No» 13242.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders cld.
14 augustus 1968 (bijlage no. 336);
BESLUIT:
I. tot het aanleggen van een parkeergelegenheid voor 33 auto's
aan de Jelsnmerstraat overeenkomstig de bij dit besluit
behorende tekening no. N-35-01
II» voor de uitvoering van het onder I bedoelde werk con krediet
beschikbaar te stellen van 17.000.--.
Aldus vastgesteld in de .openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Vaststelling van een parkeerneterverordening en eeü pzsa?keer-
geldvoïbrdoning
Bijlage '.no. 337. Leeuwarden, 14 augustus 1.968,
Aan de Gemeenteraad
Ook in Nederland valt een proces van snel voortschrijdende
motorisering waar te nemen. Dit proces treedt duidelijk naar
voren uit de volgende cijfers. In 1948 bedroeg het aantal per
sonenauto's in Nederland 1 op 100 inwoners. Dit aantal was in
1954 gestegen tot 2, in 1959 tot 4> in 1964 tot 8 en thans kan
het zeker op 10 gesteld worden. Volgens de meeste deskundigen
dient er mee gerekend te worden, dat het aan het eind, van de
zeventiger jaren zal zijn gestegen tot 15 a 20. Vastgesteld kan
derhalve worden, dat, zelfs bij een wat vertraagde ;roei, een
aanzienlijke verscherping van de verkeers- en parkeerproblema-
tiek zonder neer in het verschiet ligt. Vermelding verdient voorts
nog, dat het aantal personenauto's per 100 inwoners te Leeuwarden
ruimschoots boven het landelijk gemiddelde is gelegen en blijkens
de laatst beschikbare gegevens in augustus 1966 reeds 13~;bedroeg.
Het gevolg van deze gang van zaken is, dat, zoals U niet zal
zijn ontgaan, het -parkeren van auto's ook in Leeuwarden, met name
in de binnenstad, steeds groter problemen begint op te leveren»
In het algemeen kan hier, gelijk elders, gesteld worden, dat de
langparkeerders (veelal degene, die in een bepaalde straat of
buurt zijn werk heeft) de kortparkeerder (de "klant") verdrijft.
Mede in het belang van deze kortparkeerders zijn wij enkele jaren
geleden overgegaan tot het invoeren van de zogenaamde blauwe zones
waar motorvoertuigen, met gebruikmaking van een parkeerscliijf
voor anderhalf uur, welke tijd kan uitlopen tot ten hoogste twee
uur, mogen worden geparkeerd. Deze maatregel heeft naar onze
mening zeer zeker tot ordening van het verkeer en verbetering
van de parkeersituatie geleid. Het aantal zone:.!, is inmiddels
uitgebreid tot dertig en omvat in totaal 873 parkeerplaatsen binne:
de grachten. Op de meeste van deze plaatsen kan voor de tijd van
anderhalf uur geparkeerd worden. Slechts op drie punten werd een
korte parkeerduur van een half uur, maximaal een uur, ingesteld,
te weten op de Weaze westzijde (drie plaatsen), de Ossekop (vier
plaatsen) en het Groot Schavernek (vijftien plaatsen). Deze
plaatsen zijn speciaal bestemd voor zakenrelaties van. aldaar ge
vestigde bedrijven. Wij zijn echter tot de conclusie gekomen, dat
een zodanige korte parkeertijd in de zone tot verwarring aanlei
ding geeft. Om een zo groot mogelijke duidelijkheid te verkrijgen
zouden wij willen onderscheiden de"plaatsen \*aar langparkeren is
toegestaan, waar gedurende 1g- uur mag worden geparkeerd, ten'bè-
hoeve waarvan.een parkeerschijf moet worden gebruikt en tenslotte
een zone, waar korter dan 1g uur mag worden geparkeerd. In dat
laatstbedoelde geval zouden wij een parkeerneter toegepast wil
len zien, derhalve voor de zoeven genoemde plaatsen op de Vee ze,
de Ossekop en het Groot Schavernek» Wij zouden dit eveneens wil
len doen op enkele andere plaatsen in de zone, '.raar momenteel
nog een parkeerduur van anderhalf uur geldt. De ervaring heeft
namelijk geleerd, dat deze plaatsen veelal voor kortere tijd
gebruikt plegen te worden. Wij denken hier aan de zones aan de
Nieuweweg, de Brol, het Gouverneursplein en de Korfmakersstraat
met respectievelijk acht, zestien, zeven en zeventien plaatsen.