- 2 - Hot tweede onderdeel zal de Gemeente voor zeer grote investeringen plaatsen in verhand met het maken van een onder- of bovengrondse kruising van het spoorwegemplacementhet kruisen van het zuidelijke gedeelte van de ringweg ten zuidoosten van het Stephensonviaduct en de bouw van een nieuwe brug over het Yan HarinxmakanaalTen aanzien hiervan moeten wij stellen, dat aan het doen van belangrijke investeringen ten behoeve van een goed con tact tussen het stadscentrum en een grote, nieuwe wijk ten zuiden van het kanaal niet zal kunnen worden ontkomen. Mede in verband met de aanwezigheid van spoor- en waterwegen is een ander tracoe overigens moiilijk te ontwerpen. Het lijkt ons dan ook raadzaam rekening te houden met een verbinding, zoals in het rapport wordt gesuggereerd. Mot betrekking tot het onder 3 genoemde punt merken wij op, dat wij hot gewenst achten nader te onderzoeken, of de westtangent van het wegenvier kant van de binnenstad binnen dc stadsgrachten (dus over de Westerplantage) dan wel buiten de grachten en wel via de V/estersingel zal moeten liggen. Het resultaat van dit nadere onderzoek zouden wij willen afwachten alvorens een beslissing te nemen. Het lijkt ons ten slotte prematuur nu al een uitspraak te doen over het projecteren van de onder 4 bedoelde meest oostelijke tangent van het hoofd wegennet on wel in het bijzonder voerzoveel betreft de verbinding tussen rijksweg no- 32 on de oost-west ontworpen weg in de Hemrik. Het is onzes in ziens do vraag, of deze verbinding ooit tot stand moet komen. V/ij menen dat over dit punt thans nog geen principiële uitspraak behoeft te worden gedaan. Wij stellen U voor het rapport mot inachtneming van het vorenstaande als basis voor het opstellen van een definitief verkeersstructuurplan te aan vaarden en ons te machtigen tot nadere uitwerking daarvan over tc gaan. Volledigheidshalve merken wij nog op, dat aanlog van al de geprojecteerd- hoofdwegen onmogelijk kan plaats vinden ten laste van de Gemeente. Alleen met financiële steun van het rijk zal realisering van een dergelijk omvangrijk en kostbaar plan tot de mogelijkheden behoren. V/ij kunnen U in dit verband mededelen, dat wij intussen do Minister van Verkeer en Waterstaat hebben ge vraagd de Gemeente op grond van zijn beschikking van 5 maart 19^7 een bij drage van 50$ toe te kennen in de kosten, verbonden aan het opstellen van een verkeersstructuurplan. De Commissie Openbare Werken is omtrent hot vorenstaande gehoord. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris. Bouw school voor gewoon lager onderwijs in het bestemmingsplan 't Ielan. Bijlage no. 266. Leeuwarden, 12 juni 1968. Aan de Gemeenteraad, De scholenbouw in het plan 't Ielan vindt gestadig voortgang. Tot dus ver zijn gereedgekomen een school aan 't Skrok (Bilgaard)een school aan de Fam. van der Weystraat Lekkumerend) en een school aan de Krijn van den Helm straat (Lekkumerend)Een school nabij het Luchtenrek (Bilgaard) is in aan bouw Deze school zal waarschijnlijk voor de aanvang van het schooljaar 1968/69 gereed zijn. Voor scholen nabij de Wollegaast (Bilgaard) en de Kei (Bilgaard) zijn kredieten beschikbaar gesteld. Inmiddels is ook het plan voor een volgende school, die zal moeten worden gebouwd aan de Brandemeer nabij de Eeskwerd, aan de Inspecteur van het lager onderwijs ter goedkeuring ingezonden. Aangezien deze school praktisch gelijk zal zijn aan de overige scholen in het uitbreidingsplan 't Ielan verwachten wij, dat de Inspecteur zijn goedkeuring aan hot plan zal hechten. Het plan ligt bij de stukken ter inzage. Binnenkort zal een begin gemaakt kunnen worden met de bom-: van twee scholen. Aanvankelijk werd verondersteld, dat dit de scholen bij de Wolle gaast en bij de Kei, waarvoor kredieten beschikbaar zijn gesteld, zouden moeten zijn. In overleg met de besturen van bijzondere scholen zijn wij thans echter van oordeel, dat in plaats van de school bij de Kei eerst een school bij de Eeskwerd zal moeten worden gebouwd, omdat ook kinderen uit het Lekkumerend een school in het Bilgaard zullen moeten bezoeken. De bouw van de meest oostelijk geprojecteerde school in het Bilgaail t.w. de school bij de Eeskwerd dient o.i. daarom voorrang te krijgen. De totale stichtingskosten voor die school worden, inclusief de aan- schaffingskosten van meubilair en leermiddelen, geraamd op f. 645.000, Een specificatie van dit bedrag ligt ter inzage. De uit de stichtingskosten voortvloeiende kapitaalslasten, gebaseerd op een rente van G^fo, bedragen naar raming f. 60.675,--. Deze kapitaalslasten kunnen tot een bedrag van f. 54«600,-- worden gedekt door een onderwijs- vergoeding uit het Gemeentefonds. Het verschil groot f. 6075,-- dient ten laste van de Gemeente te komen en kan worden gedekt uit de stelpost voor kapitaalslasten van nieuwe werken op de begroting voor 1968. Onder mededeling, dat de Financiële Commissie zich hiermede kan ver enigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het hierbij gevoegde ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 139