No8326
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 10 juni
1970 (bijlage no. 190);
gelet cp de artikelen 170 en 228 van de Gemeentewet;
BESLUIT:
met de Coöperatieve Vereniging Friesland Bank, gevestigd te Leeuwarden,
overeen te komen, dat de per 1 juni 197P beëindigde rekening-courant
overeenkomst voor de tijd van vijf jaar wordt verlengd en dat door de
Bank gedurende deze periode ten behoeve van de Gemeente een krediet
in rekening-courant wordt geopend tot een bedrag van ten hoogste
1.000.000,-, zulks onder de voorwaarden, welke zijn vermeld in de bij
dit besluit behorende ontwerp-overeenkomst
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Beschikbaarstellen van een krediet voor het ontwerpen van een plan voor het
maken van een onderdoorgang in de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle.
Bijlage no. 191. Leeuwarden, 10 juni 1970-
Aan de Gemeenteraad.
De provincie Friesland heeft als onderdeel van het secundair wegenplan
een plan ontwikkeld voor'het aanleggen van een rechtstreekse wegverbinding
tussen Leeuwarden en Bolsward. De aansluiting van deze weg op Leeuwarden
vanaf Ritsumazijl is thans nog niet definitief bekend; deze zal moeten wor
den ingepast in de toekomstige structuur van de wegen ten westen van Leeuwar
den. Tussen de hierbij betrokken overheidsinstanties is hieromtrent nog
overleg gaande.
In het kader van de voltooiing van de bovenbedoelde werken past het
aanleggen van een weg vanaf Boxum langs de zuidelijke oever van het Van Ha-
rinxmakanaalaansluitend op de nieuwe provinciale weg Leeuwarden-Drachten.
Deze weg ten zuiden van het Van Harinxmakanaal komt als tweede zuidelijke
wijktangent voor op het door het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde ontwor
pen hoofdwegennet voor de gemeente Leeuwarden, dat door U in Uw vergadering
van 24 juni 1968 is aanvaard als basis voor het opstellen van een definitief
verkeersstructuurplan. Wij zijn van oordeel, dat het aanbeveling verdient te
bevorderen, dat deze weg ten behoeve van de ontwikkeling van het gebied ten
zuiden van het Van Harinxmakanaal binnen afzienbare tijd wordt aangelegd.
Daarmede zal tevens een oplossing worden bereikt voor de moeilijkheid, welke
ontstaat indien, zoals verwacht mag worden, na gereed komen van de weg Bols
ward -Winsum-Boxum (1e fase) veel verkeer de smalle Boxumerdyk als verbinding
zal gaan gebruiken tussen Boxum en Leeuwarden-Zuid.
Op grond van het vorenstaande hebben wij dan ook aan de directeur der
Openbare V/erken verzocht een plan te ontwerpen voor het aanleggen van een
weg langs de zuidzijde van het Van Harinxmakanaal (tussen Boxum en Goutum)
Dit plan zal tevens moeten omvatten het maken van een nieuwe overgang over
de spoorlijn Leeuwarden-Sneek, het maken van een vaste brug over de Zwette,
van een onderdoorgang onder de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, alsmede van een
onderdoorgang onder de rijksweg 32 (Leeuwarden-Zwolle). Met de daarbij be
trokken instanties, o.m. de N.V. Nederlandse Spoorwegen, wordt hieromtrent
overleg gepleegd. Uiteraard zullen wij trachten om in het kader van de ver
betering van de infrastructuur in de kosten van uitvoering van deze werken
een zo hoog mogelijk rijkssubsidie te verkrijgen.
Inmiddels heeft de N.V. Nederlandse Spoorwegen zich bereid verklaard
medewerking te verlenen aan het totstandkomen van een ongelijkvloerse krui
sing (onderdoorgang) van de nieuwe weg met de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle
(ten aanzien van de kruising met de spoorweg Leeuwarden-Sneek is het over
leg nog niet beëindigd).
Zoals gebruikelijk zullen de plannen voor het maken van de onderdoor
gang moeten worden voorbereid door de N.V. Nederlandse Spoorwegen. De kosten
hiervan komen uiteraard voor rekening van de gemeente. De totale kosten voor
het maken van een bestedingklaar plan (met bestek, bestekstekeningen en be
groting van kosten, inclusief detailtekeningen) worden geraamd op 50-000,-,
welk bedrag bij wijze van voorschot aan de N.V. Nederlandse Spoorwegen dient
te worden uitbetaald.
Wij verwachten, dat het Rijk ook zal subsidiëren in deze voorbereidings-
kosten en stellen U voor thans te volstaan met het ramen van een krediet van
50.000,-. Zodra bekend is of en zo ja tot welk bedrag het Rijk zal bijdra
gen in de kosten van het onderhavige infra-structuur verbeterend werk,
zullen de kapitaalslasten van het ten laste van de gemeente blijvende deel
van de investering worden geraamd.