- 2 - Bij deze ontxiikkeling lijkt het niet raadzaam, zo niet onjuist, het ziekenhuis te "blijven zien als een aparte instelling die nauw moet samenwerken met de verplegings- en reactiveringsinrichting en het verzorgingstehuis voor "bejaarden, doch organisatorisch los daarvan zou kunnen functioneren onder leiding van de direkteur van de geneeskundige en gezondheidsdienst. Om organisatorische redenen komt ook het raadgevend efficiency- "bureau N.V. Bosboom en Hegener tot het advies, het ziekenhuis, de ver plegings- en reactiveringsinrichting en het verzorgingstehuis voor "bejaarden als een eenheid te "beschouwen en onder één direktie te plaat sen. Het door genoemd "bureau daaromtrent uitgebrachte rapport ligt mede bij de stukken voor U ter inzage. Belangwekkend in genoemd rapport is de gedachte, om de direktie van het ziekenhuis, de verplegings- en reactiveringsinrichting en het verzorgingstehuis voor bejaarden op te dragen aan een driemanschap, bestaande uit een medisch, een economisch en een sociaal direkteur. Het werkterrein van de sociaal direkteur omvat dan de sectoren van het personeelsbeleid en de patiëntenzorg. Tot de patiëntenzorg wordt onder meer gerekend: de patiëntenopvanghet sociaal-maatschappelijk werk, de pastorale zorg, de welfare, de patiëntenbibliotheek en de patiënten eetzalen. In het rapport wordt er op gewezen, dat de patiëntenzorg in de meeste inrichtingen van deze aard nog een "onderontwikkeld gebied" is, doch dat naar verwachting daaraan in de toekomst steeds zwaardere eisen zullen worden gesteld. Ook wij zijn van mening, dat het personeelsbeleid en de patiëntenzorg uiterst belangrijke zaken zijn voor het goed functioneren van de dien sten. V/ij willen dan ook de mogelijkheid niet uitsluiten, dat in de toekomst tot aanstelling van een sociaal direkteur moet worden overge gaan als kwaliteit en kwantiteit van het werk een dergelijke voorziening vragen. Vooralsnog willen wij de ontwikkeling op dit gebied even af wachten en volstaan met het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers voor respectievelijk het personeelsbeleid en de patiëntenzorg, die de daaraan verbonden taken kunnen uitvoeren onder verantwoordelijkheid van de medische en economische direktie. Indien U daarmede akkoord gaat zullen wij dus in afwijking van het in maart 19^9 door U goedgekeurde organisatieschema, het ziekenhuis, de verplegings- en reactiveringsinrichting 011 het verzorgingstehuis voor bejaarden onder één direktie stellen, bestaande uit' de heer P. Bonnema, medisch direkteur en de heer drs. J. Dekker, economisch direkteur. Deze beide functionarissen kunnen ermee instemmen, da" te zijner tijd, indien nodig, in de direktie alsnog een derde persoon (sociaal direkteur! wordt opgenomen. Wij vestigen or nog de aandacht op, dat in deze organisatiestructuur de direktie gezamenlijk verantwoordelijk is voor het xotale beheer van de drie genoemde instellingen. De beide bovengenoemde direkteuren zullen worden bijgestaan door respectievelijk één medisch adjunct-direkteur (nog te benoemen) en één economisch adjunct-direkteur (de heer J.C. Kuiken). In het oorspronkelijke organisatieplan was voor elk der drie inrich tingen een hoofd van de verpleegafdeling gerekend. Naar het zich thans laat aanzien zal kunnen worden volstaan met de benoem:.ng van één hoofd van de verpleegkundige dienst voor alle drie inrichtingen. In de thans voorliggende constructie komt de geneeskundige- en gezond heidsdienst geheel los te staan van de overige inrichzingen. Dit lijkt ons een verbetering ten opzichte van de in maart 1969 gekozen or ganisatiestructuur waarin de direkteur van de geneeskundige- en ge zondheidsdienst tevens de direktie over het ziekenhuis zou voeren. De aktiviteitcn van de geneeskundige- en gezondheidsdienst betreffen een ander onderdeel van de gezondheidszorg dan die van het ziekenhuis, de verplegings- en reactiveringsinrichting en het verzorgingstehuis voor bejaarden. In het rapport van het raadgevend efficiencybureau N.V. Bosboom en Hegener is ruime aandacht geschonken aan de aard der aktiviteiten van de geneeskundige- en gezondheidsdienst, terwijl in de bijlagen 1.1 en 1.2 van genoemd rapport overzichten zijn opgenomen van het werkgebied van een geneeskundige- en gezondheidsdienst, Kort heidshalve mogen wij U daarnaar verwijzen. Uiteraard zal bij de verdere uitbouw van de geneeskundige- en gezondheidsdienst rekening moeten worden gehouden met locale en regionale situaties, zodat niet alle in genoemd rapport omschreven taken direkt ter hand behoeven te worden genomen Indien U zich met de gewijzigde organisatiestructuur kunt verenigen zullen wij U te zijner tijd voorstellen de betreffende verordeningen aan te passen. De Commissie van Advies voor de inrichting van het ziekenhuis en het verpleegtehuis kan zich met dit voorstel verenigen Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 150