- 2 -
voor eon bedrag groot 2.050,--.
4- Earning koopsommen.
In de loop van dit jaar en van 1965 heeft Uw Raad diverse besluiten geno
men tot de aankoop van woningen' onder meer ten behoeve van de sanering,
realisering uitbreidingsplannen en voor de aanleg van een tweede zuidelijke
invalsweg ten oosten van de Schrans. Voor zoveel de aankoopsommen in 1963
niet zijn betaald, zal dit in 1966 moeten geschéden. Voorts heeft Uw Raad
besloten tot verkoop van een woning. De uit genoemde besluiten voortvloeien
de financiële consekwenties moeten nog bij wijziging van de begroting van
het Woningbedrijf voor het dienstjaar 196b worden geraamd.
Voor de aankopen moet in totaal een bedrag worden geraamd groot
525-000,-- en voor de verkoop een bedrag groot 40-600,--.
Voor een specificatie van de te ramen bedragen verwijzen wij naar de
voor Uw Raad bij de stukken ter inzage gelegde overzichten.
Tevens dzent nog te worden geraamd een bedrag groot 55-500,-- wegens
overdracht van het pand Schrans 4» dat voorlopig in het Woningbedrijf was
ondergebracht, aan de Algemene Dienst.
Openbare V/erken.
Wissesdwinger 3»
De voormalige brugwachterswoning Wissesdwinger 3 werd in 193/ van
Openbare Werken overgebracht naar het Woningbedrijf. Sindsdien is evenwel
de conciërgewoning in het hoofdgebouw van Openbare V/erken in gebruik ge
nomen voor de huisvesting van de afdeling Onderhoud C-ebouwen; de concierge
heeft het perceel Wissesdwinger 3 betrokken. Aangezien thans een nieuwe
concierge wordt aangesteld achten wij het aan te bevelen Wissesdwinger 3
definitief te bestemmen voor de huisvesting van de concierge en het pand
als weer dienstwoning naar Openbare Werken over te brengen. De boekwaarde
bedraag 2OpO--
Voor een goede huisvesting is het noodzakelijk de schoorsteen te ver
nieuwen en een slaapkamer te vergroten. Inclusief enig schilder- en behang-
werk en werkzaamheden aan de eiectrische installatie is hiermede een
bedrag van 3-200,-- gemoeid. De huisvestingskosten van Openbare V/erken
stijgen met di u bedrag. Het zal worden omgeslagen over' de uit te voeren
onderhouds- en kapitaalswerken, waarvoor kredieten beschikbaar zijn. Voor
de algemene dienst der gemeente vloeien hieruit geen hogere lasten voort.
Gemeentelijke Sociale Dienst.
De Vereniging van Directeuren van Overheidsorganen voor Sociale Arbeid
(Divosa) heeft aanbevolen de basisnormen voor sociale bijstand iets te
verhogen; hiermee is f 000,-- gemoeid. Voorts wordt voorgesteld de twee
halfjaarlijkse extra uitkeringen, die thans achtereenvolgens 2en 1% be
dragen, to brengen op 2x2%; de verhoging wordt geraamd op 20.000,--.
De Divosa adviseert verder de kleedgelden voor verpleegden te stellen
°P 4? 59 en de zakgelden op 8,90 per week. In de begroting voor 1966 is re-
rokend op resp. 3,en 5,per week. De verhoging vergt een extra uitgaa
van 160.000,Wij kunnen ons met deze adviezen verenigen -en stellen- U-voor
Iq begroting van de Gemeentelijke Sociale Dienst dienovereenkomstig to wijzigen
Het betreffende rapport van Divosa ligt voor U bij de stukken ter in
zage
De uitkeringen van de algemene dienst der gemeente aan de Gemeentelijke
Sociale Dienst worden 187-000,-- hoger geraamd.
Gemeentebegroting.
1 - Verkecrsonderzoek.
