- 2 -
Na de recente wijziging van de bepalingen van de gemeentewet op het
stuk der commissies, waarbij de mogelijkheid is ontstaan om burgers te be
trekken bij bestuursactiviteiten, is de vorm van een gemeentelijke stich
ting niet meer de meest aangewezene om aan bedoelde behoefte tegemoet te
komen. Er zal dan ook rekening mee gehouden dienen te worden, dat goedkeu
ring op besluiten van gemeentebesturen tot oprichting van of deelneming in
stichtingen niet verkregen zal worden, dan wanneer deze vorm van beharti
ging van een openbaar belang daarvoor bijzonder aangewezen moet worden ge
acht. Ten aanzien van het beheer van een muziekschool kan dit niet worden
aangetoond; wij hebben daarom besloten Uw Raad voor te stellen over te
gaan tot overneming van de muziekschool en aldus daaraan de status te verle'
nen van gemeentelijke instelling. De daarbij te vormen commissie van toe
zicht, wier taak het zal zijn ons College van advies te dienen en bij te
staan in de beheerstaak, zal hierna de aandacht krijgen.
IIBeheer
Als eerste bijlage treft U aan een ontwerp-beheersverordening voor
het "Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden", waarbij de inrichting van
het onderwijs, de benoeming van het personeel, de toelating van leerlingen,
de samenstelling en werkkring van de commissie van toezicht enz. worden ge
regeld.
Enkele punten vereisen een nadere toelichting^
a. Naam.
Voor de instelling is de naam "Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden"
gekozen, aangezien met de aanduiding "muziekschool" bij de erkende in
stellingen voor muziek(vak)onderwijs in ons land uitsluitend de afde
lingen voor amateurs worden bedoeld (conservatoria en muzieklycea met
afdelingen "muziekschool"
b. Amateuropleiding
Ter begrenzing van de taak van de muziekschool als opleidingsinstituut
van amateurmusici is, mede uit een oogpunt van een verantwoorde beste
ding der publieke middelen, voor de belangrijkste onderdelen van de
amateuropleiding een programma opgesteld. Dit programma zal enerzijds
een goede muzikale scholing moeten waarborgen, anderzijds - door het
stellen van tijdslimieten - moeten voorkomen, dat onbeperkt (en niet
zelden zonder veel vrucht) zwaar gesubsidieerd onderwijs kan worden ge
noten.
cCommissie van toezicht.
Er doet zich hier een mogelijkheid voor toepassing te geven aan de
nieuwe bepalingen in de gemeentewet t.a.v. de instelling van commissies.
Als zogenoemde "commissie van toezicht" zouden wij een commissie van
advies en bijstand in het leven willen roepen (art. 62, 2e lid, gemeente
wet) waarvan de instelling en de regeling harer bevoegdheden, alsook
haar samenstelling door Uw Raad enkel op ons voorstel kan plaatshebben.
Het is thans mogelijk een dergelijke commissie samen te stellen uit
ingezetenen (en zelfs niet-ingezetenen) der Gemeente, al dan niet
raadslid zijnde. Het komt ons juist voor, dat in.elk geval dón lid van
Uw Raad deel uitmaakt van deze commissie. De leden van het huidige
bestuur van de Stichting Leeuwarder Muziekschool hebben zich bereid ver
klaard in een dergelijke commissie zitting te nemen. Het verdient naar
onze mening dan ook aanbeveling hen met het oog op hun deskundigheid en
ervaring deel te doen uitmaken van de te vormen commissie. Uit de ont
werp-beheersverordening blijkt reeds de vrij aanzienlijke taak, die wij
de commissie hebben toegedacht, een taak, die in belangrijke mate een
adviserend karakter heeft, doch daarnaast ook het begrip "bijstand"
tot zijn recht zal doen komen.
- 3 -
d. Benoeming onderwijzend personeel.
