Op welke wijze verloopt het onder
wijs in de brugklassen van het
VHMO;
nog steeds een éénjarige periode
waarin de bestemming gymnasium
reeds na drie maanden moet worden
vastgesteld? Hoe is het oordeel
over dit systeem:
a. van de inspecteur
b. van rectoren
c. van de leraren
d. van de schoolraad
e. van de ouders
f. van de wethouder
Is in de schoolbegeleidingsdienst
al de oprichting in voorbereiding
van een deskundig team, die ter
zake van de brugklassen kan advi
seren en begeleiden.
De brugklassen van het mavo, havo en
vwo hebben tot de Kerstvakantie een
zelfde tempo bij het behandelen van
de leerstof. Daarna wordt in het vwo-
havo het tempo versneld. Een leerling
zal derhalve de minste moeilijkheden
ondervinden bij het overstappen naar
een ander schooltype, wanneer dit di
rect na de Kerstvakantie geschiedt.
Hieraan is evenwel het grote bezwaar
verbonden, dat de tijd voor determi
natie kort is. Aan een meerjarige
brugklasperiode kleven echter ook een
aantal bezwaren. Deze gehele zaak is
momenteel in onderzoek.
De schooladviesdienst heeft inmiddels
een begin gemaakt met het geven van
adviezen omtrent de toelating tot de
brugklassen. Een uitgebreide begelei
ding van de brugklassen door deze
dienst zal vooralsnog niet mogelijk
zijn.
Wanneer zullen alle brugklassen
van de stedelijke scholengemeen
schap aardrijkskunde en muziek
lessen kunnen krijgen?
Aan de stedelijke scholengemeenschap
atheneum-havo bestaat nog een vaka-
ture van 7 lesuren per week voor het
vak muziek en van 18 uur voor het vak
aardrijkskunde. Helaas zijn tot dus
ver alle pogingen om in de vakatures
te voorzien zonder succes gebleven.
De gegronde hoop, dat na de Kerstva
kantie de vakature aardrijkskunde zou
worden vervuld, is opnieuw in rook
vervlogen, doordat de desbetreffende
student geen examen heeft afgelegd.
Welke mogelijkheden ziet het Col
lege om de L.E.A.O. opleiding
ja
rig te maken?
In de huidige situatie (j jarige
opleiding) komt het voor, dat
leerlingen de school verlaten, zon
der verdere studiemogelijkheden en
dit terwijl ze nog leerplichtig
zijn. Tevens zijn er voor deze
groep leerlingen geen part-time
opleidingen.
Is aan de gemeentelijke scholenge
meenschap L.E.A.O.-L.A.V.O. een
mogelijkheid, met de op 1 januari
1971 in werking tredende wet op het
partieel onderwijs, een part-time
afdeling te stichten?
De thans bestaande wettelijke voor
schriften laten niet toe het leao
vierjarig te maken, noch er een af
zonderlijke afdeling aan te verbin
den. Overigens merken wij op, dat een
leerling, die zonder strubbelingen
het leao heeft doorlopen, 9 leerjaren
heeft gevolgd. Hij is dan leerplicht-
vrij. Toor goede leerlingen bestaat
in beginsel de mogelijkheid do oplei
ding voort te zetten bij het meao.