No» 13242. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders cld. 14 augustus 1968 (bijlage no. 336); BESLUIT: I. tot het aanleggen van een parkeergelegenheid voor 33 auto's aan de Jelsnmerstraat overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening no. N-35-01 II» voor de uitvoering van het onder I bedoelde werk con krediet beschikbaar te stellen van 17.000.--. Aldus vastgesteld in de .openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Vaststelling van een parkeerneterverordening en eeü pzsa?keer- geldvoïbrdoning Bijlage '.no. 337. Leeuwarden, 14 augustus 1.968, Aan de Gemeenteraad Ook in Nederland valt een proces van snel voortschrijdende motorisering waar te nemen. Dit proces treedt duidelijk naar voren uit de volgende cijfers. In 1948 bedroeg het aantal per sonenauto's in Nederland 1 op 100 inwoners. Dit aantal was in 1954 gestegen tot 2, in 1959 tot 4> in 1964 tot 8 en thans kan het zeker op 10 gesteld worden. Volgens de meeste deskundigen dient er mee gerekend te worden, dat het aan het eind, van de zeventiger jaren zal zijn gestegen tot 15 a 20. Vastgesteld kan derhalve worden, dat, zelfs bij een wat vertraagde ;roei, een aanzienlijke verscherping van de verkeers- en parkeerproblema- tiek zonder neer in het verschiet ligt. Vermelding verdient voorts nog, dat het aantal personenauto's per 100 inwoners te Leeuwarden ruimschoots boven het landelijk gemiddelde is gelegen en blijkens de laatst beschikbare gegevens in augustus 1966 reeds 13~;bedroeg. Het gevolg van deze gang van zaken is, dat, zoals U niet zal zijn ontgaan, het -parkeren van auto's ook in Leeuwarden, met name in de binnenstad, steeds groter problemen begint op te leveren» In het algemeen kan hier, gelijk elders, gesteld worden, dat de langparkeerders (veelal degene, die in een bepaalde straat of buurt zijn werk heeft) de kortparkeerder (de "klant") verdrijft. Mede in het belang van deze kortparkeerders zijn wij enkele jaren geleden overgegaan tot het invoeren van de zogenaamde blauwe zones waar motorvoertuigen, met gebruikmaking van een parkeerscliijf voor anderhalf uur, welke tijd kan uitlopen tot ten hoogste twee uur, mogen worden geparkeerd. Deze maatregel heeft naar onze mening zeer zeker tot ordening van het verkeer en verbetering van de parkeersituatie geleid. Het aantal zone:.!, is inmiddels uitgebreid tot dertig en omvat in totaal 873 parkeerplaatsen binne: de grachten. Op de meeste van deze plaatsen kan voor de tijd van anderhalf uur geparkeerd worden. Slechts op drie punten werd een korte parkeerduur van een half uur, maximaal een uur, ingesteld, te weten op de Weaze westzijde (drie plaatsen), de Ossekop (vier plaatsen) en het Groot Schavernek (vijftien plaatsen). Deze plaatsen zijn speciaal bestemd voor zakenrelaties van. aldaar ge vestigde bedrijven. Wij zijn echter tot de conclusie gekomen, dat een zodanige korte parkeertijd in de zone tot verwarring aanlei ding geeft. Om een zo groot mogelijke duidelijkheid te verkrijgen zouden wij willen onderscheiden de"plaatsen \*aar langparkeren is toegestaan, waar gedurende 1g- uur mag worden geparkeerd, ten'bè- hoeve waarvan.een parkeerschijf moet worden gebruikt en tenslotte een zone, waar korter dan 1g uur mag worden geparkeerd. In dat laatstbedoelde geval zouden wij een parkeerneter toegepast wil len zien, derhalve voor de zoeven genoemde plaatsen op de Vee ze, de Ossekop en het Groot Schavernek» Wij zouden dit eveneens wil len doen op enkele andere plaatsen in de zone, '.raar momenteel nog een parkeerduur van anderhalf uur geldt. De ervaring heeft namelijk geleerd, dat deze plaatsen veelal voor kortere tijd gebruikt plegen te worden. Wij denken hier aan de zones aan de Nieuweweg, de Brol, het Gouverneursplein en de Korfmakersstraat met respectievelijk acht, zestien, zeven en zeventien plaatsen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 315