volstrekt onvoldoende is, een omstandigheid, die zich na verloop van tijd nog veel pijnlijker zal doen gevoelen dan thans reeds het geval is, Adres santen vrezen, dat een gedempt Vliet eerder zal leiden tot een verkeers- injectie van de stadskern, dan dat deze demping aan de structuur van de binnenstad ten goede zou komen. Deze vrees hebben wij allerminst. De bin nenstad zal ook voor het gemotoriseerde verkeer bereikbaar moeten blijven. Bij het opstellen van het plan voor de binnenstad is met dit feit rekening gehouden, doch er is naar gestreefd een zodanige oplossing te vinden, dat dit verkeer zo weinig mogelijk de stad zal doorkruisen. Vandaar dat alle van buiten komende verkeer op de zogenaamde binnenring wordt gevoerd. Een van de verkeersaders tot die binnenring zal het gedempte Vliet moeten zijn. Het spreekt naar onze mening vanzelf, dat het niet voor de binnenstad be stemde verkeer buiten de stad zal blijven. Wij hechten dan ook geen waarde aan de stelling, dat demping van het Vliet zal leiden tot een verkeersin- jectie van de city. De bezwaren van adressanten tegen aantasting van het stedeschoon door demping van genoemd water delen wij evenmin. De fraaie pakhuizen aan het westelijke deel van het Vliet, waarvan adressanten spreken, zijn slechts zeer weinig in getal. De esthetische waarde van deze gebouwen die uiter aard gehandhaafd worden, achten wij voor de huidige omgeving niet zo groot dat zij het openhouden van het water kunnen rechtvaardigen.- De aldus te handhaven toestand weegt geenszins op tegen de voordelen van de demping. Bij zorgvuldige bestudering van de situatie van en rondom het Vliet zijn wij tot de conclusie gekomen, dat bij demping van het Vliet een stedebouw- kundige toestand kan ontstaan, die alleszins aanvaardbaar is. Het zal uiteraard nodig zijn op bepaalde punten bijzondere voorzleningen te treffen, doch wanneer deze met zorg worden getroffen zal stellig een toestand kun nen worden geschapen, die niet alleen acceptabel moet worden genoemd, maar die tevens een duidelijke verbetering zal betekenen van de momenteel allesbehalve fraaie aanblik van het Vliet en de omgeving daarvan. Hoewel wij ons bewust zijn van het feit, dat aan de demping van het Vliet verschillende niet te onderschatten consequenties zijn verbonden, hebben wij op grond van al de vorenstaande overwegingen besloten aan de directeur der Openbare Werken te verzoeken een plan te ontwerpen voor het dempen van het Vliet en het aanleggen van een rijweg enz. op het gedempte vaartgedeelte Alvorens in te gaan op dit plan, dat bij de stukken voor U ter inzage is gelegd, menen wij goed te doen Uw aandacht te vestigen op de consequen tie van uitvoering van het plan voor verschillende aan het Vliet geves tigde bedrijven. Een aantal van deze bedrijven maakt voor het aan- en af voeren van grondstoffen en producten gebruik van schepen, die lossen en laden in het Vliet. Demping van dit vaarwater, dat, zoals hierboven reeds werd opgemerkt, voor de scheepvaart voortdurend van minder belang wordt, betekent, dat deze bedrijven in het vervolg op het wegvervoer zullen zijn aangewezen, hetgeen in sommige gevallen nadelen kan opleveren. In ons voorstel van 16 juli j1bijlage no. 210, wezen wij ook al op dit aspect. Wij stelden daarbij, dat de Gemeente in dergelijke gevallen op geen enkele juridisohe basis kan worden verplicht tot het toekennen van schadevergoedingen. Wij verklaarden ons niettemin bereid onze medewer king te verlenen aan het toekennen van een tegemoetkoming aan de bedrijven, die daarvoor naar ons oordeel in aanmerking komen. Alhoewel die verklaring speciaal werd afgelegd met betrekking tot de bedrijven, gevestigd aan het Vliet tussen de Camminghabrug en de Poppebrug, spreekt het vanzelf, dat deze ook geldt voor de