volstrekt onvoldoende is, een omstandigheid, die zich na verloop van tijd
nog veel pijnlijker zal doen gevoelen dan thans reeds het geval is, Adres
santen vrezen, dat een gedempt Vliet eerder zal leiden tot een verkeers-
injectie van de stadskern, dan dat deze demping aan de structuur van de
binnenstad ten goede zou komen. Deze vrees hebben wij allerminst. De bin
nenstad zal ook voor het gemotoriseerde verkeer bereikbaar moeten blijven.
Bij het opstellen van het plan voor de binnenstad is met dit feit rekening
gehouden, doch er is naar gestreefd een zodanige oplossing te vinden, dat
dit verkeer zo weinig mogelijk de stad zal doorkruisen. Vandaar dat alle
van buiten komende verkeer op de zogenaamde binnenring wordt gevoerd. Een
van de verkeersaders tot die binnenring zal het gedempte Vliet moeten zijn.
Het spreekt naar onze mening vanzelf, dat het niet voor de binnenstad be
stemde verkeer buiten de stad zal blijven. Wij hechten dan ook geen waarde
aan de stelling, dat demping van het Vliet zal leiden tot een verkeersin-
jectie van de city.
De bezwaren van adressanten tegen aantasting van het stedeschoon door
demping van genoemd water delen wij evenmin. De fraaie pakhuizen aan het
westelijke deel van het Vliet, waarvan adressanten spreken, zijn slechts
zeer weinig in getal. De esthetische waarde van deze gebouwen die uiter
aard gehandhaafd worden, achten wij voor de huidige omgeving niet zo groot
dat zij het openhouden van het water kunnen rechtvaardigen.- De aldus te
handhaven toestand weegt geenszins op tegen de voordelen van de demping.
Bij zorgvuldige bestudering van de situatie van en rondom het Vliet zijn
wij tot de conclusie gekomen, dat bij demping van het Vliet een stedebouw-
kundige toestand kan ontstaan, die alleszins aanvaardbaar is. Het zal
uiteraard nodig zijn op bepaalde punten bijzondere voorzleningen te treffen,
doch wanneer deze met zorg worden getroffen zal stellig een toestand kun
nen worden geschapen, die niet alleen acceptabel moet worden genoemd, maar
die tevens een duidelijke verbetering zal betekenen van de momenteel
allesbehalve fraaie aanblik van het Vliet en de omgeving daarvan.
Hoewel wij ons bewust zijn van het feit, dat aan de demping van het
Vliet verschillende niet te onderschatten consequenties zijn verbonden,
hebben wij op grond van al de vorenstaande overwegingen besloten aan de
directeur der Openbare Werken te verzoeken een plan te ontwerpen voor het
dempen van het Vliet en het aanleggen van een rijweg enz. op het gedempte
vaartgedeelte
Alvorens in te gaan op dit plan, dat bij de stukken voor U ter inzage
is gelegd, menen wij goed te doen Uw aandacht te vestigen op de consequen
tie van uitvoering van het plan voor verschillende aan het Vliet geves
tigde bedrijven. Een aantal van deze bedrijven maakt voor het aan- en af
voeren van grondstoffen en producten gebruik van schepen, die lossen en
laden in het Vliet. Demping van dit vaarwater, dat, zoals hierboven reeds
werd opgemerkt, voor de scheepvaart voortdurend van minder belang wordt,
betekent, dat deze bedrijven in het vervolg op het wegvervoer zullen
zijn aangewezen, hetgeen in sommige gevallen nadelen kan opleveren. In
ons voorstel van 16 juli j1bijlage no. 210, wezen wij ook al op dit
aspect. Wij stelden daarbij, dat de Gemeente in dergelijke gevallen op
geen enkele juridisohe basis kan worden verplicht tot het toekennen van
schadevergoedingen. Wij verklaarden ons niettemin bereid onze medewer
king te verlenen aan het toekennen van een tegemoetkoming aan de bedrijven,
die daarvoor naar ons oordeel in aanmerking komen. Alhoewel die verklaring
speciaal werd afgelegd met betrekking tot de bedrijven, gevestigd aan het
Vliet tussen de Camminghabrug en de Poppebrug, spreekt het vanzelf, dat
deze ook geldt voor de verder aan het Vliet gevestigde bedrijven. Wij hebben
terzake reeds een aantal besprekingen gevoerd, doch wij stellen ons voor deze
besprekingen af te ronden en ons met voorstellen daaromtrent tot Uw Raad
te wenden, nadat U heeft besloten tot demping van het Vliet over te gaan.
