- 2 -
Mocht het niet mogelijk zijn haar. voorrangspoeitie permanent terug te krijgen,
dan zou zij dit in elk geval gaarne willen zien voor de duur van de lopende
vergunning, opdat zij in die tijd maatregelen voor de toekomst zal kunnen
treffen, met name voor de "herbouw van het telefoonwerk"welk werk zij eerder
weer zou hebben opgenomen, wanneer zij had kunnen vermoeden, dat haar voorrang
zou komen te vervallen.
Bat adressante zich door het vervallen van haar prioriteit in haar belangen
geschaad voelt is begrijpelijk. Bat zij het vervallen van deze prioriteit niet
heeft kunnen voorzien, moeten wij echter bestrijden. Zoals wij hiervoor reeds
vermelden, is het gootsysteem reeds in 1960 en 1962 in Uw vergadering ter
sprake gekomen, Bovendien hebben de heren Wiersma in een op 16 maart 1962 gehou
den vergadering van de Huurautocommissie, welke vergadering speciaal was belegd
om het oordeel van belanghebbenden over het gootsysteem te vernemen, dit oordeel
duidelijk kenbaar gemaakt. Uit het ter zake door de commissie aan ons college
uitgebrachte rapport, welk rapport destijds voor U ter inzage heeft gelegen,
citeren wij de volgende passage"Zoals mocht worden verwacht, voelen de heren
Wiersma zeer weinig voor een gootsysteem, waarbij hun prioriteit uit de aard der
zaak zou moeten vervallen. Overschakelen op telefoonwerk" ter compensatie van
alsdan verloren gaand stationswerk acht men niet wel mogelijk; de vroeger
bestaande klantenkring heeft men door de specialisatie op het stationswerk la
ten verlopen". Blijkt hieruit reeds duidelijk, 'dat de consequenties van het
gootsysteem aan adressante volkomen bekend waren, ook uit de praktijk kende zij
het systeem reeds ais houdster van een standplaats bij de Frieslandhal, waar
voor zij sinds 1964 met drie andere ondernemers een vergunning heeft om op vee
marktdagen en op dagen dat bijzondere manifestaties worden gehouden aldaar stand
plaats in te nemen. Overigens komt het ons, gezien het vorenstaande, weinig waar
schijnlijk voor, dat adressante, die reeds in 1962 geen mogelijkheden aeor voor
telefoonwerk zag, deze mogelijkheden bijna vijf jaar later nog wel zou hebben.
Het adres van de firma Wiersma beperkt zich, overigens begrijpelijk, tot
de nadelen die voor haar uit het nieuwe systeem voortspruiten.
Be overheid, in casu de gemeentelijke overheid, heeft echter in de eerste plaats
rekening te houden met het algemeen vervoersbelang, hetwelk door dit systeem
zonder twijfel wordt bevorderd. Baarnaast wordt uiteraard zoveel mogelijk mot c.o
positie van de plaatselijke ondernemers rekening gehouden. Wij willen hiorb." :i
evenwel uitdrukkelijk stellem, dat van een recht op prioriteit voor de firma
Wiersma niet kan worden gesproken en evenmin van recht op een bepaald aantal
standplaatsen. Bit blijkt reeds uit de omstandigheid, dat de vergunningen steeds
van jaar tot jaar worden verleend. Niettemin hebben wij, door ook onder de
nieuwe constellatie aan de firma Wiersma, gelijk voorheen, vergunning te verlenen
voor drie standplaatsen, terwijl wederom twee standplaatsen zijn toebedeeld aan
de "Zilvertax"tot uiting vallen brengen, dat eerstgenoemde firma bij het station
de oudste staat van dienst heeft. Wij willen in dit verband er voorts nog op
wijzén, dat er bewust van is afgezien om ook de zesde plaats langs het perron
thans reeds uit te geven. Be beweegredenen hiervoor zijn vervat in ons besluit
van 23 september j.l., dat mede bij de stukken ter inzage is gelegd. Bij deze
stukken bevindt zich tevens, ter vertrouwelijke kennisneming, een rapport
in dossier Verkeerssituatie Oude Veemarkt en Stationsplein) van de Huur-
autocommissie met betrekking tot de ingebruikneming van de nieuwe standplaatsen.
