Juist daar, waar zeer kort (tot een half uur) of kort (tot een uur) pleegt te worden geparkeerd, achten wij parkeermeters, die zijn afgesteld op een zodanige tijdsduur, op hun plaats. Het is wellicht dienstig enige bijzonderheden ie verweiden omtrent parkeermeters. Deze instrumenten stammen uit het land, dat van ouds de grootste autodichtheid heeft bezeten, ie veten Amerika. Het aantal personenauto's bedraagt daar momenteel iets neer dan één op iedere drie inwoners. De eerste meters verschenen in Amerika in 1955= Van 86000 meters in 1941 was het aantal in 'is52 reeds opgelopen tot 1,1 railjoen. Momenteel bedraagt het neer dan 2 miljoen Men vindt de meters thans praktisch in alle plaats net meer dan 25.000 inwoners. In Europa deed de meter in 1952 zijn intrede, terwijl de meters in Nederland eerst in het begin van de zestiger jaren ge meengoed begonnen te worden. Men vindt ze thans niet alleen in de dries.grote steden, naar ook in plaatsen als Alkmaar* Arnhem, Dreda, eindhoven, Groningen, Haarlem, Maastricht, Tilbur on "Jtrecht. In enkele steden overweegt men thans het gebruik van parkeermeters drastisch uit te breiden. De ervaring heeft geleerd, dat de ingebruikstelling van par keermeters aanvankelijk nogal eens weerstand 'opwekt, nderzijds is gebleken, dat. na installatie van dedmeters dit oordeel meestal in het tegendeel verkeert. Het publiek wordt er zich. van bewust, dat de meters een betere doorstroming op de parkeerplaats bevor deren. Dit is ook in economisch opzicht van belang. Vermelding verdient voorts nog, dat controle op het gebruik van parkeermeters belangrijk eenvoudiger is en minder personeel vergt dan de con trole op het gebruik van de .parkeerschijfDit brengt tevens mede, dat overtredingen bij gebruik van de meter minder vaak voorkomen dan bij de schijf, hetgeen tevens een meer effectief abruik van de beschikbare parkeerruimte ten gevolge heeft. De parkeermeters kunnen worden onderscheiden in een handbe diend en een automatisch type. Het eerstgenoemde type is eenvou diger van mechaniek en daarom goedkoper in onderhoud, het auto matische is echter eenvoudiger voor de gebruiker. Dit laatste type heeft in Europa de overhand en wordt de laatste jaren steeds meer geperfectioneerd. Mij menen hieraan dan ook de voorkeur te moeten geven. Het principe is het volgende. Door inworp van een munt wordt een klok in werking gesteld. Op een wijzerplaat wordt dan aange geven hoeveel parkeertijd men heeft "gekocht". De wijzer op de wijzerplaat begint na instelling terug te lopen naar het nulpunt. Is dit bereikt, dan verdwijnt de wijzerplaat en verschijnt een in het oog lopende schijf, waaruit blijkt, dat men in overtreding is. De plaatsing van de meters dient zodanig te geschieden, dat deze zoveel mogelijk tegen het gevaar van aanrijding zijn be schermd. Bij de in het voorgaande genoemde plaatsen is hiermede rekening gehouden. Naar wij verwachten zullen, evenals elders het geval is geweest, ook in Leeuwarden geleidelijk op nog een aantal punten meters geplaatst kunnen worden. Aangezien hot hier ter stede een nieuw instituut betreft, waaraan zowel publiek als administra tie zullen moeten wennen, geven wij er de voorkeur '.an in eerste instantie niet neer dan 55 meters te plaatsen, als volgt ver deeld; Fieuweveg 8 1 'eaze 3 Ossekop 4 Brol 16 Korfmakersstraat 17 Gouverneursplein 7 Totaal 55 meters. Deze tarieven lijken ons redelijk. De kosten van het aanschaffen van de hiervoor bedoelde 55 parkeermeters net toebehoren, waaronder een geldverzamelwagentjc en kosten van plaatsing worden geraamd op 21.500. Bij een afschrijvingstermijn van 5 jaar en een rente van bedragen de kapitaalslasten; Afschrijving 20^ van 21 .500.4.30O.— Rente 5van 21.500,1.190. Totaal 5.49O.— Voor onderhoud enz. wordt gerekend op een bedrag van ongeveer 25.per meter per jaa,r, derhalve in totaal op 1375De totale jaarlijkse lasten over het eerste jaar worden dus op j 6.06 geraamd Blijkens de elders opgedane ervaringen mag worden veronder steld, dat deze lasten volledig uit de opbrengst va,n de parkeer— gelden zullen worden gedekt. Onder mededeling, dat de Financiële Commissie omtrent het vorenstaande is gehoord en de Commissie voor Openbare herken in deze nog zal worden gehoord, stellen wij U voor te besluiten tot vaststelling van de hierna in ontwerp afgedrukte verordeningen, alsmede tot beschikbaarstelling van een krediet van 21.500. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, JSBrand smaBurgemeo st de Jong, Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 316