k - ,yk.1BJLJ, ■ITT No. 14705, DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 30 augus tus 1965 (bijlage no. 276); BESLUIT gerekend met^ingang van 1 mei 1965, voor het tijdvak eindigende 7 november I960, aan de Friese Coöperatieve Vee-afzetvereniging ("F.C.E."), gevestigd te Leeuwarden, te verhuren, de op de bij dit besluit behorende tekening met Ka 1 aangeduide kantoorruimte, deel uit makende van de frontbebouwing van de Frieslandhal aan de Heliconweg, tegen een huurprijs van 1.500,-- per jaar en verder onder de be dingen, welke zijn opgenomen in de bij dit besluit behorende ontwerp- huurovereenkomst Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorz itter Secretaris Demping Vliet. Bijlage no. 277- Leeuwarden, 30 augustus 1965- Aan de Gemeenteraad. Ter gelegenheid van de behandeling van het plan voor de binnenstad en van het structuurplan voor onze Gemeente is van onze zijde enige malen gewezen op de noodzakelijkheid van demping van het Vliet. In ons voorstel van 16 juli j.l. met betrekking tot de 'verbetering van de Franklinstraat hebben wij voorts reeds vermeid, dat plannen worden voorbereid tot demping van genoemd vaarwater. Wij mogen U voor een en ander verwijzen naar de bij lagen nos. 85, 102, 103 en 210 van 1965- Als voornaamste reden voor de demping hebben wij in de hierboven aan gehaalde bijlagen aangevoerd het verbeteren van de verbinding tussen de oostelijke stadswijk(en) en de binnenstad, welke verbinding thans volstrekt onvoldoende is. Naast de Groningerstraatweg, die thans nog een dubbele functie vervult, namelijk zowel voor het doorgaande als voor het plaatse lijke verkeer, dient naar onze mening een tweede, goede verbinding tussen het stadscentrum en de oostelijke stadswijken tot stand-te worden gebracht. Vooral wanneer overeenkomstig het door Uw Raad aanvaarde structuurplan ten oosten van de bestaande bebouwing niéuwe stadswijken zullen verrijzen, zal de behoefte aan een vlottere verbinding tussen deze wijken en de binnen stad zich in nog sterkere mate doen gevoelen. Naar onze mening leent het gedempte Vliet zich uitermate voor dit doel, omdat met gebruikmaking van de daar aanwezige ruimte een rechtstreekse en een ruime verbinding kan ontstaan. Daarnaast hebben wij gesteld, dat demping van het Vliet van belang is uit een oogpunt van kostenbesparing. Verschillende gedeelten van de wal- muren van dit vaarwater verkeren namelijk in een zeer slechte staat, zodat verbetering en/of vernieuwing van deze gedeelten op korte termijn nood zakelijk wordt. Demping van het vaarwater betekent, dat de Gemeente voor altijd van een zware financiële last zal zijn bevrijd. Vervolgens wijzen wij op de wenselijkheid van sanering van verschil lende langs het Vliet gelegen buurten. Om tot die sanering te kunnen komen zal het noodzakelijk zijn over te gaan tot demping van genoemd water en tot het aanleggen ter plaatse van een weg. Aldus zullen de betreffende buurten veel beter bereikbaar worden dan thans het geval is. Deze betere bereikbaarheid en de ligging aan of in de onmiddellijke nabijheid van een belangrijke verkeersweg zal ontegenzeggelijk een vlotte sanering in de hand werken Ten slotte herinneren wij U aan Uw besluit van 28 juli j.l., onder meer strekkende tot het leggen van een dam in het Vliet in het kader van de voltooiing van de ringweg. Door het Vliet ter plaatse van do huidige Poppebrug af te sluiten, verliest het gedeelte tussen de Camminghabrug en de Poppebrug voor de scheepvaart reeds elke betekenis. De betekenis van het Vliet voor de scheepvaart neemt overigens voortdurend af, mede als gevolg van het steeds meer uit de vaart nemen van kleinere schepen, schepen derhalve die in aanmerking komen voor bevaring van het Vliet. Op grond van deze gewijzigde omstandigheden achten wij het volkomen verantwoord het ge hele Vliet tussen de Boomsbrug en de Poppebrug te dempen. Wij hebben ons uiteraard ook beraden over de gevolgen, die demping van het Vliet uit een oogpunt van stedeschoon zal hebben. Daarbij hebben wij tevens aandacht geschonken aan de bezwaren, die de Bond Heemschut en Het Friesch Genootschap ter gelegenheid van de behandeling van het binnenstadsplan met betrekking tot de demping van het Vliet ter konnis van Uw Raad hebben gebracht. Adressanten stolden toen, dat de stadswijken, ge legen ten oosten van de- stadsgracht, reeds op tal van plaatsen verbinding met de stad hebben. Wij mogen daartegenover stellen, dat deze verbinding

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 44