Krachtens de ontwerp-verordening wordt voor de benoeming door Uw Raad
van de directeur en de adjunct-directeur door ons een voordracht opge
maakt van zo mogelijk tenminste drie personen, nadat wij daarover de
commissie van toezicht hebben gehoord; voor de benoeming van de leer
krachten, die volgens het ontwerp door ons zal geschieden, wordt door
de commissie van toezicht een aanbeveling opgemaakt van zo mogelijk
drie personen, de directeur gehoord.
Ten aanzien van de benoeming van diensthoofden is in deze gemeente be
paald, dat hiervoor door ons een aanbeveling wordt opgemaakt van zo
mogelijk tenminste twee personen. Wij menen echter, dat het ten aanzien
van de benoeming van een directeur en een adjunct-directeur aan het
instituut, de voorkeur verdient eenzelfde gedragslijn te volgen als
bij de hoofden c.q. directeuren van de gemeentescholen.
III.Rechtspositie onderwijzend personeel.
Een ontwerp-verordening, regelende de rechtspositie van de direc
teur, de adjunct-directeur en het onderwijzend personeel, aan het
instituut verbonden, is, zoals te doen gebruikelijk ten aanzien van de
vaststelling van enig algemeen verbindend voorschrift, de ambtenaren
betreffende, toegezonden aan vakverenigingen, waarbij de belaf#iebbenden
zijn aangesloten, teneinde deze de gelegenheid te bieden van hun gevoelen
te doen blijken.
Na beëindiging van deze procedure zal het ontwerp in een volgende verga
dering van Uw Raad aan de orde worden gesteld.
IV.Administratie en onderhoud gebouw.
De administratie van het instituut zal voor een belangrijk deel
ter secretarie kunnen worden gevoerd. Wij denken hierbij aan werkzaam
heden als de berekening van de salarissen van het onderwijzend personeel,
het financiële beheer en de heffing en invordering der lesgelden. Do
gegevens, nodig voor deberekening der salarissen en voor de heffing der
lesgelden, zullen echter verstrekt moeten worden door het instituut.
Dit vereist een niet-gecompliceerdedoch zeer nauwkeurige administra
tie, die onzes inziens verricht zal kunnen worden door een administra
tieve kracht op ongeveer het niveau van schrijver, onder toezicht van
de directeur. De door de Stichting per 1 juni j.l. aangestelde vrouwe
lijke kracht zal bij de inwerkingtreding van de Verordening Gemeente
lijk Muziekinstituut in gemeentedienst kunnen overgaan.
Aan de school is reeds jaren een concierge verbonden, tot wiens taak
steeds een deel van de administratie heeft behoord,. De nieuwe situatie
heeft enige wijziging in deze functie meegebracht, in dier voege, dat de
concierge thans is belast met o.m. het houden van toezicht op het
schoonhouden van het gebouw en met werkzaamheden van licht administra
tieve- en meer representatieve aard. Buiten zijn diensturen zal zijn
taak worden waargenomen door een schoolschoonmakerBeide functionaris
sen, als ook andere personen, belast met het onderhoud van het gebouw,
zullen zoals dat bij andere scholen gebruikelijk is, ressorteren onder
de dienst van Openbare V/erken. De bepalingen van het Algemeen Ambtena
renreglement zullen op deze functionarissen van toepassing zijn.
Bij de overgang van de school naar het nieuwe gebouw heeft de concierge
de bij het gebouw behorende woning betrokken.
V.Lesgelden.
Ook de regeling van de heffing en invordering van de lesgelden is
in een ontwerp-verordening neergelegd.
Het systeem van lesgeldheffing, dat wordt voorgesteld, wijkt op enkele
punten af van het thans door de Stichting De Leeuwarder Muziekschool
gebezigde systeem.
Aan de school worden thans voor de individuele lessen aan amateurs
gedifferentieerde tarieven geheven, naar het inkomen der gebruikers, een
systeem, dat een omvangrijke administratie vergt en dat, mede door het