No. 2358.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 14 februc
966 (bijlage no. 69)
BESLUIT
I. het verbouwen en uitbreiden van het Openbaar Slachthuis aan dc Sue
kertrekweg, alhier, ondershands aan te besteden;
II. Burgemeester en Wethouders te machtigen de uitvoering van her on
der I bedoelde werk op te dragen aan de door hen aan te wijzen
aannemer en tegen een nader door hen met die aannemer overeen te
komen bedrag.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris
Koelwatercircuit Provinciaal Electriciteits Bedrijf in Friesland.
Bijlage no.70 Leeuwarden, februari 1966.
Aan de Gemeenteraad.
Een onderzoek, van provinciewege ingesteld naar de voorziening van
koelwater ten behoeve van de in onze Gemeente gevestigde centrale van het
provinciaal electriciteitsbedrijfheeft uitgewezen dat het oestaande cir
cuit in warme dagen onvoldoende koeling zal geven voor de tot 200 M.W.
vergrote centrale. Ter informatie wijzen wij U er op, dat dit bestaande
circuit is samengesteld uit drie delen, te weten een oostelijk deel over
het Nieuwe Kanaal en het Vliet, een westelijk deel over het Nieuwe Kanaal,
de Oostergracht en het Vliet en ten slotte een westelijk deel over het
Nieuwe Kanaal, de gehele stadsgracht en het Vliet. Een kaart, waarop dit
circuit is aangegeven hebben wij bij de stukken ter inzage gelegd. Met het
oog op de voorgenomen en de intussen tot stand gekomen uitbreiding van de
centrale tot een capaciteit van 200 M.W. heeft het provinciaal electrici-
teitsbedrijf omgezien naar andere mogelijkheden om te voorzien in de be
hoefte aan voldoende koelwater. Deze kwestie werd nog urgenter door het
voornemen van onze Gemeente om een deel van het Vliet te dempen.
Terzake gemaakte studies hebben geresulteerd in een aanbeveling tot
het me,ken van een nieuw, groot koelwatercircuit, samengesteld uit respec
tievelijk de Tijnje, de Greuns, een gedeelte van het Van Harinxmakanaal
het Ouddeel, de Kurkemeer en het oostelijk gedeelte van het Vliet. Ook van
dit circuit hebben wij een kaart voor U bij de stukken ter inzage gelegd.
Teneinde het koelwatercircuit goed te doen functioneren zal het nodig zijn
tussen de Tijnje en het Vliet een kering te maken. Eveneens zal een water
kering in het Vliet moeten worden aangebracht ten westen van de Centrale.
Deze kering is overbodig, zodra de huidige Poppebrug is vervangen door een
dam. Voor de eerst bedoelde waterkering zijn verschillende mogelijkheden
aanwezig, namelijk een enkelvoudige, beweegbare kering. Een dergelijke
oplossing stuit echter op verschillende bezwaren van technische aard, zo
als kortsluiting van het koelwatercircuit bij opening van deze waterkering
en moeilijkheden voor de scheepvaart in verband met het verval op het
nieuwe koelwatercircuit. Een andere oplossing is het maken van een dubbele
beweeguare kering, derhalve een sluis.Ebn .dergelijke voorziening is echter
zeer kostbaar en lijkt alleen al met het oog daarop niet verantwoord, te
minder wanneer wordt gelet op het bereids door Uw Raad genomen besluit om
over te gaan tot demping van een gedeelte van het Vliet. De tenslotte
overblijvende mogelijkheid om een vaste waterkering te maken lijkt ons
aanvaardbaar
Wij kunnen U mededelen, dat wij ons over de laatstgenoemde mogelijk
heid nader met het College van Gedeputeerde Staten hebben beraden. Wij
zijn daarbij tot de slotsom gekomen, dat het aanbeveling verdient om in
het verlengde van de Kanaalweg een vaste waterkering te maken en wel in de
vorm van eer dam. Wij zouden deze dam zodanig willen maken, dat daarover
een weg kan worden aangelegd. Het voordeel van een dergelijke oplossing is
dat niet alleen Schilkampen wordt ontsloten, doch tevens dat ondermeer
via deze rot het ten oosten van de Greuns aan te leggen industriegebied
kan worden ontsloten. Deze weg zal ook kunnen worden gebruikt woor het
verkeer naar het recreatiegebied Froskepolle. Het is U bekend, dat er aan
vankelijk /an uit is gegaan, dat de Esdoornstraat in oostelijke richting
zou worden doorgetrokken en dat via deze straat en een over de Kurkemeer
te bouwen vaste brug een verbinding tot stand zou worden gebracht met
Froskepolle. Door de mogelijk geworden route via de Kanaalweg te aanvaar
den kan doortrekking van de Esdoornstraat en de bouw van een brug over de