Wij merken overigens op, dat wat adressante wenst in de praktijk eigenlijk
ook niet te verwezonlijken valt, althans grote bezwaren zou meebrengen.
Zoals gezegd is een essentieel element van het "gootsysteem", dat do wagens
bij het vertrek van de voorste wagen opschuiven. Bij verwezenlijking van de wens
van adressante zou, indien een wagen van Van Ei jok vooraan is komen te staan on
een wagen van adressante terugkeert, de voorste wagen haar plaats weer moeten
afstaan. Bat betekent dus dat deze (evenals misschien een tweede wagen van Van
Eijck) achteruit sou moeten en dat de auto van adressanto in de verkeersstrook
tussen standplaatsperron cn trottoir voor het station naar de voorste plaats
zou moeten manoovreren dan wol, dat de wagen(s) van Van Eijck sou(den) mooten
wegrijden on weer achteraan sluiten. Komen er intussen nog meer wagens van
adressanto terug dan zouden die ook nog tussengevoegd moeten worden. Bit zou
zich enige malen hunnen horhalen voordat de wagen(s) van Van Eijck aan bod
zou(den) komen on passagiers op te nemen. Het is wel duidelijk, dat aldus
- 3 -
moeilijkheden niet zullen uitblijven en dat op deze wijze het algemene vervoersbelang
allerminst wordt gediend, afgezien nog van do belangen van het verkeer.
Be aanvaarding van het - ook elders gebruikelijke - gootsysteem brefigt nu oen-
maal mee, dat de ondernemers, die hieraan deelnemen, - behoudens wat betreft hot
aantal plaatsen - op voet van gelijkheid worden behandeld. Een bepaalde priori
teit past hierin niet.
Naar aanleiding van een desbetreffende passage in het beroepschrift merken
wij tenslotte nog op, dat het aantal wagens waarover een vergunninghouder -
in oasu de firma Gebr. van Eijck - beschikt bij het verionen van do vergunning
geen rol speelt, hot gaat daarbij slechts om hot aantal standplaatsen dat nag
wordon ingenomen. Wel kan het aantal wagens waarover oen ondernemers beschikt
voor hot publiek van belang zijn: hoe meer wagons, des te groter het dienst
betoon.
Men moet hierbij echter direct bedenken, dat het "stationswerk" voor do
firma Gebr. van Eijck slechts één onderdeel van haar bedrijf uitmaakt en dat
het deze onderneming, in verband met de andere werkzaamheden (trouwritten enz.),
niet steeds - zoals in het beroepschrift wordt gesteld - bij vertrek van eon van
haar wagens van de stationsstandplaats mogelijk is de vrijgekomen plaats door
oen andere auto to laten innemen. Bit kan uiteraard slechts gebeuren a,ls do an
dere opdrachten dit toelaten en dat zal gedurende een groot deel van de week
niet het geval zijn.
Het vorenstaande resumerende zijn wij van oordeel, dat de vergunningen
voor het innemen van standplaats met huurauto's bij hot station onder de vigeur
van het thans ingevoerde gootsysteem enerzijds het algemeen vervoersbelang zo
goed mogelijk dienen, terwijl anderzijds daarbij met de belangen van adressante
zoveel mogelijk rekening is gehouden. Inwilliging van haar verzoek zou echter
betekenen, dat de grondslag van dit systeem zelve zou worden ondergraven.
Ook voor de firma Gebr. van Eijck zou dit niet aanvaardbaar zijn. Wij geven U
mitsdien in overweging op hot verzoek van de firma Wiersma afwijzend te be
schikken.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J. Tiekstia, 1-Burgemeester
de Jorg Secretaris.