f .1.433.815,—
f- 249.765
f .1.I84.050,
Verwezen wordt naar do toelichting bij de kostensoorten "Personeelslasten"
en "Uitvoering administratieve wetten".
Onvoorzic-ne uitgaven
De raming van de post voor onvoorziene uitgaven, die als sluitpost fungeert,
moet uiteindelijk met een bedrag van f.70.580,-- worden verlaagd tot f.98.735
Uiu is het geraamde batige saldo van do dienst 1965. De rekening over 1965
zal ongeveer met een batig saldo van f.160.000,sluiten. Het verschil tussen
hel geraamde oatige saldo en het werkelijke batige saldo houdt in hoofdzaak
verband met het feit, dat in de begroting niet alle ramingen voor uitgaven
zijn aangepast aan de werkelijk uitgegeven bedragen.
Kapitaaldienst
De wijzigingen van de posten van de kapitaaldienst hebben in hoofdzaak
betrekking op de overbrenging van restant-kredieten van 1964 naar 1965.
Voorts zijn enige kredieten afgevoerd, waarvoor Gedeputeerde Staten in
1963 geen machtiging tot besteding hebben gegeven.
Tenslotte zijn verschillende kredieten aangepast aan de werkelijk uit
gegeven bedragen.
looi een verdere toelichting op de wijzigingen van do begrotingen ver-
wijzen wij U naar do toelichtingendie bij de ontuerp-wijzigingen tor inzage
zijn gelegd.
Onder mededeling, dat de financiële commissie zich hiermede kan ver
enigen, stollen wij U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van de
takken van dienst voor het dienstjaar 1965 te wijzigen overeenkomstig de ter
inzage gelegde ontwerp-besluiten
Verlagingen
Bijdragen van particulieren in de kosten van
verpleging van krankzinnigen f.61.300,-
Voningwetbi jdragen f.188.465,-
?er saldo verhoging:
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong Secretaris.
Het rapport "Hoofdwegennet" als eerste fase van hot toekomstige verkeers-
struc tuurplan.
Bijlage no. 265. Leeuwarden, 13 juni 1968.
Aan de Gemeenteraad.
Op 6 april 1966 verstrekte ons een krediet voor het doen instellen
van een vorkeersonderzoek voor onze Gemeente door het Ingenieursbureau voor
Verkeerskunde te s- Gravenhage. Een eerste, naar aanleiding van dat onder
zoek uitgebracht rapport zonden wij U toe bij brief van 14 februari 1968.
Wij herinnerden daarbij aan de door de heer Ir. J. van Dijk van genoemd
bureau gegeven uiteenzetting in de bijzondere raadsvergadering van 17
februari 1967-
Het onderhavige rapport geeft een nadere uitwerking van het hoofdwegen
net op basis van het tangent'ioel systeem, zonder in details te treden zo
als met betre.kking tot wegbreedten, verkoersoplossingen e.d. Bij de verdere
uitwerking van deze principe-opzet zal het cijfermateriaal uit het rapport
"Sociaal-Economisch onderzoek in verband met het vorkeersrapport voor het
toekomstige Leeuwarden" van het Nederlandscli Economisch Instituut lei -
draad moeten zijn.
Dit sociaal-economisch rapport is U op 26 februari j.l. toegezonden.
Op basis van dit rapport zullen capacitcitsborekeningen moeten worden
gemaakt voor de ontworpen wegen en kruispunten.
In het voorwoord van het rapport "Hoofdwogennct" zien do ontwerpers
dit rapport als een eerste fase van het op te stellen verkeersplan en delen
zij mede, het noodzakelijk te achten dat het gemeentebestuur voordat een
verkeersstructuurplan' nader in detail wordt uitgewerkt, zich met de grote
lijnen ervan akkoord verklaart.
V/ij hebben het rapport in handen gesteld van de Structuurcommissie,
die ons inmiddels heeft geadviseerd het rapport "Hoofdwegennet" als uit
gangspunt te aanvaarden; dit advies ligt voor U bij de stukken ter inzage.
Met dit advies kunnen wij ons in hot algemeen zeer wel verenigen. Ook wij
zijn van mening, dat het rapport "Hoofdwegennet" uit verkeerstechnisch oog
punt als uitgangspunt voor het verdere beleid kan worden aanvaard, zij het
dat tegen uitvoering van de in het rapport ontvouwde gedachten uit andoren
hoofde wol bedenkingen kunnen worden gemaakt.
Daarbij denken wij met name aan de volgende onderdelen:
1. de gedachte verkeersverbinding tussen het Hoeksterend - via Oldegalileën
en een nieuwe brug over de Dokkumer Ee - en de wijk Bilgaard;
2. de doortrekking van de westtangent van de binnenstad in zuidelijke rich
ting via hot spoorwegemplacement en het zuidelijke stadsdeel naar oen
later ten zuiden van hot Van Harinxmalcanaal te stichten woonwijk;
3. de plaats van de westtangent van de binnenstad en
4. de meest oostelijk geprojecteerde hoofdweg, die op een nader te bepalen
hoogte over het recreatiegebied Froskepolle zal worden gc-voerd.
Het eerstgenoemde onderdeel impliceert een doorbraak door een bestaande
v/ijk en de bouw van nog een beweegbare brug over de EeDe doorbraak door
Oldegalilecn behoeft op zich niet een bijzonder groot struikelblok te vormen,
nu het te kruisen gebied hoofdzakelijk roods eigendom is van do Gemeente.
Drie beweegbare bruggen over de Dokkumer Ee met een zo geringe onderlinge
afstand achten wij niet aantrekkelijk. Overigens hangt het van de toekomstige
functie van de Ee af of inderdaad een beweegbare brug moet worden gebouwd.
Indien een vaste oeverbinding tot stand zou kunnen worden gebracht zou dit
bezwaar praktisch zijn weggenomen. Overigens moeten wij opmerken, dat hot
moeilijk is een goed alternatief aan te geven.