verder aan het Vliet gevestigde bedrijven. Wij hebben terzake reeds een aantal besprekingen gevoerd, doch wij stellen ons voor deze besprekingen af te ronden en ons met voorstellen daaromtrent tot Uw Raad te wenden, nadat U heeft besloten tot demping van het Vliet over te gaan. Wij merken in dit verband nog cp, dat Uw Raad op 8 mei 1963 heeft besloten aan de N.V. Koopmans Meelfabrieken een geldlening, groot 900»000,-- te verstrekken voor het financieren van de verplaatsing van de bloemfabriek van het Noordvliet naar de De Merodestraat Om het Uw Raad mogelijk te maken tot een verantxwoorde oordeelsvorming te komen hebben wij een globale opzet gemaakt van de kosten, die zullen moeten worden gemaakt bij het open houdenvoor de scheepvaart van het ge hele Vliet en bij 'het dempen van dat water. Bij handhaving van het Vliet zal in ieder geval over een lengte van 620 m moeten worden overgegaan tot het vernieuwen van kademuren. De kosten hier van kunnen worden geraamd op 800.000,-- De vervanging van de huidige Poppebrug door een nieuwe beweegbare brug zal een uitgaaf vergen van 1.500.000,-- De gekapitaliseerde bedieningskosten van de brug kunnen worden gesteld op 280.000,-- Voor de vernieuwing van de Camminghabrug en de Boomsbrug (laatstgenoemde brug zal zeker binnen 20 jaar door een nieuwe moeten worden vervangen) zal een bedrag benodigd zijn van 1 .-200.000,-- In totaal zal derhalve moeten worden besteed f 3 780.000-- De kosten van demping van het Vliet zijn berekend op f 1.775*000,-- Wegens schadevergoeding, te verlenen aan gedupeerde bedrijven aan het Vliet, zal uiteindelijk voor rekening van de Gemeente blijven 600.000,-- 2.575» 000 zodat de demping van het Vliet I.4O5.OOO,-- voordeliger is dan handhaving van dat water voor de scheepvaart. Deze vergelijking wordt geheel anders, wanneer men ■vel uitgaat van het leggen van een dam door het Vliet in het tracé van de ringweg, waartoe Uw Raad op 28 juli j.l. besloot, doch overigens het water in tact iaat. In dat geval kan de volgende kostenvergelijking worden opgesteld: Kosten van vernieuwing van de walmuren over een lengte van 620 meter 800.000,-- vernieuwing van de Camminghabrug en de Boomsbrug 1200.000-- Totale kosten 2.000.000,-- Daartegenover kunnen worden gesteld: kosten demping Vliet 1.775.000,-- schadevergoeding aan bedrijven tussen de Boomsbrug en de Camminghabrug 500.000,2075000 -- De kosten van demping van het Vliet zijn volgens deze opstelling derhalve 75.000,-- hoger dan die van het in stand houden van het water, waarbij derhalve slechts een deel als vaarwater zou kunnen worden gehandhaafd. Wanneer het mogelijk is voor slechts 75.OOO,een belangrijke en noodzakelijke verbinding tot stand te brengen tussen de oostelijke stads- wijk(en) en het stadscentrum, dan geeft ons dit feit oen nog groter vrij moedigheid U voor te stellen tot volledige demping van het Vliet te be sluiten Ons thans bepalende tot het door de Directeur der Ojoenbare Werken ont worpen plan tot demping van het Vliet, merken wij op, dat bij de opzet van het plan is uitgegaan van de aanleg van een doorgaande rijbaan tussen de Boomsbrug en de Poppebrug ter breedte van 11 m, waarvoor een zo gunstig mogelijk tracé is gekozen. De rijbaan, die een asfaltverharding zal krijgen, is opgebouwd uit twee stroken, elk breed 2.5O m, bestemd voor het rijwiel en bromfietsverkeerDaartussen zijn twee rijstroken, elk 3 m breed, A^oor het verkeer geprojecteerd. De scheiding tussen deze stroken kunnen met strepen op het wegdek worden aangegeven. Waar zulks mogelijk is in verband met de aanwezige bebouwing zullen trottoirs Airorden aangelegd. Daarvoor zul len een aantal gedeelten van tuintjes, stoepen, overritten e.d. moeten worden aangekocht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 45