Preadvies naar aanleiding van het verzoek van een aantal in de omgeving van
de Kickstraat gevestigde bedrijven om aldaar geen parkeermeters te plaatsen.
Bijlage no. 164. Leeuwarden, 20 mei 1970<
Aan de Gemeenteraad,
Bij de in Uw vergadering van 3b maart j.l. (bijlage no. 97) vastgestelde
begrotingswijzigingen werd onder meer een krediet beschikbaar gesteld voor
aanschaffing en installatie van een aantal parkeermeters, waarbij 11 parkeer
meters in de Klokstraat.
Een viertal in de omgeving van de Klokstraat gevestigde bedrijven heeft
naar aanleiding van ons desbetreffend voorstel oen adres aan U gericht, waar
in wordt verzocht niet over te gaan tot plaatsing van parkeermeters op het
"Klokploin" (een niet officiële benaming van het verbrede gedeelte van do
Klokstraat). Voor het geval wel zal worden overgegaan tot plaatsing ver
zoeken adressanten voor hun bedrijven ontheffing te verlenen van de ver
plichting om bij het parkeren van deze meters gebruik te maken.
Het versoek van adressanten, waaromtrent wij mede het oordeel van de
Verkeerscommissie hebben gevraagd, geeft ons aanleiding het volgende op te
merken.
Het plan tot plaatsing van parkeermeters in de Klokstraat is opgekomen
bij de recente herstrating, die aldaar heeft plaatsgevonden. Bij die gelegen
heid is tevens een betere indeling in parkeervakken aangebracht, waardoor
dubbel parkeren wordt voorkomen. Het langs do gevels aan do zuidzijde aange
brachte trottoir leent zich zeer goed voor plaatsing van parkeermeters, waar
aan in deze omgeving zeker behoefte bestaat, zoals blijkt uit de hoge be
zettingsgraad van de parkeermeters op de nabijgelegen Brol.
Adressanten vrezen door de plaatsing van parkeermeters te zullen worden
belemmerd in hun bedrijfsvoering, mede omdat zij het financieel niet ver
antwoord achten hun wagens steeds bij oen parkeermeter te plaatsen.
Wij kunnen ons indenken, dat adressanten er naar streven de bevoor
rechte positie, waarin zij momenteel nog verkoren te handhaven, hetgeen
echter allerminst betekent, dat wij hun inzichten delen.
In feite hebben deze ondernemers jarenlang geprofiteerd van gemeente-
gi^ond, zonder enige vergoeding. Bit ontmoette weinig bezwaar in een tijd
dat parkeren nog geen problemen opleverde. Als gevolg van de stormachtige
ontwikkelingen die de laatste jaren op verkeersgebied hebben plaatsgevonden,
is deze situatie inmiddels sterk gewijzigd.
Yanaf het ogenblik dat einde 1965 word overgegaan tot invoering van de
eerste stroken blauwe zone, waardoor de geleidelijk reeds in de verdrukking
geraakte kortparkeerders betere parkeermogelijkheden kregen, heeft de ten
dens tot het weren van langpe.rkecrders in de binnenstad zich voortgezet,
enerzijds door uitbreiding van het aantal zones, anderzijds, sinds de zomer
van 19^9) door het invoeren van parkeermeters, waarbij tegen een geringe
vergoeding voor een half uur of een uur kan worden geparkeerd. Het is nu
reeds duidelijk, dat deze ontwikkeling zich in de komende jaren zal voort
zetten. Een onvermijdelijk gevolg hiervan is, dat bij winkels en bedrijven
do parkeermogeli jkheden worden ingeperkt (laden en lossen blijft uiteraard
toegestaan). Hier tegenover staat echter het voordeel, dat klanten va.n deze
winkels of bedrijven door hot tegengaan van langparkeron juist meer gelegen
heid krijgen deze zaken te bezoeken. Op de Brol heeft deze ontwikkeling er
toe geleid, dat de aanvankelijke bezwaren van in deze omgeving gevestigde
winkeliers enige tijd na do invoering van parkeermeters geheel zijn ver
dwenen.
Gezien hot vorenstaande zijn wij van oordeel, dat de plaatsing van
parkeermeters in de Klokstraat doorgang dient te vinden. Voorts achten wij
geen termen aanwezig om adressanten t.z.t, ontheffing te verlenen van de
verplichting om van de parkeermeters gebruik te maken en het daarvoor ver
schuldigde parkeergold te betalen.
8. bij niet-naleving van een der verplichtingen of verboden, bedoeld
onder 5» 6 en 7 verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente
Leeuwarden voor iedere niet-naleving of overtreding een boete van
10.000,déze boete is verschuldigd door het enkele feit der
niet-naleving, zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling
behoeft plaats te vinden;
9. de levering geschiedt óp de dag van het verlijden van de akte van
overdracht
10. indien de akte van overdracht door toedoen van de koopster niet
notarieel wordt verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit
de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft verkregen,
is do koopster vanaf de datum, vallende twee maanden na de datum
van goedkeuring van dit besluit tot de dag, waarop de akte wordt
verleden, aan de gemeente Leeuwarden over de koopsom een rente ver
schuldigd, berekend naar 8-3^ per jaar;
11. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan
geheven wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen
vanaf do levering voor rekening van de koopster;
12. de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan
tot die v.'egens uitwinning;
13partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding,
als bedoeld in de artikelen 1302 en 1309 van het Burgerlijk
Wetboek;
14* de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en
verleden voor een door koopster aan te wijzen, te Leeuwarden ge-.,
vestigde notaris;
15. de to stichten opstallen dienen te worden ontworpen onder supervi
sie van de architect der gemeente Leeuwarden.
Aldus
van
vastgesteld
in de openbare vergadering
Voorzitter.
Secretaris.