m
Na ingewonnen advies van de direkteur der Openbare Werken kunnen wij
U thans ten aanzien van het gestelde onder a en b het volgende mededelen.
Ho. 6242.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
29 april 1970 (Bijlage no. 145)
BESLUIT;
met de N.V. Aanneming Maatschappij "De Toekomst-Wilnis" te Wilnis een
overeenkomst aan te gaan, waartij de op 9 juni 1960 gesloten overeen
komst inzake de afvoer van afvalstoffen als volgt wordt gewijzigd;
I. In artikel 5? eerste lid, wordt voor 14,02" gelezen 15,82,
verhoogd met het wettelijk percentage omzetbelasting" en voor
"1 januari 1966" "1 januari 1970";
II. Het eerste lid van artikel 'J wordt als volgt vastgesteld;
"Deze overeenkomst zal ingaan op 1 januari 1966 en eindigen op
31 december 1975, niet dien verstande, dat de overeenkomst in ieder
geval eindigt bij de ingebruikneming van de vei-brandingsinstal-
latie"
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Slopen va.n de noodbrug over het Nieuwe Kanaal.
Bijlage no. 146. Leeuwarden, 29 april 197O.
Aan de Gemeenteraad.
Naar aanleiding van door het lid van Uw Raad, de heer 0. Heidinga,
ingediende vragen met betrekking tot de noodbrug over het Nieuwe Kanaal,
nebben wij U geantwoord bij aanhangsel 110. 15»
Deze antwoorden hebben het genoemde raadslid ertoe gebracht op 2 maart
j.l. nogmaals een aantal schriftelijke vragen over dit onderwerp te
stellen, waarop wij hebben gereageerd in het aanhangsel no. 14 van
18 maart 1970. Tevens hebben wij U bij brief van 16 maart j.l. (bijlage
no. l) nader geïnformeerd over de kosten, die zouden moeten worden gemaakt
cm de noodbrug nog een aantal jaren in tact te kunnen laten. Kortheids
halve mogen wij U naar de inhoud van deze stukken verwijzen.
Bij de behandeling van dit onderwerp in de raadsvergadering van
31 maart j.l. werd een door een drietal raadsleden inged.iende motie
aangenomen. Volgens deze rnotie dient het College van burgemeester en
wethouders aan de raad voor te leggen:
a. een plan met een begroting van kosten betreffende het inslaan van een
aantal heipalen ten behoeve van de zgn. aanbruggen;
b. een plan met een kostenbegroting betreffende de verbeteringen of her
stellingen, die nodig zouden kunnen zijn aan de bovenbouw van de brug;
c. het resultaat van het overleg met het Ministerie van Economische Zaken,
betreffende de financiële afwikkeling van de bouw van de 2e Kanaalbrug
en de hulpbrug.
De kosten van het inslaan van 50 dennenpalen ondei' de zgn. aanbruggen
worden geraamd op 40*008,--, in welk bedrag een post voor onvoorzien
van 9.000,is opgenomen, omdat het optreden van verrassingen bij de
uitvoering van dergelijke werken zeer wel mogelijk is. 0pgemei"kt zij
hierbij, dat de levensduur van deze palen moet worden geschat op ongovc-er
5 j aren
Indien in do plaats van dennenpalen zgn. basralocuspalen worden in
geslagen, zullen de kosten plm. 70.000,-- bedragen (inclusief een
bedrag van 9*000,voor onvoorzien). De levensduur van deze palen
kan worden gesteld op plm. 20 jaren.
Het treffen van voorzieningen als bovenbedoeld zou betekenen, dat de
noodbrug opnieuw voor 5 jaren, of voor 20 jaren geschikt wordt gemaakt
voor het gebruik door voetgangers, fietsers en voor auto's met een
asdruk van maximaal 5 ton.
Hot onderzoek van de bovenbouw van do noodbrug resulteerde in de
vaststelling van het feit, dat het niet verantwoord is om dit deel van
de brug te handhaven in de toestand, zoals die op dit moment is. Do
energie-overdracht bij de vertragings- en versnellingskrachten komt
voor eon groot deel neer op de slappe onderbouw-constructiewaarin
blijkbaar steeds meer ruimte ontstaat. Do kosten van het meer star maken
van deze onderbouw mot behulp van schoorconstimeties etc. worden ge
raamd op 3 0000
ji sfcj&X jkJèr yk*