- 5 -
Instemming betuigen wij voorts gaarne met het in de Memorie van
Toelichting op do rijksbegroting voor het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat voor 1969 aangekondigde voornemen om in de huidige
verbinding Harlingen-Leeuwarden enkele plaatselijke verbeteringen
aan te brengen.
Wij blijven het overigens van het grootste belang voor Leeu
warden achten, dat in elk geval zo snel mogelijk de totstandkoming
van het nog geen 20 km lange, grotendeels nieuwe tracé van de weg
van Harlingen (Koningsbrug) naar Leeuwarden hierop volgt.
Mot voldoening hebben wij ook kennis genomen van het feit,
dat thans de laatste fase van-de verdubbeling van de rijksweg tus
sen Hardegarijp-.-en Leeuwarden is aanbesteed. Na de uitvoering van
dit werk zullen de vlak bij de stad gelegen gedeelten van de voor
naamste uitvalswegen aan de door het toenemende verkeer gestelde
eisen zijn aangepast. Wij betreuren het echter, dat niet gerekend
mag worden op een spoedige voortzetting van de verdubbeling van de
weg naar Groningen, oostelijk van het nu gereed zijnde gedeelte,
dan wel op spoedige vervanging van de weg Leouwarden-Groningen
door een kruisingsvrije autosnelweg, aangelegd langs het tracé
ten noorden van de Grote Wielen in oostwaartse richting, waarbij
kruisingen met de spoorlijn Leouwarden-Groningen worden vermeden.
Een snelle totstandkoming van de nieuwe weg naar Drachten,
voorzover van de gemeente Leeuwarden afhankelijk, zullen wij zo
veel mogelijk bevorderen.
De viering van het honderdjarig bestaan van de spoorlijn
Zwolle-Leeuwarden in september van dit jaar heeft de gelegenheid
gegeven de schijnwerper nog eens extra te richten op het grote
belang van snelle treinverbindingen tussen Leeuwarden en met name
het westen van het land. Verdere inkorting van do reisduur op de
trajecten Leeuuardcn-Amsterdam, Leeuwarden-Den Haag/Rotterdam achte
wij van wezenlijke betekenis voor de ontplooiingsmogelijkheden
van onze gemeente. Uit door ons verkregen informaties menen wij
te mogen concluderen, dat zowel de regering als de directie van
de llederlandse Spoorwegen hieraan alle aandacht besteedt, al
bleek het helaas bij do recente herziening van de dienstregeling
van de spoorwegen niet mogelijk voor Leeuwarden nu al een tijd
winst van betekenis te realiseren.
3Economische ontwikkeling.
De economische ontwikkeling in ons land werd gedurende enkele jaren
gekenmerkt door oen zekere stagnatie, die van omstreeks eind 19:->6
tot medio 19 de vorm aannam van een conjuncturele inzinking.