Wij merken in dit verband nog cp, dat Uw Raad op 8 mei 1963 heeft besloten
aan de N.V. Koopmans Meelfabrieken een geldlening, groot 900»000,-- te
verstrekken voor het financieren van de verplaatsing van de bloemfabriek
van het Noordvliet naar de De Merodestraat
Om het Uw Raad mogelijk te maken tot een verantxwoorde oordeelsvorming
te komen hebben wij een globale opzet gemaakt van de kosten, die zullen
moeten worden gemaakt bij het open houdenvoor de scheepvaart van het ge
hele Vliet en bij 'het dempen van dat water.
Bij handhaving van het Vliet zal in ieder geval over een lengte van 620 m
moeten worden overgegaan tot het vernieuwen van kademuren. De kosten hier
van kunnen worden geraamd op 800.000,--
De vervanging van de huidige Poppebrug door een nieuwe
beweegbare brug zal een uitgaaf vergen van 1.500.000,--
De gekapitaliseerde bedieningskosten van de brug kunnen
worden gesteld op 280.000,--
Voor de vernieuwing van de Camminghabrug en de Boomsbrug
(laatstgenoemde brug zal zeker binnen 20 jaar door een
nieuwe moeten worden vervangen) zal een bedrag benodigd
zijn van 1 .-200.000,--
In totaal zal derhalve moeten worden besteed f 3 780.000--
De kosten van demping van het Vliet zijn
berekend op f 1.775*000,--
Wegens schadevergoeding, te verlenen
aan gedupeerde bedrijven aan het Vliet,
zal uiteindelijk voor rekening van de
Gemeente blijven 600.000,-- 2.575» 000
zodat de demping van het Vliet I.4O5.OOO,--
voordeliger is dan handhaving van dat water voor de scheepvaart.
Deze vergelijking wordt geheel anders, wanneer men ■vel uitgaat van het
leggen van een dam door het Vliet in het tracé van de ringweg, waartoe Uw
Raad op 28 juli j.l. besloot, doch overigens het water in tact iaat. In dat
geval kan de volgende kostenvergelijking worden opgesteld:
Kosten van vernieuwing van de walmuren over een lengte
van 620 meter 800.000,--
vernieuwing van de Camminghabrug en de Boomsbrug 1200.000--
Totale kosten 2.000.000,--
Daartegenover kunnen worden gesteld:
kosten demping Vliet 1.775.000,--
schadevergoeding aan bedrijven tussen
de Boomsbrug en de Camminghabrug 500.000,2075000 --
De kosten van demping van het Vliet zijn volgens deze
opstelling derhalve 75.000,--
hoger dan die van het in stand houden van het water, waarbij derhalve
slechts een deel als vaarwater zou kunnen worden gehandhaafd.
Wanneer het mogelijk is voor slechts 75.OOO,een belangrijke en
noodzakelijke verbinding tot stand te brengen tussen de oostelijke stads-
wijk(en) en het stadscentrum, dan geeft ons dit feit oen nog groter vrij
moedigheid U voor te stellen tot volledige demping van het Vliet te be
sluiten
Ons thans bepalende tot het door de Directeur der Ojoenbare Werken ont
worpen plan tot demping van het Vliet, merken wij op, dat bij de opzet van
het plan is uitgegaan van de aanleg van een doorgaande rijbaan tussen de
Boomsbrug en de Poppebrug ter breedte van 11 m, waarvoor een zo gunstig
mogelijk tracé is gekozen. De rijbaan, die een asfaltverharding zal krijgen,
is opgebouwd uit twee stroken, elk breed 2.5O m, bestemd voor het rijwiel
en bromfietsverkeerDaartussen zijn twee rijstroken, elk 3 m breed, A^oor
het verkeer geprojecteerd. De scheiding tussen deze stroken kunnen met
strepen op het wegdek worden aangegeven. Waar zulks mogelijk is in verband
met de aanwezige bebouwing zullen trottoirs Airorden aangelegd. Daarvoor zul
len een aantal gedeelten van tuintjes, stoepen, overritten e.d. moeten
worden aangekocht.