,000,— 19 000,— ac. agtawB»»^>w 9 sten van het land worden wel tarie- uurdat is ongeveer 1.000,per 500,- 600, In het we van berekend van 25»por wekelijks lesuur per jaar. De ontsnappingsclausule is al aanwezig in de bepaling, dat en M. in bepaalde gevallen gehele of gedeeltelijke afschrijving kunnen x b. draagl toepassen Voor leerlingen die jonger dan 19 racht te worden ingevoerd, wekelijks lesuur per jaar en bij een schoolgeldmaatstaf van van 1.000,of meer, van 2.000,of meer, van 5=000,of meer jaar zijn dient een tarief naar variërend van 250,tot 500, wel volgens deze schaal minder dan 1.000,- doch minder dan 2.000, doch minder dan 5=000, per 250,-- 500,-- 400,- 500,-- Dc schoolgeldmaatstaf is het bedrag dat moet worden betaald loon- en of inkomstenbelasting vermogensbelasting. geldt een schoolgeldmaatstaf aan Voor van j 1 2.000,— 5 000,— oen gezin met twee kinderen bij "bij bij een een een maximaal maximaal maximaal belastbaar belastbaar belastbaar inkomen inkomen inkomen van van van j? I 11 .500,— 15 500,— Hot laagste tarief in deze schaal thans gehanteerde (eenheids)tarief van ligt 10^> hoger dan het 250,Het hoogste tarief dat voor boven-19-jarigen. Op deze :o komen de kostenstijgingen der laatste jaren in alle tarieven ;ins -maar progressief- tot uitdrukking. Commissie acht het noodzakelijk, dat voor de jonge leer- die meestal nog geheel ten laste der ouders komen een pro gressief tarief wordt ingevoerd. Op deze wijze mag worden aangeno men, dat het redelijkerwijs voor iedereen mogelijk blijft zijn kin muziekschool te sturen. Bij invoering van een hoger jou dit niet het geval zijn. De Commissie meent, dat de aan de uitvoering van het systeem van draagkrachttarieven verbonden bezwaren (te verwachten moeilijk heden bij het verkrijgen van de nodige gegevens) moet wordenaan- Dc administratie moot deze trachten zo goed mogelijk op te Deze bezwaren moeten wijken voor het principe, dat een der in redelijkheid het muziekinstituut moet kunnen bezoeken. Er kan worden volstaan mot een eenvoudige korte schaal. Als meer dan één leerling tegelijk deelneemt ai de individuele methode, is een reductie op het ligt op hetzelfde niveau al wijze i' enig! Do lingen, :ic dat doren naar de gemiddeld eenheidstarief vaard. lossen. ïe- n dezelfde les volgens op het lesgeld van 25^ billijk. Bij het muziekonderwijs wordt momenteel geëxperimenteerd met en gestreefd naar invoering van een systeem van lesgeven aan meer dan cón leerling tegelijk. Onderwijskundig geeft dat voordelen oordeel van de directie der school, maar ook financieel aantrekkelijk zijn. Bij de tariefstelling moet dus ook met gehouden een reductie op het les naar hot kan dit deze vorm van onderwijs rekening worden Do Commissie acht in deze gevallen geld van 25/j billijk. In verband met dit T lik jk nrsversoand te voorkomen de lei: niet meer te spreken van "individu en maar van "lessen volgens de individuele methode", d. Voor het beoefenen van samenspel (in ensembles) door leerlingen die lessen volgens de individuele methode volgen, dient de mogelijkheid te worden geopend, zonder dat daarvoor extra betaling wordt geëist. De beoordeling van de wenselijkheid/noodzakelijkheid is aan de directie, die echter mot het oog op de financiële consequenties daarbij aan normen moet worden gebonden. Dit kan door het totale aantal ensemble- lessen te beperken tot een bepaald percentage van het totale aantal wekelijkse lessen volgens de individuele methode. De leerlingen behoren in dezen geen rechten te kunnen doen gelden. Het is daarom niet gewenst een bepaling terzake in de lesgeldverorde ning op te nemen. Deze zaak moet in beginsel worden geregeld in de organisatieverordening. De uitvoering ware over te laten aan Burge meester en Vethouders. Uit onderwijskundig oogpunt is het beoefenen van samenspel in bepaalde gevallen gewenst, of sterker, het maakt een integre rend onderdeel uit van de studie. Bovendien zijn de te vormen ensembles, die op gezette tijden uitvoeringen geven als het ware het visitekaartje van de school. De leerlingen worden op initiatief van de directie in een orkestje geplaatst. Het stuit op bezwaren voor de uren, waarin dit samenspel wordt beoefend een extra lesgeld te vragen. Er moeten voor die uren wel salaris kosten worden gemaakt. Teneinde de financiële consequenties in de hand te houden, meent de Commissie, dat het aantal "vrije" samcnspeluren streng moet trorden gereglementeerd, dat wil zeggen, aan een bepaald maximum gebonden. Door dit maximum uit te druk ken in een bepaald percentage van het aantal lessen volgens de individuele methode in enig jaar, wordt het ook weer niet een te strakke norm, die bij groei van de school steeds weer opnieuw zou moeten worden bekeken. Binnen dit gestelde maximum blijft de directie voldoende vrijheid behouden een en ander naar behoefte en omstandigheden te regelen. In de huidige omstandigheden is een aantal van ongeveer 14 V/i uit van het nieuwe systeem is het aan te bevelen -ommoge- lesson per week voldoende. Dit maakt ongeveer 5"g/; aantal individuele lessen in het lopende seizoen. Er vanuit gaande, dat de salariskosten ongeveer 900»a j 1.000,per wekelijks lesuur per jaar zullen bedragen, moeten de extra kosten voor deze 15=000,-. Hier staat du individuele lessen betaalde lesgeld moet worden beschouwd tevens oen bijdrage te zijn in de hierbedoelde lessen. uorden geraamd op vrije uren jeen lesgeld tegenover. He t voor de Tarxeven voor x. .assikale lessen. Een Het onderscheid tussen groeps- en klassikale lessen kan vervallen, tarief van 70,- per wekelijks lesuur per jaar wordt aanbevolen. De thans gehanteerde tarieven voor groeps- en klassikale lossen sluiten niet meer aan aan de praktijk. De lessen AMV, kinderkoor- en blokfluitlessen en de rhytmieklessen moeten allo worden beschouwd, als te zijn algemeen vormend muziekonder- definitie klassikale lessen. Er Tot is nu toe ïrLcht. Het zijn alle pc.T daarom geen plaats meer" voor een apart groepstarief word bij het heffen van lesgeld onderscheid gemaakt. Aangezien het niet wenselijk is, dat degenen, die vroeger onder het tarief voor grotore groepen vielen, door deze samen voeging na de tariefsverhoging minder dan voorheen zouden moeten betalen en de Commissie bovendien van oordeel is, dat het thans gehanteerde tarief voor klassikale lessen toch wel zeer laag is, wordt een tarief van f 70.- juist geacht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 286