,000,—
19 000,—
ac.
agtawB»»^>w
9
sten van het land worden wel tarie-
uurdat is ongeveer 1.000,per
500,- 600, In het we
van berekend van 25»por
wekelijks lesuur per jaar.
De ontsnappingsclausule is al aanwezig in de bepaling, dat
en M. in bepaalde gevallen gehele of gedeeltelijke afschrijving
kunnen x
b.
draagl
toepassen
Voor leerlingen die jonger dan 19
racht te worden ingevoerd,
wekelijks lesuur per jaar en
bij een schoolgeldmaatstaf van
van 1.000,of meer,
van 2.000,of meer,
van 5=000,of meer
jaar zijn dient een tarief naar
variërend van 250,tot 500,
wel volgens deze schaal
minder dan 1.000,-
doch minder dan 2.000,
doch minder dan 5=000,
per
250,--
500,--
400,-
500,--
Dc schoolgeldmaatstaf is het bedrag dat moet worden betaald
loon- en of inkomstenbelasting vermogensbelasting.
geldt een schoolgeldmaatstaf
aan
Voor
van
j 1
2.000,—
5 000,—
oen gezin met twee kinderen
bij
"bij
bij
een
een
een
maximaal
maximaal
maximaal
belastbaar
belastbaar
belastbaar
inkomen
inkomen
inkomen
van
van
van
j?
I
11 .500,—
15 500,—
Hot laagste tarief in deze schaal
thans gehanteerde (eenheids)tarief van
ligt 10^> hoger dan het
250,Het hoogste tarief
dat voor boven-19-jarigen. Op deze
:o komen de kostenstijgingen der laatste jaren in alle tarieven
;ins -maar progressief- tot uitdrukking.
Commissie acht het noodzakelijk, dat voor de jonge leer-
die meestal nog geheel ten laste der ouders komen een pro
gressief tarief wordt ingevoerd. Op deze wijze mag worden aangeno
men, dat het redelijkerwijs voor iedereen mogelijk blijft zijn kin
muziekschool te sturen. Bij invoering van een hoger
jou dit niet het geval zijn.
De Commissie meent, dat de aan de uitvoering van het systeem
van draagkrachttarieven verbonden bezwaren (te verwachten moeilijk
heden bij het verkrijgen van de nodige gegevens) moet wordenaan-
Dc administratie moot deze trachten zo goed mogelijk op te
Deze bezwaren moeten wijken voor het principe, dat een
der in redelijkheid het muziekinstituut moet kunnen bezoeken.
Er kan worden volstaan mot een eenvoudige korte schaal.
Als meer dan één leerling tegelijk deelneemt ai
de individuele methode, is een reductie op het
ligt op hetzelfde niveau al
wijze i'
enig!
Do
lingen,
:ic
dat
doren naar de
gemiddeld eenheidstarief
vaard.
lossen.
ïe-
n dezelfde les volgens
op het lesgeld van 25^ billijk.
Bij het muziekonderwijs wordt momenteel geëxperimenteerd met
en gestreefd naar invoering van een systeem van lesgeven aan meer
dan cón leerling tegelijk. Onderwijskundig geeft dat voordelen
oordeel van de directie der school, maar ook financieel
aantrekkelijk zijn. Bij de tariefstelling moet dus ook met
gehouden
een reductie op het les
naar hot
kan dit
deze vorm van onderwijs rekening worden
Do Commissie acht in deze gevallen
geld van 25/j billijk.
In verband met dit
T lik
jk nrsversoand te voorkomen
de lei:
niet meer te spreken van "individu
en maar van "lessen volgens de individuele methode",
d.
Voor het beoefenen van samenspel (in ensembles) door leerlingen die
lessen volgens de individuele methode volgen, dient de mogelijkheid
te worden geopend, zonder dat daarvoor extra betaling wordt geëist.
De beoordeling van de wenselijkheid/noodzakelijkheid is aan de directie,
die echter mot het oog op de financiële consequenties daarbij aan
normen moet worden gebonden. Dit kan door het totale aantal ensemble-
lessen te beperken tot een bepaald percentage van het totale aantal
wekelijkse lessen volgens de individuele methode.
De leerlingen behoren in dezen geen rechten te kunnen doen gelden.
Het is daarom niet gewenst een bepaling terzake in de lesgeldverorde
ning op te nemen. Deze zaak moet in beginsel worden geregeld in de
organisatieverordening. De uitvoering ware over te laten aan Burge
meester en Vethouders.
Uit onderwijskundig oogpunt is het beoefenen van samenspel
in bepaalde gevallen gewenst, of sterker, het maakt een integre
rend onderdeel uit van de studie. Bovendien zijn de te vormen
ensembles, die op gezette tijden uitvoeringen geven als het
ware het visitekaartje van de school. De leerlingen worden op
initiatief van de directie in een orkestje geplaatst. Het stuit
op bezwaren voor de uren, waarin dit samenspel wordt beoefend
een extra lesgeld te vragen. Er moeten voor die uren wel salaris
kosten worden gemaakt. Teneinde de financiële consequenties in
de hand te houden, meent de Commissie, dat het aantal "vrije"
samcnspeluren streng moet trorden gereglementeerd, dat wil zeggen,
aan een bepaald maximum gebonden. Door dit maximum uit te druk
ken in een bepaald percentage van het aantal lessen volgens de
individuele methode in enig jaar, wordt het ook weer niet een te
strakke norm, die bij groei van de school steeds weer opnieuw
zou moeten worden bekeken. Binnen dit gestelde maximum blijft de
directie voldoende vrijheid behouden een en ander naar behoefte
en omstandigheden te regelen.
In de huidige omstandigheden is een aantal van
ongeveer 14
V/i uit van het
nieuwe systeem is het aan te bevelen -ommoge-
lesson per week voldoende. Dit maakt ongeveer 5"g/;
aantal individuele lessen in het lopende seizoen.
Er vanuit gaande, dat de salariskosten ongeveer 900»a
j 1.000,per wekelijks lesuur per jaar zullen bedragen, moeten
de extra kosten voor deze
15=000,-. Hier staat du
individuele lessen betaalde lesgeld moet worden beschouwd tevens
oen bijdrage te zijn in de hierbedoelde lessen.
uorden geraamd op
vrije uren
jeen lesgeld tegenover. He
t voor de
Tarxeven voor x.
.assikale lessen.
Een
Het onderscheid tussen groeps- en klassikale lessen kan vervallen,
tarief van 70,- per wekelijks lesuur per jaar wordt aanbevolen.
De thans gehanteerde tarieven voor groeps- en klassikale
lossen sluiten niet meer aan aan de praktijk. De lessen AMV,
kinderkoor- en blokfluitlessen en de rhytmieklessen moeten
allo worden beschouwd, als te zijn algemeen vormend muziekonder-
definitie klassikale lessen.
Er
Tot
is
nu
toe
ïrLcht. Het zijn alle pc.T
daarom geen plaats meer" voor een apart groepstarief
word bij het heffen van lesgeld onderscheid gemaakt.
Aangezien het niet wenselijk is, dat degenen, die vroeger
onder het tarief voor grotore groepen vielen, door deze samen
voeging na de tariefsverhoging minder dan voorheen zouden moeten
betalen en de Commissie bovendien van oordeel is, dat het thans
gehanteerde tarief voor klassikale lessen toch wel zeer laag is,
wordt een tarief van f 70.- juist geacht.