Beschikbaarstelling van eon krediet ter bestrijding van do kosten, voort vloeiende uit het treffen van vcrkeersmaatrogelen en delegatie van bevoegd heid tot hot treffen van die maatregelen. Bijlage no. 398. Leeuwarden, 8 december 1966. Aan do Gemeenteraad. Op 1 januari 1967 treedt in werking het Koninklijk besluit van 4 mei 1966, Stbl. nr. 481, houdende vaststelling van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en gedeeltelijke intrekking van hot Wegenverkeersreglement Be inwerkingtreding van dit besluit heeft voor de gemeenten enkele consequentie die voor een deel op het financiële- en voor oen ander doel op het bestuur lijke vlak liggen. Ter zake merken wij het volgende op. 1Be financiële consequenties. Een groot aantal nieuwe verkeersborden zal mooter, worden bijgeplaatst en veel bestaande borden zullen door nieuwe moeten worden vervangen. Uit oon ter zake ingesteld onderzoek is gebleken, dat dit aantal circa 1050 bedraagt. Tevens zal een aantal voctgangorsovorsteokplaatsen moeten worden verbreed. Blijkens een door de directeur dor Openbare Werken verstrekte specificatie, die, evenals oen exemplaar var hot nieuwe reglement met toelichting, bij de stukken ter inzage ligt, is hiervoor een bedrag nodig van f.175.000. Be hieruit voortvloeiende kapitaalslasten bedragen bij een afschrij vingstermijn van 10 jaar en oen rente van 4.7 f*, f.25.725. Bit bedrag kan op de stelpost voor do kapitaalslasten van nieuwe werken voor 1966 in mindering wordt gebracht. 2Be bestuurlijke consequenties. Momenteel zijn de gemeentelijke verkoersvoorschrifton opgenomen in hot Verkeersbesluit Leeuwarden 1965, nis bedoeld in artikel 4 van hot Wegen verkeersreglement. Bit besluit werd vastgesteld op grond van do door Uw Raad bij zijn besluiten van 10 januari 1951, no. 302, en 30 oktober 1957, no. 9822, aan ons college gedelegeerde bevoegdheid. Be primaire bevoegdheid van de Gemeenteraad tot het vaststellen van verkeersmaatregelen is vervat in artikel 5 van het thans nog van kracht zijnde Wegenverkeersreglement. Arti kel 140, sub XII, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens bepaalt evenwel, dat -onder meer - artikel 5 van het Wegenverkeersreglement vervalt met ingang van 1 januari 1967. Bit betekent, dat in verband met het bepaalde in artikel 132 van het nieuwe reglement met ingang van het nieuwe jaar verkeerstekens op borden, die een gebod of verbod bevatten, binnen de bebouwde kommen dor gemeente slechts geplaatst mogen worden krachtens een besluit van de Gemeenteraad of met machtiging van de Raad, door Burgemeester en Wethouders. Aangezien de uitoefening van de hierbcdoolde bevoegdheden tot dusver op grond van door U genomen delegatie-besluiten steeds door ons eollogo hoeft plaats gehad, hetgeen in belangrijke mate hooft bijgedragen tot oon vlotte afwerking van verkeersproblemen, achten wij het gewenst, dat de bestaande praktijk op dit punt wordt bestendigd. Bit klemt nog meer wanneer wordt ge let op de zich nog steeds toespitsende verkeersproblematiek. Het verdient aanbeveling daarbij tevens vast te loggen, dat ons college bevoogd is ont heffing te verlenen van do op de weggebruikers rustcndo verplichting om go- volg tc geven aan verkeerstekens, die oon gebod of verbod inhouden, omdat do redactie van hot nieuwe artikel 138 van hot Reglement verkeersregels cti verkeerstekens, in tegenstelling mot artikel 123 van hot Wegenverkeersre glement, op dit punt niet geheel duidelijk is. Gezien hot vorenstaande geven wij U in overweging over te gaan tot vast stelling van een besluit overeenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp. Be financiële commissie kan zich hiermede verenigen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.Tiekstra 1.-Burgemeester, do Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1966 | | pagina 463