geven van oen andere positie in organisatorisch opzicht aan het schooladvieswerk -vervijzen wij U respectievelijk naar do hoofd stukken XIV, sub b, en XI, onder "DienstverierJng ton behoeve van het onderwijs". In dit verband merken sij op, dat hot gemeentelijk beleid op het terrein van de Volksgezondheid naar onze mening zal moeten zijn gericht op een goede samenwerking met de op dit gebied werk zame instellingen. Tenslotte delen wij rJ mede, dat aan de medisch-socialo aspec ten van de zorg voor bejaarden de nodige aandacht wordt besteed. Terzake verwijzen wij near hetgeen in hoofdstuk XIII, Maatschap pelijke aangelegenheden, onder "Bejaardenwerk" wordt gezegd. XIOndervijsCulturele a.-ngelegonhedén on Jeugdzaken. A.Ondervijs Al gome onHet jaar 196 3 staat in Hoofdzaak in het teken van de invoering- van de V/et op het vcortgczei onderwijs. De invoering hiervan vraagt van allen, die nierbij be-rokken zijn, een bijzondere inspanning. In niet geringe mate- wordt hrlaas hun taak bemoeilijkt door het traag verschijnen van verschillend» door de V/et gevorderden!vuur JLuguvoor schriften Bij eerdere gelegenheden hebben wij reeds enige informatie verstrekt over de samenwerking tussen de openbare scholen voor voor bereidend wetenschappelijk enderwijs (v v,ohoger algemeen vormend en middelbaar algemeen vormend onderwijs (h.a.v.o.an m.a.v.o. V/ij hebben U daarbij meegedeeld, dat wij o.a. een commissie hebben ingesteld, die zich speciaal heeft bezig gehouden mul; de problemen, samenhangende met de invoering van het brugjaar. Hieruit is weer voortgevloeid de vorming van subcommissies voor elk in de brugklas te onderwijzen leervak. In deze sub-commissies zijn alle hierbij betrokken scholen vertegenwoordigd. Dozc sub-commissies hebben, ieder voor hun eigen vak, een programma opgesteld en een lijst van te gebruiken boeken en leermiddelen. Voorts zijn bepaalde afsr.ra en genaakt t.a.v. het to kiezen tempo,de proefwerken enz.. Een gedeel te van het bijzonder Q.a.v.o,, alhier, en een aantal n.a.v.o.-scno- len buiten Leeuwarden hebben zich hierbij aangesloten. Door deze samenwerking wordt bereikt, dat dc brugklassen voor hot v.w.o., navo en mavo zoveel mogelijk dezelfde boeken en leermiddelen gebruiken, en in ieder geval tot de kerstvakantie oen gelijk tempo volgen. Voor do leerlingen wordt daardoor do overgang naar de brugklas, van een ander schooltype zeer vergemakkelijkt - 46 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 199