Aangaan van een overeenkomst met het Rijk inzake de verbreding van een
gedeelte van rijksweg no. 9*
Bijlage no. 4 Leeuwarden 31 december 1965»
Aan de Gemeenteraad.
De voorbereiding van de plannen van het -Rijk tot verbetering en ver
breding van rijksweg no. 9> gedeelte Marssum-Leeuwarden, werd ter hand
genomen ongeveer gelijktijdig met de uitwerking van de, met het oog op
de voorgenomen vestiging van de V.S.F. nodige, plannen van do gemeente to±
do aanleg van een industrieterrein ten zuiden yan dozo rijksweg en ton westen
van de spoorlijn Leouwarden-Stiens (industriegebied "Bisschopsrak").
Overleg tussen de technische diensten van de beide instanties, die
met deze voorbereidingen belast waren, had tot gevolg, dat tevens de nodige
aandacht werd geschonken aan de relatie, welke op verkeersgebied zou ont
staan tussen het geprojecteerde industrieterrein en de rijksweg. Het uit
wegen van het industrieterrein op de rijksweg zal n.l. tot gevolg hebben,
dat de rijksweg v/ordt belast met belangrijke verkeersstromen van wielrij
ders en voetgangers tussen de stad en de fabrieksterreinen bij het begin
en het einde van de werktijden. Teneinde te bereiken, dat deze stromen
zonder ernstige stoornis van het doorgaande verkeer kunnen worden afge
wikkeld, zal het nodig zijn, dat voor de wielrijders en de voetgangers
een hierop afgestemde, zo veilig mogelijke verbinding met de stad tot
stand wordt gebracht.
In verband met het vorenstaande is in het verbeteringsplan voor de
rijksweg een verdubbeling van de hoofdrijbaan ter plaatse van de uitweg
van het industrieterrein op de rijksweg opgenomen. Deze extra-voorzienin
gen sullen door en op kosten van het Rijk worden uitgevoerd. Verder zal
het nodig zijn, dat tussen de spoorwegover gang en de bedoelde ui tv/eg pa
rallelwegen voor langzaam verkeer worden aangelegd. In principe is over
eengekomen, dat de aanleg van deze parallelwegen (breed 5 >50 m) neJi;
daarnaast geprojecteerde verhoogde voetpaden, inclusief de nodige riole
ringen, door het Rijk in het kader van de algehele wegverbetering zal
plaats vinden, doch dat de kosten hiervan ten laste van de Gemeente zullen
komen. Ra het gereedkomen van deze werken zullen dan de parallelwegen in
onderhoud en beheer bij de gemeente worden gebracht. Deze regeling achten
wij voor de gemeente aanvaardbaar omdat van de bedoelde parallelwegen en
de voetpaden hoofdzakelijk gebruik zal worden gemaakt door het verkeer, dat
bestemd is voor, of afkomstig is van het industriegebied "Bisschopsrak"
en in een later stadium de conform het uitbreidingsplan "V/esteinde"ont
staande nieuwe stadswijk. De kosten van het maken van de bedoelde werken
zijn, nadat de aanbesteding van het gehele werk had plaats gehad, bepaald
op in totaal 170.000,--. Dit bedrag zal do gemeente derhalve aan het
Rijk moeten vergoeden. Er zal hiervoor een krediet op de begroting van
het Grondbedrijf moeten worden uitgetrokken.
Hot is gebruikelijk dat omtrent aangelegenheden als deze een overeen
komst wordt gu slot en tuss-n liet Rij!: (Rijkswaterstaaten de gemeente. Een
ontwerp-ov_r enlcorasttot stand gekomen na ov^rl^g tussen Rijkswaterstaat
en ons College, hebben wij bij de stukken voor U t-r .inzage gelegd. Uij
zijn van oordeel, cL.t de daarin opgenomen bepalingen voor de gemeente aan
vaardbaar zijn. V/ij geven U dan ook in overweging te besluiten overeen
komstig het hierbij gevoegde ontwerp no. 22.094a.
Verder is overeengekomen, dat de grond, waarop de bedoelde werken
zijn aangelegd, zo spoedig mogelijk na het gereedkomen daarvan aan do ge
meente in eigendom zal worden overgedragen en dat het strookje gemeente
grond, dat het Rijk nodig heeft voor het aanleggen van de hoofdrijbancn,
door de gemeente aan het Rijk zal worden overgedragen. De betreffende per-
ceclsgedeelten zijn op de bij de stukken gevoegde tekening in verschillen
de kleuren aangeduid. De rose- en blauwgekleurde stroken suilen gemeente-