Preadvies naar aanleiding van het verzoek van een aantal in de omgeving van de Kickstraat gevestigde bedrijven om aldaar geen parkeermeters te plaatsen. Bijlage no. 164. Leeuwarden, 20 mei 1970< Aan de Gemeenteraad, Bij de in Uw vergadering van 3b maart j.l. (bijlage no. 97) vastgestelde begrotingswijzigingen werd onder meer een krediet beschikbaar gesteld voor aanschaffing en installatie van een aantal parkeermeters, waarbij 11 parkeer meters in de Klokstraat. Een viertal in de omgeving van de Klokstraat gevestigde bedrijven heeft naar aanleiding van ons desbetreffend voorstel oen adres aan U gericht, waar in wordt verzocht niet over te gaan tot plaatsing van parkeermeters op het "Klokploin" (een niet officiële benaming van het verbrede gedeelte van do Klokstraat). Voor het geval wel zal worden overgegaan tot plaatsing ver zoeken adressanten voor hun bedrijven ontheffing te verlenen van de ver plichting om bij het parkeren van deze meters gebruik te maken. Het versoek van adressanten, waaromtrent wij mede het oordeel van de Verkeerscommissie hebben gevraagd, geeft ons aanleiding het volgende op te merken. Het plan tot plaatsing van parkeermeters in de Klokstraat is opgekomen bij de recente herstrating, die aldaar heeft plaatsgevonden. Bij die gelegen heid is tevens een betere indeling in parkeervakken aangebracht, waardoor dubbel parkeren wordt voorkomen. Het langs do gevels aan do zuidzijde aange brachte trottoir leent zich zeer goed voor plaatsing van parkeermeters, waar aan in deze omgeving zeker behoefte bestaat, zoals blijkt uit de hoge be zettingsgraad van de parkeermeters op de nabijgelegen Brol. Adressanten vrezen door de plaatsing van parkeermeters te zullen worden belemmerd in hun bedrijfsvoering, mede omdat zij het financieel niet ver antwoord achten hun wagens steeds bij oen parkeermeter te plaatsen. Wij kunnen ons indenken, dat adressanten er naar streven de bevoor rechte positie, waarin zij momenteel nog verkoren te handhaven, hetgeen echter allerminst betekent, dat wij hun inzichten delen. In feite hebben deze ondernemers jarenlang geprofiteerd van gemeente- gi^ond, zonder enige vergoeding. Bit ontmoette weinig bezwaar in een tijd dat parkeren nog geen problemen opleverde. Als gevolg van de stormachtige ontwikkelingen die de laatste jaren op verkeersgebied hebben plaatsgevonden, is deze situatie inmiddels sterk gewijzigd. Yanaf het ogenblik dat einde 1965 word overgegaan tot invoering van de eerste stroken blauwe zone, waardoor de geleidelijk reeds in de verdrukking geraakte kortparkeerders betere parkeermogelijkheden kregen, heeft de ten dens tot het weren van langpe.rkecrders in de binnenstad zich voortgezet, enerzijds door uitbreiding van het aantal zones, anderzijds, sinds de zomer van 19^9) door het invoeren van parkeermeters, waarbij tegen een geringe vergoeding voor een half uur of een uur kan worden geparkeerd. Het is nu reeds duidelijk, dat deze ontwikkeling zich in de komende jaren zal voort zetten. Een onvermijdelijk gevolg hiervan is, dat bij winkels en bedrijven do parkeermogeli jkheden worden ingeperkt (laden en lossen blijft uiteraard toegestaan). Hier tegenover staat echter het voordeel, dat klanten va.n deze winkels of bedrijven door hot tegengaan van langparkeron juist meer gelegen heid krijgen deze zaken te bezoeken. Op de Brol heeft deze ontwikkeling er toe geleid, dat de aanvankelijke bezwaren van in deze omgeving gevestigde winkeliers enige tijd na do invoering van parkeermeters geheel zijn ver dwenen. Gezien hot vorenstaande zijn wij van oordeel, dat de plaatsing van parkeermeters in de Klokstraat doorgang dient te vinden. Voorts achten wij geen termen aanwezig om adressanten t.z.t, ontheffing te verlenen van de verplichting om van de parkeermeters gebruik te maken en het daarvoor ver schuldigde parkeergold te betalen. 8. bij niet-naleving van een der verplichtingen of verboden, bedoeld onder 5» 6 en 7 verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente Leeuwarden voor iedere niet-naleving of overtreding een boete van 10.000,déze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet-naleving, zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft plaats te vinden; 9. de levering geschiedt óp de dag van het verlijden van de akte van overdracht 10. indien de akte van overdracht door toedoen van de koopster niet notarieel wordt verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft verkregen, is do koopster vanaf de datum, vallende twee maanden na de datum van goedkeuring van dit besluit tot de dag, waarop de akte wordt verleden, aan de gemeente Leeuwarden over de koopsom een rente ver schuldigd, berekend naar 8-3^ per jaar; 11. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan geheven wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf do levering voor rekening van de koopster; 12. de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die v.'egens uitwinning; 13partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1309 van het Burgerlijk Wetboek; 14* de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door koopster aan te wijzen, te Leeuwarden ge-., vestigde notaris; 15. de to stichten opstallen dienen te worden ontworpen onder supervi sie van de architect der gemeente Leeuwarden. Aldus van vastgesteld in de openbare vergadering Voorzitter. Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 324