Aangaan van een overeenkomst met het Rijk inzake de verbreding van een gedeelte van rijksweg no. 9* Bijlage no. 4 Leeuwarden 31 december 1965» Aan de Gemeenteraad. De voorbereiding van de plannen van het -Rijk tot verbetering en ver breding van rijksweg no. 9> gedeelte Marssum-Leeuwarden, werd ter hand genomen ongeveer gelijktijdig met de uitwerking van de, met het oog op de voorgenomen vestiging van de V.S.F. nodige, plannen van do gemeente to± do aanleg van een industrieterrein ten zuiden yan dozo rijksweg en ton westen van de spoorlijn Leouwarden-Stiens (industriegebied "Bisschopsrak"). Overleg tussen de technische diensten van de beide instanties, die met deze voorbereidingen belast waren, had tot gevolg, dat tevens de nodige aandacht werd geschonken aan de relatie, welke op verkeersgebied zou ont staan tussen het geprojecteerde industrieterrein en de rijksweg. Het uit wegen van het industrieterrein op de rijksweg zal n.l. tot gevolg hebben, dat de rijksweg v/ordt belast met belangrijke verkeersstromen van wielrij ders en voetgangers tussen de stad en de fabrieksterreinen bij het begin en het einde van de werktijden. Teneinde te bereiken, dat deze stromen zonder ernstige stoornis van het doorgaande verkeer kunnen worden afge wikkeld, zal het nodig zijn, dat voor de wielrijders en de voetgangers een hierop afgestemde, zo veilig mogelijke verbinding met de stad tot stand wordt gebracht. In verband met het vorenstaande is in het verbeteringsplan voor de rijksweg een verdubbeling van de hoofdrijbaan ter plaatse van de uitweg van het industrieterrein op de rijksweg opgenomen. Deze extra-voorzienin gen sullen door en op kosten van het Rijk worden uitgevoerd. Verder zal het nodig zijn, dat tussen de spoorwegover gang en de bedoelde ui tv/eg pa rallelwegen voor langzaam verkeer worden aangelegd. In principe is over eengekomen, dat de aanleg van deze parallelwegen (breed 5 >50 m) neJi; daarnaast geprojecteerde verhoogde voetpaden, inclusief de nodige riole ringen, door het Rijk in het kader van de algehele wegverbetering zal plaats vinden, doch dat de kosten hiervan ten laste van de Gemeente zullen komen. Ra het gereedkomen van deze werken zullen dan de parallelwegen in onderhoud en beheer bij de gemeente worden gebracht. Deze regeling achten wij voor de gemeente aanvaardbaar omdat van de bedoelde parallelwegen en de voetpaden hoofdzakelijk gebruik zal worden gemaakt door het verkeer, dat bestemd is voor, of afkomstig is van het industriegebied "Bisschopsrak" en in een later stadium de conform het uitbreidingsplan "V/esteinde"ont staande nieuwe stadswijk. De kosten van het maken van de bedoelde werken zijn, nadat de aanbesteding van het gehele werk had plaats gehad, bepaald op in totaal 170.000,--. Dit bedrag zal do gemeente derhalve aan het Rijk moeten vergoeden. Er zal hiervoor een krediet op de begroting van het Grondbedrijf moeten worden uitgetrokken. Hot is gebruikelijk dat omtrent aangelegenheden als deze een overeen komst wordt gu slot en tuss-n liet Rij!: (Rijkswaterstaaten de gemeente. Een ontwerp-ov_r enlcorasttot stand gekomen na ov^rl^g tussen Rijkswaterstaat en ons College, hebben wij bij de stukken voor U t-r .inzage gelegd. Uij zijn van oordeel, cL.t de daarin opgenomen bepalingen voor de gemeente aan vaardbaar zijn. V/ij geven U dan ook in overweging te besluiten overeen komstig het hierbij gevoegde ontwerp no. 22.094a. Verder is overeengekomen, dat de grond, waarop de bedoelde werken zijn aangelegd, zo spoedig mogelijk na het gereedkomen daarvan aan do ge meente in eigendom zal worden overgedragen en dat het strookje gemeente grond, dat het Rijk nodig heeft voor het aanleggen van de hoofdrijbancn, door de gemeente aan het Rijk zal worden overgedragen. De betreffende per- ceclsgedeelten zijn op de bij de stukken gevoegde tekening in verschillen de kleuren aangeduid. De rose- en blauwgekleurde stroken suilen gemeente-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1966 | | pagina 4