- 2 - Na de recente wijziging van de bepalingen van de gemeentewet op het stuk der commissies, waarbij de mogelijkheid is ontstaan om burgers te be trekken bij bestuursactiviteiten, is de vorm van een gemeentelijke stich ting niet meer de meest aangewezene om aan bedoelde behoefte tegemoet te komen. Er zal dan ook rekening mee gehouden dienen te worden, dat goedkeu ring op besluiten van gemeentebesturen tot oprichting van of deelneming in stichtingen niet verkregen zal worden, dan wanneer deze vorm van beharti ging van een openbaar belang daarvoor bijzonder aangewezen moet worden ge acht. Ten aanzien van het beheer van een muziekschool kan dit niet worden aangetoond; wij hebben daarom besloten Uw Raad voor te stellen over te gaan tot overneming van de muziekschool en aldus daaraan de status te verle' nen van gemeentelijke instelling. De daarbij te vormen commissie van toe zicht, wier taak het zal zijn ons College van advies te dienen en bij te staan in de beheerstaak, zal hierna de aandacht krijgen. IIBeheer Als eerste bijlage treft U aan een ontwerp-beheersverordening voor het "Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden", waarbij de inrichting van het onderwijs, de benoeming van het personeel, de toelating van leerlingen, de samenstelling en werkkring van de commissie van toezicht enz. worden ge regeld. Enkele punten vereisen een nadere toelichting^ a. Naam. Voor de instelling is de naam "Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden" gekozen, aangezien met de aanduiding "muziekschool" bij de erkende in stellingen voor muziek(vak)onderwijs in ons land uitsluitend de afde lingen voor amateurs worden bedoeld (conservatoria en muzieklycea met afdelingen "muziekschool" b. Amateuropleiding Ter begrenzing van de taak van de muziekschool als opleidingsinstituut van amateurmusici is, mede uit een oogpunt van een verantwoorde beste ding der publieke middelen, voor de belangrijkste onderdelen van de amateuropleiding een programma opgesteld. Dit programma zal enerzijds een goede muzikale scholing moeten waarborgen, anderzijds - door het stellen van tijdslimieten - moeten voorkomen, dat onbeperkt (en niet zelden zonder veel vrucht) zwaar gesubsidieerd onderwijs kan worden ge noten. cCommissie van toezicht. Er doet zich hier een mogelijkheid voor toepassing te geven aan de nieuwe bepalingen in de gemeentewet t.a.v. de instelling van commissies. Als zogenoemde "commissie van toezicht" zouden wij een commissie van advies en bijstand in het leven willen roepen (art. 62, 2e lid, gemeente wet) waarvan de instelling en de regeling harer bevoegdheden, alsook haar samenstelling door Uw Raad enkel op ons voorstel kan plaatshebben. Het is thans mogelijk een dergelijke commissie samen te stellen uit ingezetenen (en zelfs niet-ingezetenen) der Gemeente, al dan niet raadslid zijnde. Het komt ons juist voor, dat in.elk geval dón lid van Uw Raad deel uitmaakt van deze commissie. De leden van het huidige bestuur van de Stichting Leeuwarder Muziekschool hebben zich bereid ver klaard in een dergelijke commissie zitting te nemen. Het verdient naar onze mening dan ook aanbeveling hen met het oog op hun deskundigheid en ervaring deel te doen uitmaken van de te vormen commissie. Uit de ont werp-beheersverordening blijkt reeds de vrij aanzienlijke taak, die wij de commissie hebben toegedacht, een taak, die in belangrijke mate een adviserend karakter heeft, doch daarnaast ook het begrip "bijstand" tot zijn recht zal doen komen. - 3 - d. Benoeming onderwijzend personeel. Krachtens de ontwerp-verordening wordt voor de benoeming door Uw Raad van de directeur en de adjunct-directeur door ons een voordracht opge maakt van zo mogelijk tenminste drie personen, nadat wij daarover de commissie van toezicht hebben gehoord; voor de benoeming van de leer krachten, die volgens het ontwerp door ons zal geschieden, wordt door de commissie van toezicht een aanbeveling opgemaakt van zo mogelijk drie personen, de directeur gehoord. Ten aanzien van de benoeming van diensthoofden is in deze gemeente be paald, dat hiervoor door ons een aanbeveling wordt opgemaakt van zo mogelijk tenminste twee personen. Wij menen echter, dat het ten aanzien van de benoeming van een directeur en een adjunct-directeur aan het instituut, de voorkeur verdient eenzelfde gedragslijn te volgen als bij de hoofden c.q. directeuren van de gemeentescholen. III.Rechtspositie onderwijzend personeel. Een ontwerp-verordening, regelende de rechtspositie van de direc teur, de adjunct-directeur en het onderwijzend personeel, aan het instituut verbonden, is, zoals te doen gebruikelijk ten aanzien van de vaststelling van enig algemeen verbindend voorschrift, de ambtenaren betreffende, toegezonden aan vakverenigingen, waarbij de belaf#iebbenden zijn aangesloten, teneinde deze de gelegenheid te bieden van hun gevoelen te doen blijken. Na beëindiging van deze procedure zal het ontwerp in een volgende verga dering van Uw Raad aan de orde worden gesteld. IV.Administratie en onderhoud gebouw. De administratie van het instituut zal voor een belangrijk deel ter secretarie kunnen worden gevoerd. Wij denken hierbij aan werkzaam heden als de berekening van de salarissen van het onderwijzend personeel, het financiële beheer en de heffing en invordering der lesgelden. Do gegevens, nodig voor deberekening der salarissen en voor de heffing der lesgelden, zullen echter verstrekt moeten worden door het instituut. Dit vereist een niet-gecompliceerdedoch zeer nauwkeurige administra tie, die onzes inziens verricht zal kunnen worden door een administra tieve kracht op ongeveer het niveau van schrijver, onder toezicht van de directeur. De door de Stichting per 1 juni j.l. aangestelde vrouwe lijke kracht zal bij de inwerkingtreding van de Verordening Gemeente lijk Muziekinstituut in gemeentedienst kunnen overgaan. Aan de school is reeds jaren een concierge verbonden, tot wiens taak steeds een deel van de administratie heeft behoord,. De nieuwe situatie heeft enige wijziging in deze functie meegebracht, in dier voege, dat de concierge thans is belast met o.m. het houden van toezicht op het schoonhouden van het gebouw en met werkzaamheden van licht administra tieve- en meer representatieve aard. Buiten zijn diensturen zal zijn taak worden waargenomen door een schoolschoonmakerBeide functionaris sen, als ook andere personen, belast met het onderhoud van het gebouw, zullen zoals dat bij andere scholen gebruikelijk is, ressorteren onder de dienst van Openbare V/erken. De bepalingen van het Algemeen Ambtena renreglement zullen op deze functionarissen van toepassing zijn. Bij de overgang van de school naar het nieuwe gebouw heeft de concierge de bij het gebouw behorende woning betrokken. V.Lesgelden. Ook de regeling van de heffing en invordering van de lesgelden is in een ontwerp-verordening neergelegd. Het systeem van lesgeldheffing, dat wordt voorgesteld, wijkt op enkele punten af van het thans door de Stichting De Leeuwarder Muziekschool gebezigde systeem. Aan de school worden thans voor de individuele lessen aan amateurs gedifferentieerde tarieven geheven, naar het inkomen der gebruikers, een systeem, dat een omvangrijke administratie vergt en dat, mede door het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1966 | | pagina 322