iiiiiii
!-a
30 -
Een lid vroeg of Burgemeester
en Wethouders willen overwe
gen bij het onderwijs in de
lichamelijke oefening aan de
scholen gebruik te maken van
de diensten van personen die
zijn opgeleid aan het C.I.O.S
Ten behoeve van het onderwijs in
de lichamelijke oefening kunnen
wettelijk slechts personen werk
zaam zijn, die in hetteait Zijn \on dc
akte voor onderwijzer c.q. vol
ledig bevoegd onderwijzer, met de
aantekening voor het vak lichame
lijke oefening, van de lagere
akte lichamelijke oefening (akte
J, vroeger S genoemd) of van de
middelbare akte lichamelijke
oefening.
Bij het voortgezet gewoon- en
uitgebreid lager onderwijs in onze
gemeente wordt het vak lichamelijke
oefening gegeven door speciale
vakleerkrachten, in het bezit van
één der genoemde bevoegdheden.
Het is dus niet mogelijk bij het
onderwijs personen aan te stellen,
die alleen in het bezit zijn van
het CI0S-diploma. Vanwege dit
Centraal Instituut voor Opleiding
van Sportleiders wordt trouwens
ook uitdrukkelijk gesteld, dat leer
krachten op het gebied van de
lichamelijke oefening en de sport
worden gevormd voor een taak bui
ten schoolverband
Tijdens het op 11 en 12 april j.l.
in Leeuwarden gehouden congres
van de Landelijke Contactraad voor
de gemeentelijke bemoeiingen met
de lichamelijke opvoeding en de
sport is door de voorzitter van de
Koninklijke Nederlandse Vereniging
van leraren in de lichamelijke op
voeding gepleit voor het aanstel
len van vakbekwame leerkrachten
voor het lager onderwijs.
Ten onrechte werd in de pers ge
publiceerd, dat de genoemde voor
zitter heeft laten uitkomen, dat
CI.O.S.-bevoegden een taak zouden
kunnen krijgen bij het lager onder
wijs. Duidelijk werd gesteld, dat,
mits de opleiding anders wordt ge
richt, zowel wat de vooropleiding
betreft als de eigenlijke opleiding
er mogelijkheden kunnen ontstaan
tot het vormen van vakbekwame leer
krachten speciaal voor het lager
onderwijs
Lichamelijke Opvoeding en Sport
moeten duidelijk gescheiden worden
in di. zin, dat lichamelijke opvoe
ding deel uitmaakt van de opvoeding
en dus ook van het onderwijs. Sport
moet beschouwd worden als een zeer
zinvolle vorm van recreatie en is