1.500.000,—
-10-
Hierbij cerken wij op, dat bij calamiteiten van grotere
omvang andere oplossingen moeten worden gevonden zoals
ook in het verleden is gebeurd met rijksuitkeringen voor
herstel van oorlogsschaden en uitkeringen voor herstel van
bij de watersnoodramp in 1955 opgetreden schaden.
Bit geldt ook wanneer door technische ontwikkelingen be
paalde investeringen overbodig worden, zoals het geval
is geweest bij destopzetting van de eigen gasproductie en
de overgang op de distributie van aardgas, waarbij aan de
gemeenten tegemoetkomingen zijn verleend in de kosten van
desinvesteringeno
C. Exploitatie
Bij de exploitatie van sommige bedrijven kunnen zich onver
wachte, de normale bedrijfsgang verstorende feiten en om
standigheden voordoen waardoor de bedrijfsuitkomsten in bij
zondere mate ongunstig worden beinvloed.
Bijvoorbeeld zou hier kunnen worden gedacht aan een langdurige
sluiting van de veemarkt tengevolge van heersende besmet
telijke veeziekten; langdurige stopzetting van de vleesex
port waardoor de activiteiten op het slachthuis tijdelijk sterk
zouden verminderen; tijdelijke sluiting van bepaalde inrich
tingen; onverwachte tijdelijke kostenstijgingen ten gevolge
van internationale ontwikkelingen, enz. enz.
Normaliter komen de voor- of nadelige exploitatiesaldi van de
gemeentebedrijven ten gunste of ten laste van de gemeente
begroting en -rekening.
Wanneer de gemeenterekening een nadelig saldo vertoont, kont
dit nadelige saldo in de eerste plaats ten laste van de
saldireserve. Als echter wordt overgegaan tot de vorming van
een risicoreserve voor dekking van risico's die verbonden zijn
aan het uitleveren van gelden en aan het garanderen van geld
leningen, alsmede voor dekking van investeringsrisico's, ver
dient het wellicht aanbeveling in deze risicoreserve ook nog
een bestanddeel op te nemen voor dekking van bijzondere exploi-
tatierisicosWij denken hierbij aan een voorziening ter
grootte van 1.500.000,
Recapitulerend konen wij dan tot de vorming van een risico
reserve, groot 8.000.000,— samengesteld uit de volgende
bestanddelen?
a. voor dekking van risico's verbonden aan het uitlenen
van gelden en aan het garanderen van
geldleningen
b„ voor dekking van investeringsrisi
co s
c. voor dekking van bijzondere exploi
tatierisico s
1.500.000,
5.000.000,—
Totaal
8.000.000,—
Wij willen gaarne bij voorbaat verklaren, dat de hierboven
genoemde bedragen arbitrair zijn. Noch op grond van sta
tistische gegevens, noch op grond van ervaringscijfers valt
aan te geven met welke vex'liezen de gemeente reëel rekening
moet houden,
Gezien echter in het licht van de financiële positie der ge
meente en hasr financiële verhouding tot het rijk menen wij,
dat met bovengenoemde bedragen een aanvaardbare risico
dekking tot stand wordt gebracht.
f^alisatiefonds Be bij de energiebedrijven aangehouden reserves dienen niet
winstuitkeringen uitsluitend voor dekking van investeringsrisico's. Op deze
en onderhoudsfondsreserves wordt eveneens een beroep gedaan als de exploi-
energiebedrijven tatieresultaten over een bepaald jaar onvoldoende zijn om
aan de algemene dienst der gemeente de nodige winstuitkeringen
te verzekeren en voor dekking van kosten van niet regel
matig voorkomend onderhoud, zoals b.v. het schilderen van de
bolgashouder groot onderhoud aan het kantoorgebouw enz.
Nu de algemene reserves van de energiebedrijven worden samen
gevoegd met de reserves van de algemene dienst der gemeente
en met die van de andere takken van dienst, verdient het aan
beveling bij de energiebedrijven fondsen in te stellen voor
egalisatie van de winstuitkeringen aan de algemene dienst
der gemeente en voor buitengewoon onderhoud zoals hier
boven is omschreven.
Het egalisatiefonds voor winstuitkeringen is niet alleen
bedoeld om de winstuitkeringen aan de algemene dienst der
gemeente veilig te' stellen doch ook om b.v. plotselinge
wijzigingen van de brandstoffenprijs op te kunnen vangen.
Het is dan niet nodig om bij onveri\Tachte verhoging van de
brandstoffenprijs de tarieven onmiddellijk aan te passen zoals
enkele jaren geleden is gebeurd toen het Suezkanaal voor de
scheepvaart werd gesloten en zich tijdelijk een forse stij
ging van de brandstoffenprijs voordeed.
Wij zijn van mening, dat van de thans aanwezige algemene
reserve een bedrag van 500.000, dient te worden afgezonderd
als beginsaldo van het genoemde egalisatiefonds
Bit fonds zou maximaal kunnen aangroeien tot een bedrag, be
rekend naar: 0,5 cent per ingekochte kWh electriciteit per
jaar; 0,5 cent per ingekochte m3 aardgas per jaar;
en 5?per geplaatst heetwatertoestel.
Naar de tegenwoordige onzetten der energiebedrijven zou het
egalisatiefonds berekend naar bovenstaande fornule, maximaal
kunnen groeien tot rond 1.000«000,
Be feitelijke gang van zaken wordt dan als volgt:
a. van de batige saldi van het electriciteits- en het gas
bedrijf wordt een bepaald bedrag uitgekeerd aan de alge
mene dienst der gemeente de zgn. nornwinsten)
b. eventuele overwinsten worden toegevoegd aan het egalisatie
fonds voor winstuitkeringen der energiebedrijven;
c. nadat het egalisatiefonds, berekend naar de hierboven
omschreven formule zijn maximum heeft bereikt, worden over
winsten toegevoegd aan de hiervoor omschreven risico
reserve ad. 8.000-000,van de algemene dienst dor ge
meente.
In dit kader delen wij U mede, dat wij bij de opstelling van
het dekkingsplan voor de begroting 1970 er van uit gaan dat
de uitkering aan de algemene dienst der gemeente voor het
electriciteitsbedrijf blijft gehandhaafd op een bedrag bere
kend naar 2-gfvan de omzet f 5,per aansluiting (in de
begroting 1970 geraamd op 395-000,doch voor het gas
bedrijf wordt verhoogd van 600.000,tot 900.000,
Voor wat betreft het in te stellen onderhoudsfonds zouden wij
van de thans aanwezige algemene reserve een bedrag ad.
100.000,willen afzonderen als beginkapitaal voor bedoeld
onderhoudsfonds. Tot welk bedrag dit onderhoudsfonds maxi
maal zou moeten groeien valt thans nog niet goed te overzien.
Baarnaar zal nog een onderzoek worden ingesteld. Hot is nl.
zo, dat de energiebedrijven ten laste van de exploitatie
rekening jaarlijks vrij forse bedragen besteden aan onder
houd van kabels, buizen, transformatorstations, regulateur
stations, enzovoort V/aar het hier een relatief groot aantal
objecten betreft vertonen de onderhoudsuitgaven een vrij regel
matig verloop en is het niet nodig voer het onderhoud van deze
bedrijfsmiddelen een onderhoudsfonds in te stellen.