-57- 279 X |£3TOK®-<19®&' 1 "m «HEgp; i 280. Zou dc gemeente als de stads autobusdienst door een eigen gemeentelijke dienst wordt uitgevoerd vel voor subsidie van het Rijk in aanmerking komen? Hoe is de ontwikkeling van de stadsautobusdienst? V/ij zijn van oordeel, dat een eigen gemeentelijk vervoersbedrijf hier voor in aanmerking zou kunnen ko men Het ligt echter in de verwachting, dat de nadelige saldi bij exploi tatie door do C-omeente hoger zullen zijn dan thans het geval is. Zoals in de aanbiedingsbrief is medegedeeld menen wij te mogen aan nemen, dat onze Gemeente te eniger tijd voor een rijksbijdrage in de kosten van het openbaar vervoer ii aanmerking zal komen. De ontwikkeling is de laatste ja ren enigermate teleurstellend. In voering van do lijnen 11 en 12 bracht slechts een zeer beperkte verhoging van het aantal reizigon's. Voorts werken ook de omleggingen i.y.m. de rioleringswerkzaamheden ongunstig, evenals het tijdelijk uitvallen van de Prins Hendrikbrug (beperking tot 3-5 ton). Een ook landelijk ongunstiL- factor is het steeds toenemend aantal personen auto s I 281Is het mogelijk de stadsauto busdienst 's avonds later te laten rijden? Dit is economisch niet verantwoord Er zou zeer weinig gebruik van worden gemaak t 282. Kan de overstapbevoegdheid van reizigers met do stadsautobus dienst worden uitgebreid in die zin, dat niet alleen op het Wil- helminaplein doch ooi: op andere plaatsen waar lijnen elkaar raken of kruisen (b.v. bij het station, in de Franklinstraat en bij de Koepelkerk) kan worden overge stapt zonder dat een nieuw plaatsbewijs behoeft te worden gekocht? De HTM ziet hier slechts mogelijk heden op beperkte schaal, misschien bij het station. Zij heeft dit momenteel zelf nog in studie. 283. Is het mogelijk bij de stadsauto busdienst gedurende "stille" uren een verlaagd tarief toe te passen? Dit zou de spreiding van het ver voer bevorderen en mogelijk tot een toeneming van het aantal passagiers kunnen leiden. De HTM verwacht van een dergelijk verlaagd tarnef geen enkele toename van het aantal passagiers, een mening die wij delen. l'I 284. Kunnen aan de ringweg meer abri's geplaatst worden bij haltes van de stadsautobusdienst (b.v. bij de hoek Ald1Snsdyk/Ti jnj edijk)? Deze kwestie is in studie. Wij ko men hierop tc zijner tijd terug. ■H

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 204