Ter uitvoering van Uw besluit van 19 december 1966 hebben wij voor de
diverse accommodaties de direct aanwijsbare kosten vastgesteld op de bedragen
welke zijn vermeld op bijlage I van dit voorstel .Ui j hebben hierbij uitsluitend
de kosten van de warmwatervoorziening en van hot energieverbruik t.b.v. de'
verwarming en do verlichting in ogenschouw genomen. De overige direct aanwijs
bare kosten, zoals het houden van toezicht, e.d. hebben wij buiten beschouwing
gelaten omdat dose werkzaamheden in het algemeen door het gemeontcpersoneel
kunnen worden opgevangen binnen het raam van hun normale dienstuitoefening.
Indien in bijzondere gevallen aanleiding bestaat andere kosten dan water- en
energieverbruik als zijnde direct aanwijsbaar aan het gebruik verbonden aan eor.
vereniging door te berekenen, zullen wij van onze bevoegdheid te dezer zake
uiteraard gebruik maken.
De kosten van water- en energieverbruik zijn voor olko accommodatie
afzonderlijk bepaald op basis van gemiddeld uur-en/of wedstrijdgebruik.
De verschillen in de gecalculeerde bedragen worden veroorzaakt door de
omstandigheid, dat de aard en omvang van do bij de diverse accommodaties
aanwezige voorzieningen niet gelijk zijn. Toorts is rekening gehouden met hot
verschillend gebruik bij trainingen en wedstrijden. Do in bijlage I opgenomen
bedragen ondergaan uiteraard wijziging bij verandering van de tarieven voor
water- en energielevering, foorts zullen zij wijziging ondergaan in geval do
voorzieningen bij do accommodaties worden verbeterd.
Bij de stukken is voor U oen lijst ter inzage gelegd waarop vermeld
zijn de vergoedingen die do diverse gebruikers van de gemeentelijke sportvel
den en andere accommodaties over hot seizoen 1965/1966 hebben betaald. Dezo
vergoedingen waren dus gebaseerd op do oude tarieven. Ter vergelijking zijn
opgenomen de vergoedingen (op basis van de hiervoor genoemde direct aanwijsbare
kosten die deze gebruikers over hot seizoen 1966/67 moeten betalen.
Uit dit overzicht blijkt, dat de tegemoetkoming aan de betreffende vereni
gingen als gevolg van do gewijzigde vergoedingsregeling in het algemeen vrij
belangrijk is. Slechts 2 verenigingen dienen over 1966/67 meer te betalen dan
over hot voorafgaande seizoen. Dit wordt veroorzaakt door de omstandigheid, dai
deze verenigingen bij do aanvang van hot seizoen gebruik zijn gaan maken van do
nieuwe accommodaties in hot recreatiegebied 't Hijlan.
De Nederlandse Volleybal Bond maakte gebruik van de bovenzaal van de Beurs
voor het spelen van de competitie. Voor hot gebruik van de Beurs betaalde
de ITcVoBo een huurbedrag van f.9.por uur, terwijl voorts do kosten van de
verwarming en do omzetbelasting afzonderlijk in rekening worden gebracht (totaal
gemiddelde uurkostcn f.14.45).
Aangezien de ITe/oBo aanspraak kan maken op toepassing van do bijzondere
regeling zijn voor do bovenzaal van do Beurs do kosten van verwarming en
verlichting berekend en uitgedrukt in oen (gemiddeld) uurtarief. Hierbij hebben
A/ij ons uiteraard gebaseerd op het huidige kostcnpeil. De thans berekende kosten
bedragen totaal f.13.10 per uur. Dit bedrag blijft maar weinig boneden de tot
dusver door ITcVoBo betaalde vergoeding. Hierbij merken wij nog op, dat de NoVoüo
momentcel gebruik maakt van de vlakke vlooren in do Prieslandhal. Voor dezo
accommodatie geldt oen lager tarief (geen verwarming)
De exploitatiekosten van de vlakke vloeren in do Frioslandhal en oen deel
van de kosten van do bovenzaal van de Beurs worden rosp. door het Slachthuis
en de Veemarkt en de Algemene Dienst aan de Dienst voor Sport en Recreatie
(D.S.R.) in rekening gebracht. Deze dienst berekent do direct aanwijsbare kosten
van deze accommodaties door aan do gebruikers. De niet door to berekenen kosten
komen ten laste van do begroting van do DGR. Op deze wijze worden de bodragen
die de Gemeente ton behoeve van do sport uitgeeft duidelijk zichtbaar gemaakt.
De tot 1 september 1966 geldende tarieven voor hot gebruik van do gemeente
lijke sportvelden zijn in 1961 door Burgemeester en Ucthoudcrs vastgesteld. Deze
tarieven zijn als gevolg van dc inmiddels sterk gestegen kosten verouderd, lledc
als gevolg van de omstandigheid dat thans een groot aantal verenigingen voor
i/raining en competitiewedstrijden van de velden gebruik kam maken tegen ver
goeding van de direct aanwijsbare kosten, menen wij, dat het gewenst is dc
tarieven voor incidenteel gebruik door dozo verenigingen en door de overige
gebruikers aan te passen aan do gewijzigde omstandigheden en aan hot huidige
kostonpeil.
