geven van oen andere positie in organisatorisch opzicht aan het
schooladvieswerk -vervijzen wij U respectievelijk naar do hoofd
stukken XIV, sub b, en XI, onder "DienstverierJng ton behoeve van
het onderwijs".
In dit verband merken sij op, dat hot gemeentelijk beleid op
het terrein van de Volksgezondheid naar onze mening zal moeten
zijn gericht op een goede samenwerking met de op dit gebied werk
zame instellingen.
Tenslotte delen wij rJ mede, dat aan de medisch-socialo aspec
ten van de zorg voor bejaarden de nodige aandacht wordt besteed.
Terzake verwijzen wij near hetgeen in hoofdstuk XIII, Maatschap
pelijke aangelegenheden, onder "Bejaardenwerk" wordt gezegd.
XIOndervijsCulturele a.-ngelegonhedén on Jeugdzaken.
A.Ondervijs
Al gome onHet jaar 196 3 staat in Hoofdzaak in het teken van de invoering-
van de V/et op het vcortgczei onderwijs. De invoering hiervan vraagt
van allen, die nierbij be-rokken zijn, een bijzondere inspanning.
In niet geringe mate- wordt hrlaas hun taak bemoeilijkt door het traag
verschijnen van verschillend» door de V/et gevorderden!vuur JLuguvoor
schriften
Bij eerdere gelegenheden hebben wij reeds enige informatie
verstrekt over de samenwerking tussen de openbare scholen voor voor
bereidend wetenschappelijk enderwijs (v v,ohoger algemeen
vormend en middelbaar algemeen vormend onderwijs (h.a.v.o.an m.a.v.o.
V/ij hebben U daarbij meegedeeld, dat wij o.a. een commissie hebben
ingesteld, die zich speciaal heeft bezig gehouden mul; de problemen,
samenhangende met de invoering van het brugjaar. Hieruit is weer
voortgevloeid de vorming van subcommissies voor elk in de brugklas
te onderwijzen leervak. In deze sub-commissies zijn alle hierbij
betrokken scholen vertegenwoordigd. Dozc sub-commissies hebben,
ieder voor hun eigen vak, een programma opgesteld en een lijst van
te gebruiken boeken en leermiddelen. Voorts zijn bepaalde afsr.ra en
genaakt t.a.v. het to kiezen tempo,de proefwerken enz.. Een gedeel
te van het bijzonder Q.a.v.o,, alhier, en een aantal n.a.v.o.-scno-
len buiten Leeuwarden hebben zich hierbij aangesloten. Door deze
samenwerking wordt bereikt, dat dc brugklassen voor hot v.w.o., navo
en mavo zoveel mogelijk dezelfde boeken en leermiddelen gebruiken,
en in ieder geval tot de kerstvakantie oen gelijk tempo volgen.
Voor do leerlingen wordt daardoor do overgang naar de brugklas, van
een ander schooltype zeer vergemakkelijkt
- 46 -