- 2 - Mocht het niet mogelijk zijn haar. voorrangspoeitie permanent terug te krijgen, dan zou zij dit in elk geval gaarne willen zien voor de duur van de lopende vergunning, opdat zij in die tijd maatregelen voor de toekomst zal kunnen treffen, met name voor de "herbouw van het telefoonwerk"welk werk zij eerder weer zou hebben opgenomen, wanneer zij had kunnen vermoeden, dat haar voorrang zou komen te vervallen. Bat adressante zich door het vervallen van haar prioriteit in haar belangen geschaad voelt is begrijpelijk. Bat zij het vervallen van deze prioriteit niet heeft kunnen voorzien, moeten wij echter bestrijden. Zoals wij hiervoor reeds vermelden, is het gootsysteem reeds in 1960 en 1962 in Uw vergadering ter sprake gekomen, Bovendien hebben de heren Wiersma in een op 16 maart 1962 gehou den vergadering van de Huurautocommissie, welke vergadering speciaal was belegd om het oordeel van belanghebbenden over het gootsysteem te vernemen, dit oordeel duidelijk kenbaar gemaakt. Uit het ter zake door de commissie aan ons college uitgebrachte rapport, welk rapport destijds voor U ter inzage heeft gelegen, citeren wij de volgende passage"Zoals mocht worden verwacht, voelen de heren Wiersma zeer weinig voor een gootsysteem, waarbij hun prioriteit uit de aard der zaak zou moeten vervallen. Overschakelen op telefoonwerk" ter compensatie van alsdan verloren gaand stationswerk acht men niet wel mogelijk; de vroeger bestaande klantenkring heeft men door de specialisatie op het stationswerk la ten verlopen". Blijkt hieruit reeds duidelijk, 'dat de consequenties van het gootsysteem aan adressante volkomen bekend waren, ook uit de praktijk kende zij het systeem reeds ais houdster van een standplaats bij de Frieslandhal, waar voor zij sinds 1964 met drie andere ondernemers een vergunning heeft om op vee marktdagen en op dagen dat bijzondere manifestaties worden gehouden aldaar stand plaats in te nemen. Overigens komt het ons, gezien het vorenstaande, weinig waar schijnlijk voor, dat adressante, die reeds in 1962 geen mogelijkheden aeor voor telefoonwerk zag, deze mogelijkheden bijna vijf jaar later nog wel zou hebben. Het adres van de firma Wiersma beperkt zich, overigens begrijpelijk, tot de nadelen die voor haar uit het nieuwe systeem voortspruiten. Be overheid, in casu de gemeentelijke overheid, heeft echter in de eerste plaats rekening te houden met het algemeen vervoersbelang, hetwelk door dit systeem zonder twijfel wordt bevorderd. Baarnaast wordt uiteraard zoveel mogelijk mot c.o positie van de plaatselijke ondernemers rekening gehouden. Wij willen hiorb." :i evenwel uitdrukkelijk stellem, dat van een recht op prioriteit voor de firma Wiersma niet kan worden gesproken en evenmin van recht op een bepaald aantal standplaatsen. Bit blijkt reeds uit de omstandigheid, dat de vergunningen steeds van jaar tot jaar worden verleend. Niettemin hebben wij, door ook onder de nieuwe constellatie aan de firma Wiersma, gelijk voorheen, vergunning te verlenen voor drie standplaatsen, terwijl wederom twee standplaatsen zijn toebedeeld aan de "Zilvertax"tot uiting vallen brengen, dat eerstgenoemde firma bij het station de oudste staat van dienst heeft. Wij willen in dit verband er voorts nog op wijzén, dat er bewust van is afgezien om ook de zesde plaats langs het perron thans reeds uit te geven. Be beweegredenen hiervoor zijn vervat in ons besluit van 23 september j.l., dat mede bij de stukken ter inzage is gelegd. Bij deze stukken bevindt zich tevens, ter vertrouwelijke kennisneming, een rapport in dossier Verkeerssituatie Oude Veemarkt en Stationsplein) van de Huur- autocommissie met betrekking tot de ingebruikneming van de nieuwe standplaatsen. Wij merken overigens op, dat wat adressante wenst in de praktijk eigenlijk ook niet te verwezonlijken valt, althans grote bezwaren zou meebrengen. Zoals gezegd is een essentieel element van het "gootsysteem", dat do wagens bij het vertrek van de voorste wagen opschuiven. Bij verwezenlijking van de wens van adressante zou, indien een wagen van Van Ei jok vooraan is komen te staan on een wagen van adressante terugkeert, de voorste wagen haar plaats weer moeten afstaan. Bat betekent dus dat deze (evenals misschien een tweede wagen van Van Eijck) achteruit sou moeten en dat de auto van adressanto in de verkeersstrook tussen standplaatsperron cn trottoir voor het station naar de voorste plaats zou moeten manoovreren dan wol, dat de wagen(s) van Van Eijck sou(den) mooten wegrijden on weer achteraan sluiten. Komen er intussen nog meer wagens van adressanto terug dan zouden die ook nog tussengevoegd moeten worden. Bit zou zich enige malen hunnen horhalen voordat de wagen(s) van Van Eijck aan bod zou(den) komen on passagiers op te nemen. Het is wel duidelijk, dat aldus - 3 - moeilijkheden niet zullen uitblijven en dat op deze wijze het algemene vervoersbelang allerminst wordt gediend, afgezien nog van do belangen van het verkeer. Be aanvaarding van het - ook elders gebruikelijke - gootsysteem brefigt nu oen- maal mee, dat de ondernemers, die hieraan deelnemen, - behoudens wat betreft hot aantal plaatsen - op voet van gelijkheid worden behandeld. Een bepaalde priori teit past hierin niet. Naar aanleiding van een desbetreffende passage in het beroepschrift merken wij tenslotte nog op, dat het aantal wagens waarover een vergunninghouder - in oasu de firma Gebr. van Eijck - beschikt bij het verionen van do vergunning geen rol speelt, hot gaat daarbij slechts om hot aantal standplaatsen dat nag wordon ingenomen. Wel kan het aantal wagens waarover oen ondernemers beschikt voor hot publiek van belang zijn: hoe meer wagons, des te groter het dienst betoon. Men moet hierbij echter direct bedenken, dat het "stationswerk" voor do firma Gebr. van Eijck slechts één onderdeel van haar bedrijf uitmaakt en dat het deze onderneming, in verband met de andere werkzaamheden (trouwritten enz.), niet steeds - zoals in het beroepschrift wordt gesteld - bij vertrek van eon van haar wagens van de stationsstandplaats mogelijk is de vrijgekomen plaats door oen andere auto to laten innemen. Bit kan uiteraard slechts gebeuren a,ls do an dere opdrachten dit toelaten en dat zal gedurende een groot deel van de week niet het geval zijn. Het vorenstaande resumerende zijn wij van oordeel, dat de vergunningen voor het innemen van standplaats met huurauto's bij hot station onder de vigeur van het thans ingevoerde gootsysteem enerzijds het algemeen vervoersbelang zo goed mogelijk dienen, terwijl anderzijds daarbij met de belangen van adressante zoveel mogelijk rekening is gehouden. Inwilliging van haar verzoek zou echter betekenen, dat de grondslag van dit systeem zelve zou worden ondergraven. Ook voor de firma Gebr. van Eijck zou dit niet aanvaardbaar zijn. Wij geven U mitsdien in overweging op hot verzoek van de firma Wiersma afwijzend te be schikken. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J. Tiekstia, 1-Burgemeester de Jorg Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1966 | | pagina 455