Aangezien do tarieven voor het gebruik van andere sportaccommodaties
door U zijn vastgesteld (voor de tennisbanen op 26 mei 1965, no. 7325a,
voor de zwembaden op 23 februari 1966, no. 2283a, nadien enige malen
gewijzigd, laatstelijk op 16 mei 1967, no. 7421, voor c'e atletiekbaan even
eens op 23 februari 1966, no. 2283b menen wij, dat het juist is U ook dc
nieuwe tarieven voor hot gebruik van do sportveldaccommodaties tor vaststel
ling aan te bieden. Sen ontwerp-raadsbesluit te dezer zake treft U bij dit
voorstel aan.
Ter toelichting delen A/ij U hot navolgende mede
De oude tarieven (die voor U bij de stukken ter irzage zijn -gelegd) zijn
opgenomen in 2 tabelion, t.w. tabel I, tarieven voor vaste gebruikers (geba
seerd op seizoongobruik) en tabel II, tarieven voor incidenteel gebruik.
De tarieven opgenomen in tabel I kunnen nagenoeg geheel vervallen. Deze
verenigingen kunnen op grond van Ua/ besluit van 19 december 1966 aanspraak
maken op de bijzondere regeling. a/aarbij alleen de direct aanwijsbare kosten
in rekening a/ordcn gebracht. Voor do in deze tabel genoemde atletiekverenigin
gen, die nu niet meer van de groene sportvelden gebruik maken, maar van de
atletiekbaan in 't Hijlan, behoeven eveneens geen tarieven meer to a/ordcn
vastgesteld. Voor do kaatsverenigingen, die naar onze mening, ovenals de atle
tiekverenigingen, niet voor toepassing van de bijzondere regeling in aanmerking
komen, dient nog a/el een afzonderlijk tarief (op basis van seizoen gebruik) to
A/orden opgenomen.
Uij achten het billijk do gobruikstarieven voor de kaatsverenigingen ge
lijk te stollen aan do geldende tarieven voor hot gebruik van de sintelbaan
door de atletiekverenigingen. Uij hebben het niet noodzakelijk geacht onder
scheid to maken tussen hot gebruik op maandag t/m vrijdag cn gedurende
hot week-end.
In de oude regeling zijn afzonderlijke tarieven voor het gebruik van do
sportvelden en voor hot gebruik van de was- en klccdgelegcnhedcn genoemd. aan
gezien vrijwel steeds zowel van hot veld als van de bijbehorende was- en kleed
ruimten gebruik wordt gemaakt, zijn wij van mening dat 2 afzonderlijke tarieven
niet langer nodig zijn.
In de U thans tor vaststelling aangeboden tarieven is in do eerste plaats
onderscheid gemaakt tussen hot hoofdvold van hot sportterrein Cambuur en do
oa/orige gemeentelijke sportvelden. Het tariefsverschil a/ordt gemotiveerd door
do betere accommodatie bij dit hoofdvold. Voorts is onderscheid gemaakt tussen
amatcurvcrcnigingon on overige gebruikers. Deze laatsten zullen in het algemeen
in staat zijn oen iets hogere prijs te betalen dan do amateurvorenigingen.
Voorts is voor deze groep do terreinhuur gekoppeld aan do bruto-reccttcs (ge
lijke bepalingen zijn opgenomen in do tarieven voor het gebruik van do atle
tiekbaan on do zA/cmbaden). Hot tarief voor incidenteel gebruik door de amatour -
voronigingon zal in hot algemeen f.25.per wedstrijd bodragen. Dit betekent
oen -vrij belangrijke verhoging t.o.v. de bestaande tarieven. Haast zich voor
gedaan hobbende kostenstijgingen kan deze verhoging A/ordcr. gemotiveerd door do
overwoging, dat de bijzondere activiteiten van do amateurvorenigingen in hot
algemeen hot doel hebben extra inkomsten te verworven. Gezien dozo overwoging
aohton wij de voorgestelde tarieven aanvaardbaar. Voorts is hot onderscheid
tussen de diverse vormen van sportbeoefening vervallen. Een dergelijke onder
scheiding achten wij niet meer zinvol.
Do tarieven voor hot overige incidentoio gebruik (tournooicn, demonstra
ties, e.d.) zijn thans gebaseerd op do gemiddelde exploitatiekosten van een
sportveld, A/aarbij rekening is gehouden mot een intensiever dan normaal
gebruik. Voor do vaste gebruikers hebben wij in dit verband rekoning gehouden net
oen reductie van rond 357'
Uij nonen voorts, dat hot aanbeveling verdient, dat aan ons do mogelijkheid
A/ordt gelaten in bijzondere gevallen afwijkende tarieven vast te stellen.
Do financiële consequenties van hot wegvallen van do huurvergoodingen voor
trainingen on compotitioA/odstrijdon zoals hiervoor besproken, zijn roods
oordor verwerkt in do begroting van do dienst voor Sport 011 Recreatie. Dit
is eveneens het gova,l voor wat betreft de tariefsA/ijziging voor hot gebruik
door scholen.