.6-
bestemningsreserves en fondsen van de algemene
dienst volgens de begroting 1970
rentereserve woningwexbouw
reserve afkoopsommen onderhoud van graven
uitkering gemeentefonds verbetering infra
structuur
reserve voor openbare werken
diverse kleine reserves en fondsen
siib -totaal s
626.600
222500,
f
260.OOO,—
1.900.000,—
541.100,—
3=550.200,--
bbestemmingsreserves en fondsen van de takken
van dienst.
slachthuis en veemarkt
onderhouds- en vernieuwingsfondsen 893.500,-
gro ndbedri.j f
voorlopig resultaat van in uitvoering
zijnde grondplannen (zie pag. 7 van
deze nota) 514.600,-
reserve meerwaarde erfpachtsgrond ƒ7664.000,-
w oningb e d r i ,j f
reserve ontsplitsing van duplex-
woningen
risicoreserve woningwetb.ouw
saldo onderhoudsfondsen
diverse exploitatiereserves
dienst voor reiniging en brandweer
verkoop materieel reinigings
dienst
dienst voor sport en recreatie
144.5OO,—
ƒ1651.300,
ƒ1247,800,—
238.6OO,—
onderhouds- en vernieuwingsfonds
dienst voor sociale
•/erkvoorz iening
reserve voor nieuwbouw
sociale dienst
wezenkapitaal (moet worden overge
boekt naar "eigen kapitaal")
energiebedrijven
reserve aansluitkosten
57.900,—
18.000,—
619.000,—
68.000,—
ƒ1960.000,—
Totaal der bestemmingsreserves en fondsen;
ƒ15.077.000,—
ƒ18.627.200,—
Gebruik reserves
met een algemeen
karakter
Zowel de reserves met een algemeen karakter (ƒ19.554.700,
als de bestemmingsreserves en fondsen 186272005-) word n
gebruikt voor financiering van do totaliteit der gemeente
lijke kapitaalsuitgaven.
Sedert enkele jaren wordt aan de takken van dienst over de
bij de algemene dienst der gemeente belegde reserves geen
rente meer vergoed.
Deze "bespaarde" renxe wordt ten bate van de gemeentebegro
ting (hoofdstuk Vilgebracht en vormt dus als zodanig een
inkomstonpost voor de gemeentebegroting.
Voor wat betreft hun aanwendingsmogelijkheid als dekkings-
middei zijn de bedrijfsreserves "tot nu too steeds los gezien
van de bij de algemene dienst gevormde algemene reserve.
Wanneer ten behoeve van de gemeentebegroting wordt beschikt
over 1/30-ged.eelti van de reserve, wordt dit 1/30-gedeelte
uitsluitend berekend van de algemene reserve van de alge
mene diens+ der gemeente. Voor dekking van incidentele uit
gaven of van rekeningstekorten wordt ook uitsluitend gebruik
gemaakt van d' algemene reserve van de algemene dienst der
gemeente.
-7-
Daarnaast is over de algemene reserves van de takken van
dienst incidenteel beschikt voor het tot stand brengen
van bepaalde voorzieningen binnen de tak van dienst waar
de reserve wordt beheerd. Zo is in incidentele gevallen
beschikt over de reserves der energiebedrijven voor het
verrichten van extra afschrijvingen. Eveneens worden -
overeenkomstig de bepalingen van de beheersverordenirg
voor de takken van dienst - verliezen op de exploitatie
van grondplannen gedekt uit de gerealiseerde reserve van het
grondbedrijf die is ontstaan uit winsten op de exploitatie
van andere grondplannen.
In het licht gezien van de financiële verhouding tussen de
gemeente en haar bedrijven is het niet noodzakelijk en zelfs
enigermate onlogisch, de reserves met een algemeen karakter
van de takken van dienst en die van de algemene dienst der
gemeente als afzonderlijke eenheden te behandelen
De algemene dienst der gemeente verzorgt de financiering van
alle investeringen, inclusief die van de takken van dienst en
draagt uiteindelijk ook alle investeringc- en exploitatie
risico's van de takken van dienst. Slechts bij enkele takken
van dienst zijn de omstandigheden gunstig voor het vormen
van reserves. Deze reserves zijn echter gemeentelijke reser
ves die in principe moeten kunnen worden aangewend in alle
sectoren van de gemeentehuishouding, dus ook in die sec
toren van de gemeentehuishouding waar de exploitatie geen
mogelijkheid biedt voor het vormen van eigen reserves.
Om deze feitelijke positie duidelijker tot uitdrukking te
brengen verdient het naar onze mening aanbeveling in de
eerste plaats er toe over te gaan alle reserves met een
algemeen karakter samen te voegen tot één algemene reserve,
groot 19.554.700,(zie pagina 5 van deze nota).
Uit het vervolg van deze nota zal blijken, dat wij een ge
deelte van deze algemene reserve zouden willen bestemmen
voor dekking van risico's welke zijn verbonden aan het uit
lenen van gelden en voor dekking van investeringsrisico's
8.000.000,
Voorts verdient het naar onze mening aanbeveling bij de energie
bedrijven een winstegalisatiefonds (ƒ500.000,en een
onderhoudsfonds 100.000,in te stellen.
Vervolgens zouden wij een gedeelte willen bestemmen voor dek
king ineens van onrendabele kapitaalsuitgaven, ofwel voor
extra afschrijving op onrendabele kapitaalsuitgaven
9.000.000,
Het overblijvende deel, groot 1.954.700,houdt dan een al
gemeen karakter en kan fungeren als "saldireserve".
I
verhouding reser- De vraag, in hoeverre de gemeente reserves moet vormen en aan
es tot onrenda- houden voor dekking van toekomstige risico's is niet zo een-
feele kapitaalsuit-voudig te beantwoorden. Zoals wij op pagina 1
[gaven.
deze nota reeds hebben betoogd is de middelenvoorziening
van de gemeenten er in principe op gericht, dat elk jaar zijn
eigen lasten moet dragen. Dit heeft tot consequentie, dat
het gemeentelijke financiële beleid er in het algemeen niet
op gericht kan zijn reserves te vormen voor dekking van be
paalde risico's. Slechts incidenteel is het mogelijk batige
exploitatiesaldi van bepaalde bedrijven geheel of gedeel
telijk te reserveren.
Zoals uit deze nota blijkt, is het beleid er tot nu toe op
gericht geweest toevallige rekeningsoverschotten en na- uit
keringen uit het gemeentefonds die werden ontvangen na het
sluiten van het dienstjaar waarop zij betrekking hadden, te
storten in de algemene reserve van de algemene dienst der ge
meente, terwijl de batige exploitatiesaldi van bepaalde
gemeentebedrijven eveneens gedeeltelijk zijn gereserveerd.