Leggen van een hoofdriool met bijkomende werken in de Zuidergrachtswal
de Maria Louisastraat, de Willem Lodewijkstraatdo Verstolkstraat en een
gedeelte van achter de Hoven.
Bijlage no. 49.. Leeuwarden, 17 januari 1968.
aan de Gemeenteraad.
In ons voorstel van 20 december j.i., bijlage no. 11, betreffende het
leggen van een hoofdriool in de Van Swietenstraatde Baljeestraatde
1/illemskade en het Zuiderplein, schreven wij, dat wij zo spoedig mogelijk
nadere voorstellen zouden doen met betrekking J'ot het leggen van een riole
ring in de Zuidergrachtswal, de f.'aria Louisast: aatde Willem Lodewi jkstraat
de Verstolkstraat en een gedeelte van Achter de Hoven. Het is van groot
belang, dat deze werken tijdig, d.w.z. voor het gereed komen van de riool
waterzuiveringsinstallatie, kunnen worden uitgevoerd.Be thans aan U ter vast
stelling voorgelegde plannen omvatten n.l. het leggen van de resterende ge
deelten van de hoofdverbindingen tussen het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug
en de rioolwaterzuiveringsinstallatie en tussen het rioolgemaal aan de Bleek-
laan en.de genoemde installatie. Aan deze verbindingen ontbreken dan nog de
zinker door het Nieuwe Kanaal en de kruising met de spoorlijn Leeuwarden-
Groningen. Be hiervoor nodige plannenzullen wij zo spoedig mogelijk aan U
voorleggen.
Be voor de bedoelde trajecten ontworpen plannen hebben wij gesplitst in
een plan voor de Zuidergrachtswaltevens omvattende het leggen van een
zinker door de ?otmarge,de bouw van een nieuwe brug over de Potmarge en het
vernieuwen van de walmuur tussen de Potmargebrug en de Eerste Kanaalbrug, en
een plan voor de Maria Louisastraat, de Willem Lodewijkstraathet Emmaplein,
de Verstolkstraat en een gedeelte van Achter de Hoven. Bese splitsing is
doorgevoerd omdat de aard van het werk in de Zuidergrachtswal ten zeerste
verschilt van de aard van het werk in de overige genoemde straten. Het ligt
dan ook in de bedoeling' deze werken als twee afzonderlijke werken aan te be
steden. Uiteraard zullen wij bij de uitvoering van deze verken, althans indien
deze tegelijkertijd in uitvoering kunnen worden genomen, rekening houden
met de wenselijkheid tot het zo veel mogelijk handhaven van de verkeersverbin
dingen tussen de verschillende stadswijken.
Be hierboven bedoelde plannen hebben wij bij de stukken voor U ter inzage
gelegd. Ter toelichting daarop diene nog het volgende.
Be walmuur langs de Zuidergrachtswal is zodanig gesitueerd, dat de plaats
overeenkomt met het tracé van de ontworpen zuidelijke tangent van het zgn.
wegenvierkant rond de binnenstad. Tussen i.chter de Hoven en de Eerste Kanaal-
brug kan de weg voorlopig niet op de gewenste breedte worden gebracht. Be
aldaar aanwezige bebouwing zal t.z.t. moeten worden teruggebracht. Volgens het
thans voorliggende plan kan het trottoir op dc bestaande breedte worden gehand
haafd, terwijl de rijweg oen breedte van 6.00 m krijgt. Langs do walmuur
zal con parkeerstrook ter breedte van 2.00 m worden aangelegd.Tussen do Post-
hoornstecg en Achter do Hoven is hot profiel van do weg reeds op do toekomstig
breedte ontworpen, n.l. oen trottoir brood 3.20 n, oen rijweg brood 9.00 m,
oen parkeerstrook breed 2.50 m en een trottoir brood 2.00 m. In verband hier
mede zal tussen de Potmarge on Achter de Hoven oen aantal groudstroken moeten
worden aangekocht.
Be constructie van do te maken walmuur langs do Zuidergrachtswal blijkt
uit do voor tor inzage gelogde tekeningen. V/ij mogen "u kortheidshalve naar
deze tekeningen verwijzen. Hierbij dient te worden opgemerkt, dat do walmuur
nabij de Eerste Kanaalbrug over oen lengte van ruim 50 m als oen stalen
damwand is ontworpen. Boze oplossing moet als tijdelijk worden beschouwd,
teneinde bij hot aanleggen van hot toekomstige verkeersknooppunt nabij do
Eerste Kanaalbrug voldoende speling te hebben.
Be bestaande Potmargebrug zal worden vervangen door oen nieuwe vaste,
brug, waarvan het wegdek op dc hoogte van do aanliggende straten wordt ge
bracht. Be doorvaarthoogte van do brug wordt hierdoor beperkt tot 1.10 m PZP
Do doorvaartbrcodto ondergaat geen wijziging.