No. 9000.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
1 nrq ?vle?en hGt V^?tel Van Bur^emeester en Wethouders van 12 juni
19o8 (bijlage no. 266); J
E S L U I T:
T*°W%-?W inrichtin^ van GGn school voor gewoon lager onderwijs
in het Bilgaard, op een terrein gelegen aan de Brandemeer, nabij de
Eeskwerd, een krediet beschikbaar te stellen van f. 645.000,
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Leggen rioolzinker in het Nieuwe Kanaal en hoofdriool vanaf de Potmarge tot
de Verstolkstraat.
Bijlage no. 267. Leeuwarden, 12 juni 1968,
Aan de Gemeenteraad.
In eerder tot U gerichte voorstellen wezen wij U reeds op de noodzaak
van het tijdig uitvoeren van verschillende rioleringswerken in het stedelijk
gebied onzer gemeente, zulks teneinde onmiddellijk na het gereedkomen van
de rioolwaterzuiveringsinstallatie aan de Greunsweg van deze installatie ten
volle profijt te kunnen trekken.
Momenteel zijn weer verschillende werken op dit gebied in uitvoering.
Met de voltooiing van deze werken zullen de hoofdverbinding tussen het riool
gemaal bij de Verlaatsbrug én de rioolwaterzuiveringsinstallatie en de hoofd
verbinding tussen het rioolgemaal aan de Bleeklaan en de genoemde installatie
tot stand zijn gekomen. Alleen aan deze laatste hoofdverbinding ontbreekt dan
nog de zinker door het Nieuwe Kanaal.
De plannen voor het leggen van deze zinker zijn thans gereed en liggen
voor U ter inzage.
Deze zinker zal het hoofdriool in de Alma Tademastraatdat de afvoer
vormt van het oostelijk deel van de stad, verbinden met het hoofdriool in
het Emmaplein. De zinker zal bestaan uit drie buizen met een inwendige dia
meter van 50 cm; de buizen zullen worden vervaardigd van met glasvezels ge
wapende polyester of van eternit. Voor het leggen van de zinker zal aan bei
de zijden van het vaarv/ater de walmuur over een lengte van plm. 5 m moeten
worden verwijderdin verband waarmede na het leggen van de zinker nieuwe
gedeelten walmuur moeten worden gebouwd. Op de voetplaten van deze nieuwe
walmuurgedeelten zal een nooduitlaat worden gemetseld. Overigens mogen wij
U verwijzen naar de ter inzage gelegde tekening no24-IO-OIA
Voorts is thans gereed het plan tot het leggen van een hoofdriool vanaf
de Potmarge (tegenover het veilingterrein) via de Huizumerstraat en Achter de
Hoven tot de Verstolkstraat. Dit riool vormt de laatste schakel in de ver
binding tussen het rioolgemaal aan de Borniastraat en de rioolwaterzuiverings
installatie. Een gedeelte van dit riool moet worden gelegd in particuliere
grond, waarover de gemeente thans nog niet de beschikking heeft. De onder
handelingen omtrent de aankoop van de benodigde grondstrook duren thans nog
voort, doch indien wij niet op een aanvaardbare basis overeenstemming kunnen
bereiken sullen wij bevorderen door middel van toepassing van de Belemmeringe]
wet Privaatrecht de bevoegdheid te verkrijgen tot het loggen van het hoofd
riool in het betreffende perceel. Voor een nadere oriëntatie mogen wij U
verwijzen naar de ter inzage gelegde tekening no.ZO 1-16-01.
Gezien de aard van de bovenbedoelde werken en gelet op de beperkte om
vang van het leggen van het hoofdriool tussen de Potmarge en de Huizumerstraa-
en mede in verband met het onzekere tijdstip van het verkrijgen van de be
schikking over de benodigde grondstrook, achten wij het aanbevelenswaardig
enkele aannemers, die daarvoor naar onze mening in aanmerking komen, uit te
nodigen voor het uitvoeren van deze werken een prijsopgaaf te doen,teneinde
daarna tot een onderhandse aanbesteding te kunnen overgaan.
Het dan nog resterende gedeelte van het hoofdriool tussen het hoofdge
maal aan de Borniastraat en de rioolwaterzuiveringsinstallatie aan de Greuns
weg zal moeten worden gelegd in de Huizumerstraat en in een gedeelte van de
weg Achter de Hoven. Het plan hiervoor is uitgewerkt op de ter inzage ge
legde tekeningen nos. ZO.1-16-02 en ZO 1-16-03. Hieruit moge U blijken, dat
van de gelegenheid gebruik is gemaakt het betreffende gedeelte van de weg
Achter de Hoven te reconstrueren door de verharding van de rijweg na het leg
gen van het riool te vervangen door een asfaltverharding en aan weerskanten
daarvan een aantal parkeerhavens aan te leggen. Het dwarsprofiel van Achter
de Hoven is als volgt gedacht:
2 trottoirs elk ter breedte van 2.00 m, 2 parkeerhavens elk ter breedte van
1,80 m en een rijweg, waarvan de breedte varieert tussen 6,20 m en 6,70 m.