-57-
279
X
|£3TOK®-<19®&' 1 "m «HEgp; i
280.
Zou dc gemeente als de stads
autobusdienst door een eigen
gemeentelijke dienst wordt
uitgevoerd vel voor subsidie
van het Rijk in aanmerking
komen?
Hoe is de ontwikkeling van de
stadsautobusdienst?
V/ij zijn van oordeel, dat een eigen
gemeentelijk vervoersbedrijf hier
voor in aanmerking zou kunnen ko
men
Het ligt echter in de verwachting,
dat de nadelige saldi bij exploi
tatie door do C-omeente hoger zullen
zijn dan thans het geval is.
Zoals in de aanbiedingsbrief is
medegedeeld menen wij te mogen aan
nemen, dat onze Gemeente te eniger
tijd voor een rijksbijdrage in de
kosten van het openbaar vervoer ii
aanmerking zal komen.
De ontwikkeling is de laatste ja
ren enigermate teleurstellend. In
voering van do lijnen 11 en 12
bracht slechts een zeer beperkte
verhoging van het aantal reizigon's.
Voorts werken ook de omleggingen
i.y.m. de rioleringswerkzaamheden
ongunstig, evenals het tijdelijk
uitvallen van de Prins Hendrikbrug
(beperking tot 3-5 ton). Een ook
landelijk ongunstiL- factor is het
steeds toenemend aantal personen
auto s
I
281Is het mogelijk de stadsauto
busdienst 's avonds later te
laten rijden?
Dit is economisch niet verantwoord
Er zou zeer weinig gebruik van
worden gemaak t
282. Kan de overstapbevoegdheid van
reizigers met do stadsautobus
dienst worden uitgebreid in die
zin, dat niet alleen op het Wil-
helminaplein doch ooi: op andere
plaatsen waar lijnen elkaar raken
of kruisen (b.v. bij het station,
in de Franklinstraat en bij de
Koepelkerk) kan worden overge
stapt zonder dat een nieuw
plaatsbewijs behoeft te worden
gekocht?
De HTM ziet hier slechts mogelijk
heden op beperkte schaal, misschien
bij het station. Zij heeft dit
momenteel zelf nog in studie.
283. Is het mogelijk bij de stadsauto
busdienst gedurende "stille" uren
een verlaagd tarief toe te passen?
Dit zou de spreiding van het ver
voer bevorderen en mogelijk tot
een toeneming van het aantal
passagiers kunnen leiden.
De HTM verwacht van een dergelijk
verlaagd tarnef geen enkele toename
van het aantal passagiers, een
mening die wij delen.
l'I
284. Kunnen aan de ringweg meer abri's
geplaatst worden bij haltes van de
stadsautobusdienst (b.v. bij de
hoek Ald1Snsdyk/Ti jnj edijk)?
Deze kwestie is in studie. Wij ko
men hierop tc zijner tijd terug.
■H