1 500.-- 98-441,76 - 4 - in 1788 3/15 van de nalatenschap van Eolco van Haersma en zijn echtgenote Susanna Faber, ter herinnering waaraan jaarlijks het Van Haorsma- feost door het N.S.W. wordt gevierd; in 1805 de erfenis van Gerard Jacob Voorda met een werkelijke waarde van 'f.88.000.--; in 1823 de erfenis van de in Batavia overleden oud pupil van hot N.S.W. Jacobus Martinus Baljée, ter waarde van f. 190.000.--; in 1871 oen legaat van Mr. B. Dorhout met een nominale waarde van f.50.000. Deze en de vele andere, kleinere giften hielden het N.S.W. op do boen. De ontvangst van deze giften leverde het N.S.W. echter geen onverdeelde vreugde op, omdat het stadsbestuur daarin telkens aanleiding vond om vroeger toegekende subsidies en/of voorrechten (b.v. betreffende het houden van collecten) in te trekken. Voorzover thans nog na te gaan, ontving het N.S.W. dies tot de volgende totaal bedragen; eeuw van do Gemeente subsi- 19 eeuw 20° eeuw (1803-1827) 1919-1930 1947-1953 f f f. 17.986.07 f. 155.666.25 f. 173.654.32 totaal f. 272.596.08. Uit de hoge cijfers over de jaren 1947 - 1953 blijkt roods, dat hot N.S.W. in die jaren met grote tekorten kampte. De oorzaken hiervan was do stijging van kosten, waarmee de inkomsten niet in evenredigheid toenamen. Daarbij spoelde een rol het geringe aantal in het weeshuis verzorgde kindoren. Hot tehuis had een capaciteit van 110 kinderen. Wijziging van hot Reglement in 1913 zodanig, dat voortaan ook konden worden opgenomen alhier wonende arme kinderen, die een onvoldoende verzorging genieten, heeft de ontvolking van het weeshuis niet kunnen tegenhouden. In 1950 woonden er nog 36 kinderen, in 1953 slechts 20. Bij een dergelijke gerings bezetting drukten de vaste kosten onaanvaardbaar zwaar. Na uitvoerig beraad werd daarom het weeshuis, dat - met uitzondering van do jaren 1795 - 1802, toen de Franzen, en 1942 - 1946, toen de Duitsers en later kinderen van poli tieke delinquenten het bevolkten - voortdurend door weeshuiskinderen was be woond op 1 september 1953 gesloten en werden de wezen eliers ondergebracht. Na die tijd zijn nog slechts enkele kinderen aan de zorgen van hot wooshuisbe- stuur toevertrouwd. De meesten daarvan zijn intussen meerderjarig geworden, zo dat op 31 december 1964 slechts enkele kinderen vanwege het N.S.W. worden ver zorgd. Sinds 1 januari 1965 datum van inwerkingtreden van de Algemene Bijstands wet houdt deze verzorging bovendien niet meer in het verlenen van financiële bijstand. Het is dus duidelijk, dat het N.S.W. in zijn huidige vorm nauwelijks nog een taak heeft. Nu de omstandigheden geheel veranderd zijn, is aan een vol ledige omwerking van het huidige van 1855 daterende, Reglement niet te ontkomen. Bij het ontwerpen van nieuwe Statuten hebben wij ons laten leiden door twee beginselen; a. het dool moet zoveel mogelijk aansluiten bij hot oorspronkelijke, doch er moet ruimte worden gelaten voor aanpassing aan de steeds wisselende omstan digheden; b. in verband met hot gemeentelijk karakter van hot N.S.l/. en do grote bedragen, die de Gemeente er in de vorm van subsidie aan gespendeerd hoeft, moet de gemeentelijke invloed en controle groter zijn dan tot nu toe. In de omschrijvingvan het dool (artikel 2) is de aktiviteit van het bestuur beperkt tot het verlenen van financiële steun; het is niet do bedoeling, bestuur zelf bepaalde projecten gaat opzetten en/of "runnon". Het N.S.W. u dus het karakter van oen "fonds". Er is van afgezien te bepalen, dat subsidie uitsluitend uit de opbrengst van hot vermogen mag worden geput'hoewel het dc bedoeling is het vermogen zoveel mogelijk intact te laten zijn immers omstan digheden denkbaar, ebt ook het vermogen behoort te worden aangesproken of belas b.v. bij het helpen entameren van een omvangrijk project van eminent belang. dat het krijgt De in artikel 21 gemaakte onderscheiding onder de letters a en b geeft aan, dat in beginsel het vermogen in dienst moet worden gesteld van do Leeuwarder jeugd. Voorzover de middelen toereikend zijn en geen tot de primaire doelstel ling behorende