een lid drong er op aan in straten met veel oversteekplaat sen voor voetgangers borden te plaatsen met het opschrift; "Stadslichten". De oversteek plaatsen zullen dan beter zicht baar zijn. Een betere markering van de zebra's, b.v. op de manier die in de Valeriusstraat wordt toegepast, werd bepleit. 4. Een ander lid wees er op dat een van de nieuwe kleine vlucht heuvels op het kruispunt Wes- terplantage-Nieuwestad te ver in de richting van de Nieuwestad uit steekt 5. Een lid wees op de onbevredi gende situatie aan de noord zijde van de Vrouwenpoortsbrug, waar de V/estersingel op de Har- lingersingel uitmondt. Het van de Harlingersingel komende ver keer moet hier voorrang geven aan het verkeer, dat van de Westersingel komt. Dit lid pleitte er voor hier een voor rangskruising te maken, met voorrang voor het verkeer, dat van de Harlingersingel komt. Wij zijn niet in staat hierover in lichtingen te verstrekken. 1 en 2 Wij achten dit vooralsnog niet nodig. Bij het voeren van stadslichten worden auto's veelal slecht opgemerkt. Het voeren van groot licht (uiter aard gedimd) verdient de voorkeur. Voor zebrapad-verlichting bestaan tal van methoden, die geen van alle geheel bevredigen. Momenteel stelt de Stichting Wetenschappelijk Ver- keersonderzoek een landelijk onder zoek in. In afwachting van de uit slag van dit onderzoek achten wij het niet wenselijk deze materie zelf ter hand te nemen. V/ij delen deze mening niet. De be tekenis der heuvels als geleidings stroken zal overigens worden geaccen tueerd door strepen, vlakken en pij len. Mocht in de praktijk enige correctie nodig blijken, dan zullen wij hiertoe opdracht geven. Wij zijn bereid de situatie ter plaatse nog eens te overwegen in het kader van de in voorbereiding zijnde wijziging van het tracé Harlinger singel -Spanjaardslaan. MarimmJHL

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 448