De parkeerruimten en-de rijwielstallingen zijn daarom niet geconcentreerd
maar gespreid, mede omdat de verschillende recreatieterreinen bestaan
uit langgerekte oeverstreken, die geen bepaalde hoofdtoegang hebben, maar
over een breed front door middel van voetpaden toegankelijk zijn. Daarbij
wordt gedacht aan een vorm waarin de aanzienlijke hoeveelheid te parkeren
auto's van de bezoekers van het dagrecreatieterrein I worden ondergebracht
in kleine eenheden van plm. 130 auto's, van elkaar gescheiden door bos-
stroken van plm. 50 m. breed.
Hierdoor wordt voorkomen, dat grote parkeerterreinen ontstaan, waardoor de
bezoeker zich verloren voelt en die als ruimte landschappelijk niet ver
antwoord zijn in dit relatief kleine gebied. Om de gemiddelde parkeerbe-
hoefte gedurende het seizoen te kunnen opvangen, zal een aantal parkeer
terreinen verhard worden.
Voor de opvang van de bezoekers op topdagen zullen een aantal semi-verharde
parkeerterreinen worden aangelegd, welke terreinen op andere dagen even
tueel als dagcamping dienst kunnen doen.
Voor het dagrecreatieterrein I is parkeerruimte ontworpen voor 755
auto's, waarvan voor 500 auto's verharde en voor 255 auto's semi-verharde
terreinen.
Voor deelplan 2 zijn in deelplan H 1 510 parkeerplaatsen opgenomen, voor
de helft verhard en voor de andere helft semi-verhard. De nog resterende
nodige parkeerplaatsen zullen in deelplan H 2 zelf worden aangelegd.
Gezien de ligging is deelplan H 1 voorts bestemd om als groene
bufferzöne te fungeren tussen de rijksweg en de zuidelijk daarvan gelegen
recreatiegebieden (camping, zwembad, recreatieterreinen). De beplanting
zal daarom in hoofdzaak bestaan uit boscomplexen, waarin wandelpaden en
open ruimten zullen worden opgencmen voor wandelaars.
De kosten van deelplan H 1 worden geraamd op 5«507.000,-- of afge
rond 5.510.000,De Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij heeft
voor de realisering van het deelplan drie jaar uitgetrokken.
Wij hebben het voorontwerp voor dit deelplan door tussenkomst van
Gedeputeerde Staten van Friesland reeds in 1970 ter subsidiëring ingediend
bij het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Volgens
de tot dusver gevolgde gedragslijn mag in de kosten een subsidie van 75
worden verwacht.
Zodra bekend is of en zo ja tot welke bedragen subsidie van het rijk
kan worden tegemoet gezien, zullen voor het ten laste van de gemeente
blijvende deel van de kosten de kapitaalslasten worden geraamd. Deze
kapitaalslasten zullen dan ten laste van de stelpost voor kapitaalslasten
van nieuwe investeringen op de gemeentebegroting moeten worden gebracht.
Onder de mededeling, dat de Commissie voor de Dienst voor Sport
en Recreatie zich met het onderhavige plan kan verenigen, stellen wij U
voor te besluitend conform het hierbij gevoegde ontwerp*
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J. Tiekstra 1-Burgemeester
de Jong Secretaris.
No. 10599.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN 5
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
4 augustus 1971 (bijlage no. 272)5
BESLUIT 2
I. in te trekken zijn besluit d.d. 16 oktober no. 168415
II. tot de aanleg van parkeerterreinen en ontsluitingswegen c.a.
aan de noordzijde van het recreatiegebied "De Kleine Wielen",
overeenkomstig het bij dit besluit behorende deelplan H 15
III. voor de uitvoering van de onder I bedoelde werkzaamheden een kre
diet van 5.510.000,beschikbaar te stellen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.