behoeften zich openbaren, kunnen secondair sociale en maat schappelijke belangen worden bevorderd, Wij hebben niet daarnaast vermeld - hoewel wij dit wel hebben overwogen - op rekreatief of cultureel gebied liggende belangen, omdat deze formulering naar ons gevoel het N.S.U. te ver van zijn oorspronkelijke doel af zou voeren. De gemeentelijke invloed en controle hebben wij verzekerd in de volgende artikelen; art. 3; 5 van de 9 bestuursleden zijn lid van of ondergeschikt aan het Gemeen tebestuur, t.w. een wethouder, 3 andere raadsleden en de directeur van dc Gemeentelijke Sociale Dienst. De Gemeente heeft dus de meerderheid in hot bestuur. Dit kan naast de mogelijkheden tot toezicht - nuttig zijn omdat de Gemeente aldus het beleid ook positief en aktief kan beïnvloeden. Art11; Besluiten, inzake vermogensrechtelijke handelingen, die vermoedelijk weinig zullen voorkomen en/of die belangrijke wijziging van het vermogen kunnen meebrengen, worden onderworpen aan de goedkeuring van de Raad. Andere vermogens rechtelijke handelingen behoeven dc goedkeuring van on; college; wordt deze goedkeuring geweigerd, dan kan het bestuur in beroep gaan bij de Raad. Art. 15 en art. 16; Begroting en rekening behoeven de goedkeuring van do Raad. art. 18;Jaarlijks doet het bestuur schriftelijk verslag aan de Raad over hot algelopen boekjaar. Uij menen met deze korte toelichting op de ontwerp-statuton te kunnen vol staan. Indien Uw Raad besluit tot omzetting van het Reglement in do door ons geconcipieerde Statuten verliest o.i. het N.S.U. do hoedanigheid van instelling van weldadigheid. Het kan dan immers niet moer beschouwd worden als een in stelling, "welke armenverzorging in of buiten gestichten voortdurend ten doel heeft"(art. 1 Rompwet Instellingen van weldadigheid). Tenslotte moet nog worden besproken de vraag, welk deel van het vermogen van het N.S.U.in verband met de overgang van de taak dor bijstandverlening op ons college ingevolge artikel 88 van de Algemene Bijstandswet op do Gemeente behoort over te gaan. De wet geeft niet aan, op welke wijze bedoeld vermogens- doel moet worden berekend. Uij zijn van oordeel, dat het aanbevoling verdient voor de berekening van dit vermogensbestanddeel uit te gaan van de aan het einde van 1964 nog op het Nieuwe Stads Uecshuis drukkende lasten ter zake van wezenverzorging. De toon nog bestaande zorggevallen zouden in 1965 indien de wezenzorg vanwege het Nieuwe Stads Weeshuis zou zijn voortgezet - zoals wij reeds vermeldden is de financiële wezenzorg m.i.v. 1 januari 1965 op de Gemeente overgegaan - een bedrag van f.3050.-- hebben gevergd. Naar een rente van 4s7° por jaar, zou het aan de Gemeente over te dragen vermogensbestanddeel daarom kunnen worden bepaald op 100 x f.3050.-- is rond f. 68.000. Hoe dit bedrag mot hot Nieuwe 4.5 Stads Weeshuis moet worden verrekend kan nader worden geregeld met het bestuur. Ten einde U enig inzicht te verschaffen met betrekking tot de financiële mogelijkheden waarover de Stichting hot Nieuwe Stads Weeshuis in do toekomst zal beschikken, delen wij U mede, dat het vermogen van het Nieuwe Stads Wees huis bestaat uit boerderijen, huizen, land, effecten, tegoeden bij banken en kasgeld, waarvan de totale waarde omstreeks f.1.5 miljoen bedraagt. De jaarlijk se opbrengst hiervan bedraagt ongeveer f.50.000.van welk bedrag plm. f.20.000.moet worden besteed voor de onderhouds- en overige lasten van do bezittingen en voor andere vaste lasten. Een overzicht van do aam-rozige bezit tingen ligt ter inzage. De vraag, of een meer rendabele en niettemin voldoe do veilige belegging mogelijk is, zal het na de reorganisatie optredende bcsruur van do stichting moeten beantwoorden. Onder verwijzing naar het advies van de Financiële Commissie, die zich met dit voorstel kan verenigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig do hierbij gevoegde ontxrorp-bcsluitcn. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.Tiekstra, 1.-Burgemeester. dc Jong Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1966 | | pagina 402