- 5 - Instemming betuigen wij voorts gaarne met het in de Memorie van Toelichting op do rijksbegroting voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor 1969 aangekondigde voornemen om in de huidige verbinding Harlingen-Leeuwarden enkele plaatselijke verbeteringen aan te brengen. Wij blijven het overigens van het grootste belang voor Leeu warden achten, dat in elk geval zo snel mogelijk de totstandkoming van het nog geen 20 km lange, grotendeels nieuwe tracé van de weg van Harlingen (Koningsbrug) naar Leeuwarden hierop volgt. Mot voldoening hebben wij ook kennis genomen van het feit, dat thans de laatste fase van-de verdubbeling van de rijksweg tus sen Hardegarijp-.-en Leeuwarden is aanbesteed. Na de uitvoering van dit werk zullen de vlak bij de stad gelegen gedeelten van de voor naamste uitvalswegen aan de door het toenemende verkeer gestelde eisen zijn aangepast. Wij betreuren het echter, dat niet gerekend mag worden op een spoedige voortzetting van de verdubbeling van de weg naar Groningen, oostelijk van het nu gereed zijnde gedeelte, dan wel op spoedige vervanging van de weg Leouwarden-Groningen door een kruisingsvrije autosnelweg, aangelegd langs het tracé ten noorden van de Grote Wielen in oostwaartse richting, waarbij kruisingen met de spoorlijn Leouwarden-Groningen worden vermeden. Een snelle totstandkoming van de nieuwe weg naar Drachten, voorzover van de gemeente Leeuwarden afhankelijk, zullen wij zo veel mogelijk bevorderen. De viering van het honderdjarig bestaan van de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden in september van dit jaar heeft de gelegenheid gegeven de schijnwerper nog eens extra te richten op het grote belang van snelle treinverbindingen tussen Leeuwarden en met name het westen van het land. Verdere inkorting van do reisduur op de trajecten Leeuuardcn-Amsterdam, Leeuwarden-Den Haag/Rotterdam achte wij van wezenlijke betekenis voor de ontplooiingsmogelijkheden van onze gemeente. Uit door ons verkregen informaties menen wij te mogen concluderen, dat zowel de regering als de directie van de llederlandse Spoorwegen hieraan alle aandacht besteedt, al bleek het helaas bij do recente herziening van de dienstregeling van de spoorwegen niet mogelijk voor Leeuwarden nu al een tijd winst van betekenis te realiseren. 3Economische ontwikkeling. De economische ontwikkeling in ons land werd gedurende enkele jaren gekenmerkt door oen zekere stagnatie, die van omstreeks eind 19:->6 tot medio 19 de vorm aannam van een conjuncturele inzinking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 158