In verband met de steeds toenemende eisen die het verkeer stelt, zijn wij
van oordeel, dat het voor een goede ontwikkeling van onze stad nodig is
een juist inzicht te verkrijgen inzake de behoeften waaraan op verkeers
gebied ook op langere termijn zal moeten worden voldaan. Wij hebben daarom
contact opgenomen met een bureau, dat op het terrein van de verkeerskunde
onderzoekingen vurricht. Dit bureau, het Ingenieursbureau voor Verkeers
kunde Zürich-Den Haag, gevestigd te Den Haag, is bereid een opdracht te
- 5 -
aanvaarden tot het instellen van een verkeersonderzoek voor de gemeenf
Leeuwarden. Het is de bedoeling, dat dit bureau een verkeerssysteem ont
werpt dat de stedebouwkundigu plannen ondersteunt. Daarbij zal zoveel
mogelijk worden samengewerkt met het Nederlands Economisch Instituut, dac
al gedurende een aantal jaren adviezen aan onze gemeente uitbrengt, en dat
reeds vele gegevens he^ft verzamelt, die bij het verkeersonderzoek goede
diensten kunnen bewijzen.
Op grond van een herkomst- en bestemmingsonderzoek zal worden berekend,
welke verkeersintensiteiten te verwachten zijn, zowel voor individueel als
voor het openbaar vervoer. Tevens zal worden onderzocht welke parkeerbe-
hoefto zal moeten of kunnen worden bevredigd. Na vorengenoemde onderhande
lingen zal het mogelijk zijn een verkeersplan te ontwerpen. Het structuur
plan kan daarna op zijn verkeerstechnische merites worden beoordeeld en
voor zoveel nodig zullen het structuurplan en het verkeersplan bij elkaar
worden aangepast.
Na het gereedkomen van het verkeersplan in zijn definitieve vorm kan de
detaillering van bepaalde punten plaats vinden.
Een en ander zal geruime tijd vergen. Naar schatting zal er een bedrag
van ten hoogste 80.000,-- mede gemoeid zijn. Hiervan behoeft in 1966
niet moer dan ongeveer 20.000,te worden besteed. Wij stellen U voor
thans een krediet van 20.000,voor de in 1966 uit te voeren onderzoe
kingen beschikbaar te stellen en in 19^7 en volgende ^ar^n opnieuw kre
dieten op de begroting te brengen voor de dan benodigde bedragen.
Aangezien de werkzaamheden ter hand worden genomen met het oogmerk een
oplossing te vinden die voor een reeks van jaren haar profijt zal afwerpen,
komt het ons verantwoord voor de kosten van het verkeersonderzoek te ram^n
op de kapitaalsdienst der gemeentebegroting en die kotten ai te schrijven
in een aantal jaren. Een afschrijvingstermijn van 10 jaren komt ons rede
lijk voor.
Voor 1966 bedragen de kapitaalslasten dan:
afschrijving 10% van 20.000,-- 2.000,
rento 4 >7/° van f 20.000,-- f9 4 0 s
2.940,--
Tegenover de raming van deze lasten staat een verlaging van de stel
post voor kapitaalslasten van nieuwe werken met een gelijk bedrag.
2. Wegwijzers en voorrichtingsborden ringweg.
Nu do ringweg grotendeels gereed is en in gebruik gesteld is, moeten
maatregelen worden getroffen voor de plaatsing van definitieve wegwijzers
e.d. ter vervanging van du voorlopig aangebracht houten borden. Zoals ge
bruikelijk zal de Koninklijke Nederlande Toeristenbond A.N.W.B. zich hier
mede belasten. Terzake heeft genoemde bond ons een voorstul doen toekomen,
dat mede het verzoek bevat de kosten van het treffen van de nodig geachte
voorzieningen voor rekening van de gemeente te nemen. Dit was ook het geval
met de kosten van de plaatsing van wegwijzers e.d. langs het reeds eerder
gereed gekomen deel van de ringweg. Wij menen, dat er aanleiding is dit
verzoek in te willigen.
Hot omvat het plaatsen van wegwijzers en voorrichtingsborden langs hot
deel van dc ringweg, waar nog geen nieuwe wegwijzers en voorrichtingsbor
den geplaatst zijn. De bewegwijzering van het ringweggedeeltedat nog in
uitvoering is of nog moet worden verbeterd, is in dit plan begrepen.
Tevens zullen diverse wegwijzers in de stad bij de nieuwe situatie worden
aangepast. Langs de ringweg zullen lichtwegwijzers en transparante van
verlichting voorziene voorrichtingsborden worden aangebracht. De kosten van
een cn ander, inclusief die van de door de Energiebedrijven te treffen
voorzieningen, worden geraamd op 40 - 000--
De kapitaalslasten voor deze investering bedragen naar raming
afschrijving 10% van 40.000,-- 4-000,--
rente 4,7van 40-000,-- 1880--
5.880a