öjski*w*m.M
A)
45 -
2. Al enkele jaren wordt in de Aan
biedingsbrief bij de begroting
gesproken over de samenwerking
en het overleg binnen het voort
gezet onderwijs.
Zijn de bezwaren, dat het voort
gezet onderwijs geen bestuur
lijke eenheid vormt, te over
winnen?
Waar zitten de belemmeringen om
tot samenwerking te komen?
Bent U bereid om de samenwerking
binnen het gehele voortgezet
onderwijs te stimuleren?
3. Hoe liggen de kansen voor uit
breiding van het hoger beroeps
onderwijs in Leeuwarden?
Hier wordt gedacht aan:
een dagopleiding voor beeldende
kunst, een volledig afgeronde
opleiding aan de
gem. muziekschool,
een sociale akademie,
een akademie voor lichamelijke
opvoeding,
een school voor hoger ekonomisch
en administratief onderwijs.
Zolang het voortgezet onderwijs in
bestuurlijk opzicht zo verdeeld
blijft zullen de daaruit voort
vloeiende bezwaren zich wel blij
ven manifesteren. Vooral het grote
aantal afzonderlijke besturen, dat
op dit terrein een eigen beleid
voert, vormt een probleem bij het
streven naar een grotere samenwer
king. Wij trachten echter ook in de
huidige situatie waar mogelijk sa
menwerking te stimuleren.
Dagopleiding voor beeldende kunst.
De groeiende belangstelling voor de
avondopleiding voor beeldend kunst
onderwijs en de vele vragen naar een
dagopleiding toont naar onze mening
voldoende de behoefte aan aan een
dagopleiding. Wij zijn van mening,
dat deze ontwikkeling uiteindelijk
zal moeten resulteren in de stich
ting van een dagopleiding in
Leeuwarden.
Opleiding gemeentelijke muziekschool.
Wij verwachten, dat spoedig een
B-opleiding aan het gemeentelijk
muziekinstituut zal kunnen worden
verbonden.
Sociale akademie.
In nauw overleg met een brede groep
deskundigen wordt gewerkt aan een
nieuw verzoek van de Bryske Akademy
voor opening van een school voor ho
ger sociaal pedagogisch beroepson
derwijs in het plan van scholen voor
de jaren 1973? 1974 en 1975. Een
dergelijk verzoek werd reeds eerder
gedaan op 26 januari 1970. Op dit
verzoek is nog geen beslissing geno
men. Rekening houdende met de groei
ende behoefte aan - en de groeiende
belangstelling voor dit onderwijs en
de gedachte opzet in aanmerking ne
mende - een instituut, dat naast de
klassieke opleidingen ook zal voor
zien in nog niet gerealiseerde oplei
dingen - hopen wij, dat een vesti
ging van een school voor hoger soci
aal pedagogisch beroepsonderwijs in
Leeuwarden gerealiseerd zal kunnen
worden.
Akademie voor Lichamelijke opvoeding.
Het lijkt, gezien het zeer grote te
kort aan bevoegde leraren lichame
lijke opvoeding, in het bijzonder bij