- 10 -
Artikel 17
1- voor de verkiezing van leden van het bestuur worden de gemeenten ven
ue „ld in groepen, namelijk:
(leder instituut rogoio dit zoals het voor dat instituut hot boste
wordt geacht; als voorbeeld dieno de navolgende indeling:
1. gemeenten mot minden dan 5.000 inv:
2. gemeenten met 5.000 - 9.000 inwoners
3- gemeenten met 9.000 -15.000 inwoners
'i- gemeenten mot 1 5 000 -30.000 inwon re
5. gemeenten mot 50.000 of moor in-
wonors
2. Voor de bepaling van het aantal inwoners is artikel 4» eerste lid, dor
gemeentewet van toepassing.
3- Elke gr p kiest Oen lid. De verkiezing jeschi 1 in j d rc gre bij
volstrekte meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen: elke gemeente
brengt één stem uit. Indien niemand êri volstr ktu me c lerh id h c 't
verkregen, hooft een tweede stemming plaats, waarbij degene die de
moeste stemmen op zich hooft verenigd, gekozen is.
Artikel 18
Do loden var het bestuur, bedoeld in artikel 15, tweede li 1, 1
ton getale van vijf, voor de tijd van vier jaar aangewezen, in onderling
3V< !'J g, door de hoofdbesturen van die algemene, landelijke organi c i
van overheidspersoneel, welke deelnomen aan het centraal overleg.
Artikel 19
aanwijzing, bedoeld in artikel 18, kan orj de wijze waarop zij tot stand
kwam tussentijds worden horzien.
Artikel 20
Do i z - n. ;cn va diz hooi dstuk vinden ton aanzien van de verkie zing en dc
aanwijzing van de plaatsvervangende loden overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK VIII
-h -0 vo^-gdneden vu t. bestuur
Artikel 21
Voorzov r in d jzi regeling niet anders is bepaald, omvat de taak van
het bestuur de behandeling van alle zaken, do leiding en het beheer vai
hot instituut betreffende. Het bestuur hooft geen verordenende bovoogd-
heicl, udens i.o bedoeld in artikel 12. Het bestuur verg; Lert in 1
openbaar ter vaststelling van de begroting en rekening, bedoeld in de
artikelen 29 en 30.
2. £0 voorzitter er. de secretaris vertegenwoordigen liet bestuur in en
buiten roché...
3. Alle stukken, welke van het instituut uitgaan, worden ondertekend door
de voorzitter lui de secretaris.
4« i'ot bestuur is bevoegd bij huishoudelijk reglement:
a. voor de onder rekening van bepaalde stukkon een regeling te treffen, die
afwijk van het in het derde lid gest< 1de;
do verdeling zijner werkzaamheden to regelen;
c. een gedeelte zijner bevoegdheden over ie dragen, hetzij aan een dagelij,::
bestuur en/of aan commissies uit zijn midden, hetzij aan dc- secretarie
-n/of aan een ambtenaar, mev dien verstande, dat het bestuur verantwoord
lijk blijft voor hetgeen door hot dagelijks bestuurde commissie, do
secretaris er./of dc am.itenaar, binnen dc kring hunner bevoegdheden,
wordt verricht.
5> Indien tot instelling van een dagelijks bestuur en/of commissie wordt
overgegaan, regelt het bestuur de samenstelling en de werkwijze daar
van bij huishoudelijk reglement.
Artikel 22
1. Het bestuur is bevoogd bij de uitoefening van zijn taak gebruik to ma-
Kcn van do diensten van een tezamen met andere Instituten Ziektekosten
voorziening Ambtenaren op te richten Stichting gemeenschappelijk advies
orgaan I.Z.A.'s, hierna te noemen gemeenschappelijk orgaan".
2. Behoudens ten aanzien van kosten voor werkzaamheden waarvóór mot het
gemeenschappelijk orgaan een tc betalen vergoeding is overeengekomen,
do aagt hot instituut oij ir. do kosten van dat orgaan door betaling van
oen jaarlijkse bijdrage., gelijk San een jaarlijks vóór 1 oktober van het
voorafgaande jaar door het orgaan op basis van do begroting van dat or
gaan vastgesteld percentage van het totaalbedrag waarover door het in
stituut in het dienstjaar de bijdrage van de deelnemers wordt geheven.
3- Do bijdrage bedoeld in het vorige lid wordt in vier gelijke termijnen
betaald, en wel in do eerste woek van elk kalenderkwartaal van hot
dienstjaar
4* Het bestuur verstrekt do inlichtingen door het gemeenschappenjk orgaan
gevraagd op grond van de bepalingen van do statuten van de stichting,
bedoeld in het eerste lid.
5- Hot bestuur is bevoegd tezamen met andere Instituten Ziektokostenvoor-
ziening Ambtenaren een voox'Ziening to treffen voor oen gemeenschappe
lijk financieel bostel, landelijk strekkende tot verzekering zoveel
mogelijk van eenheid in aanspraken on verplichtingen van deelnemers.
Van hwt bepaalde in artikel 14, eerste lid, kan daarbij niet worden af
geweken; onder de in die bepaling bedoelde lasten zijn die, welke voort
vloeien uit de voorziening, mede begrepen.
6. Bij Oen voorziening ingevolge hot vijfde lid kan worden bepaald, dat cc
daaraan deelnemende instituten bijdragen in een gemeenschappolij 'ot s
strekkende tot gehele of gedeeltelijke dekking van nadelige saldi va»
instituten, die in de voorziening deelnomen. De bijdrage in het fonds
kan niet meer bedragen dan een vijfde van dc som dor in artikel 13,
sub a en b, bedoelde bijdragen.
Artikel 23
1. Met de dagelijkse leiding van hot instituut zijn belast de voorzitter
en do secretaris.
2. Dc administratie en do boekhouding van hot instituut worden onder toe
zicht van de secretaris gevoerd op een door het bestuur te booalen
plaats door een administrateur.
3- De administrateur en het overige personeel worden door het bestuur be
noemd, geschorst ontslagen.
4- Dc rechtspositie van dc administrateur en het overige personeel wordt
door het bestuur geregeld.
5- Indien zulks ten behoeve van do administratie van het instituut nodig is,
kan door de secretaris of dc administrateur van het instituut de mede-
working -d-n i—goiv n van een in elke gemeente onder de benaming van
correspondent, door hot oorloge van Burgemeester en Wethouders aan te
wijzen ambt cc.ar der gemeente.
6. Hot bestuur is verplicht een regeling vast te stellen omtrent voldoende
verzekering der geldmiddelen van het instituut tegen benadeling door
het personeel of door andoren.